وقوع غزوه خيبر (7 ق) - 15 محرم

وقوع غزوه خيبر (7 ق)

تاریخ وقوع: 15 محرم
خيبر، منطقه‌اي است وسيع و حاصل‌خيز در 32 فرسنگي شمال مدينه منوره و در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله اين ناحيه در اختيار يهوديان قرار داشت و تعداد جمعيت آنان در حدود 20000 نفر تخمين زده مي‌شد كه از ميان آنان، دو هزار نفر جنگ‌آور و مبارز بوده و مردان دلاور و رزمجويي چون "مرحب خيبري" در ميان آنان به چشم مي‌خوردند.
يهوديان خيبر با پناه دادن به يهوديان فتنه‌جوي مدينه و همكاري و همدستي با ساير دشمنان اسلام، خطري براي مسلمانان بودند. بدين جهت، پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله پس از بازگشت از سفر حديبيه و انعقاد صلح با مشركان قريش و كسب اطمينان از سوي آن‌ها، متوجه يهوديان ساكن خيبر گرديد و با هزار و چهارصد و به روايتي با هزار و ششصد رزمنده مسلمان عازم خيبر شد و پرچم سپاه اسلام را بدست تواناي "امیرالمومنین علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام" سپرد و "سباع بن عرفطه غفاري" و به روايتي "غيله ليثي" را جانشين خويش در مدينه نمود.
اما هنگامي كه به ناحيه خيبر وارد شد، با دژهاي استوار و محكمي چون: ناعم، قموص، كتيبه، نسطاة، شق، وطيح و سلالم روبرو گرديد. يهوديان براي حفاظت و كنترل خارج دژها در كنار هر دژي، برج مراقبت ساخته و با گماشتن نگهباناني در آن جريان خارج دژ را به داخل گزارش مي‌كردند. ساختمان برج‌ها و دژها طوري ساخته شده بود كه ساكنان آن بر بيرون قلعه، تسلط كامل داشتند و با ايجاد منجنيق و ابزارهاي ديگر مي‌توانستند مهاجمان را سنگباران كنند.
برخي از دژها در تهاجم‌هاي آغازين سپاه اسلام گشوده شدند ولي برخي ديگر به سبب وجود مدافعان دلير و استحكام دژها، نفوذناپذير بودند و مدتي در محاصره سپاه اسلام قرار داشتند و پيامبر صلی الله علیه و آله با اعزام فرماندهاني چون ابوبكر، عمر و افرادي ديگر قصد بازكردن آن‌ها را داشت ولي كارها به سختي پيش مي‌رفت و گاهي با ضعف و ترس برخي از فرماندهان كم جرأت، پيش روي مسلمانان به بن بست مي‌رسيد.
اما از روزي كه پيامبر صلی الله علیه و آله فرماندهي مهاجمان را بر عهده اميرمؤمنان علیه‌السلام گذاشت، آن حضرت با شهامت و دليري تمام، به سوي يهوديان هجوم آورد و با كشتن مردان جنگنده و رزمجويي چون مرحب خيبري و گشودن درهاي بزرگ دژ با دست‌هاي تواناي خويش، بارقه فتح و پيروزي را براي مسلمانان و خرسندي خدا و رسول گرامي اسلام صلی الله علیه و آله را به ارمغان آورد.
به طوري كه پيامبر صلی الله علیه و آله در ستايش قهرماني و دلاوري حضرت امام علی علیه‌السلام و كارساز بودن نبرد و جهاد او فرمود: قد بلغني نبأك المشكور و صنيعك المذكور، قد رضي الله عنك و رضيت أنا عنك؛ اي علي! خبر ستايش‌آور و كارآمدي قابل تقديرت به من رسيد. خدا از تو خرسند است و من نيز خرسند و شادمانم.
بدين ترتيب، دژهاي استوار خيبر يكي پس از ديگري به دست حضرت علي علیه‌السلام و سپاهيان مبارز اسلام گشوده شد و فتح بزرگ ديگري نصيب مسلمانان گرديد. درباره وقوع اين جنگ ظفرمند به رهبري پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله، اتفاق چنداني ميان مورخان و سيره‌نويسان نيست. زيرا برخي از آنان پانزدهم محرم، برخي اواخر محرم، برخي ماه صفر، برخي اول ربيع الاول، برخي جمادی الاول و برخي نيز 24 رجب سال هفتم قمري را روز پيروزي مسلمانان مي‌دانند.[۱]

1- نك: المغازي (واقدي)، ج 2، ص 633؛ بحارالانوار (علامه طبرسی)، ج 21، ص 25؛ تاريخ ابن خلدون، ج 1، ص 427؛ فروغ ابديت (جعفر سبحاني)، ج 1، ص 533؛ منتهي الآمال (شیخ عباس قمی)، ج 1، ص 76؛ فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام (جعفر سبحاني)، ص 389.
منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس