هلاكت معاويه بن ابي سفيان بنابر روایتی(60 هجری قمری) - 15 رجب

هلاكت معاويه بن ابي سفيان بنابر روایتی(60 هجری قمری)

تاریخ وقوع: 15 رجب

معاويه بن ابي‌سفيان (صخر) بن حرب بن اميه، بيست و شش و يا بيست و دو سال پيش از هجرت نبوي در مكه معظمه و در خانه پدرش ابوسفيان و يا خانه عتبه بن ربيعه از زني انتقام‌جو و عقده‌گشا به نام "هند بنت عتبه"، معروف به هند جگرخوار زاييده شد.

خانواده ابوسفيان در دشمني با پيامبر صلی الله علیه و آله و انكار دين مبين اسلام و راه‌اندازي جنگ‌هاي گوناگون بر ضد مسلمانان و ايجاد فتنه و فساد و كشتار معروف مي‌باشند. به ويژه كردار زشت هند، مادر معاويه در مثله كردن بدن غرقه به خون حضرت حمزه سيدالشهداء و بيرون آوردن جگر وي و خوردن آن بيش از همه، آنان را رسوا و در نزد همگان بي‌مقدار نمود.

به هر روي، معاويه در زمان عمر بن خطاب به حكومت شام دست يافت و در عصر عثمان بن عفان بر اقتدار خويش افزود و پس از كشته شدن عثمان و انتخاب حضرت علي علیه‌السلام به خلافت اسلامي از پيروي خليفه منتخب مسلمانان سرباز زد و پرچم مخالفت برگرفت و با تمام توان خويش به مبارزه برخاست و جنگ بزرگ صفين را پي‌ريزي كرد و پس از شهادت حضرت علي علیه‌السلام با خلافت مقبول امام حسن علیه‌السلام نيز به مبارزه همه جانبه پرداخت و سرانجام آن حضرت را با صلح تحميلي از قدرت كنار زد و يكه‌تاز ميدان شد و از آن زمان به مدت بيست سال خلافت مسلمانان را بر عهده داشت.

در اين مدت جنايات فراواني مرتكب گرديد و قتل و كشتار زيادي به عمل آورد. سرانجام در 86 و يا 82 سالگي در دمشق وفات يافت و در همين شهر دفن گرديد. مورخان، تاريخ وفاتش را ماه رجب سال 60 قمري مي‌دانند وليكن در روز وفاتش اختلاف دارند. برخي چهارم، برخي پانزدهم و برخي بيست و دوم اين ماه را روز وفاتش مي‌دانند. وليكن روز پانزدهم رجب به روز وفات وي معروف شده است.[۱]


1-  وقايع الايام (شیخ عباس قمی)، ص 309؛ تاريخ خليفه بن خياط (عصفري)، ص 171؛ الثقات (ابن حبان)، ج 2، ص 305.

منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس