علل بی‌نشان ماندن قبر فاطمه(سلام الله علیها) - شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنا به روايتي (11 ق)

علل بی‌نشان ماندن قبر فاطمه(سلام الله علیها)

تاریخ وقوع: شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنا به روايتي (11 ق)
فاطمه (سلام الله علیها) بر اساس آموزه‌های قرآنی، جزو اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) است که دارای عصمت بوده و از سوی خداوند تبارک و تعالی از هرگونه پلیدی پاک شده است. جایگاه فاطمه در آیات قرآن و روایات نبوی (صلی الله علیه و آله و سلّم) و علوی (علیهم السلام) بسیار بلند و بی‌نظیر است؛ اما با این همه هیچ‌گونه نشانی از قبر ایشان نیست، در حالی که اصحاب معمولی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دارای نام و نشان هستند. نویسنده در این مطلب دنبال چرایی این بی‌نشانگی آن نشان ارجمند الهی است.
 
با آنکه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در میان زنان عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) برجسته و از نوادر دهر بوده و هست، اما هیچ نشانی از آن صاحب نشان پیشگاه خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در مدینه نیست و هیچ کسی قبر ایشان را نمی‌شناسد.
سوال اساسی این است که چه اتفاقاتی رخ داده که قبر هر صحابی و زن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) مشخص و معلوم است، اما هیچ نشانی از قبر آن حضرت (سلام الله علیها) وجود ندارد؟
اگر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و از کسانی است که مودت او واجب الهی و شرعی بر امت است، چه شده که هیچ کسی از قبر او اطلاعی ندارد تا با رفتن به زیارت قبر ایشان دست‌کم آبی بر آتش اشتیاق خود نسبت به آن بانو بریزد.
خداوند در آیه 23 سوره شوری دوستی و مودت نسبت به فاطمه (سلام الله علیها) را پاداش رسالت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) و حق آن حضرت برعهده مومنان دانسته است و توضیح داده که این مودت زمینه برخورداری از آمرزش الهی و پاداش مضاعف برای مومنان خواهد بود؛ چرا که مراد از «من یقترف حسنهًْ» به قرینه ذکر آن پس از «الا المودهًْ فی‌ القربی» همانا مومنان دوستدار عترت است و مقصود از «نزد له فیها حسنا» طبق نظر عده‌ای از مفسران افزایش پاداش الهی نسبت به کسانی است که اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و از جمله فاطمه (سلام الله علیها) را دوست داشته و نسبت به ایشان مودت می‌ورزند. (مجمع البیان، ج 9 -10، ص 44-43؛ الکشاف، ج 4، ص 221؛ المیزان، ج 18، ص 46 و 48)
اما چه پیش آمده که هیچ اطلاعی از مهم‌ترین شخصیت از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و این کوثر الهی نیست و هیچ کس از قبر ایشان اطلاعی ندارد.
علت مخفی ماندن قبر فاطمه (سلام الله علیها)
گزارش‌‌های تاریخی حقیقتی را بیان می‌کند که حقانیت مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) و غصب حقوق ایشان از جمله حق امامت و خلافت پس از رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) از جمله آنهاست. در لحظاتی که پیکر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دفن می‌شد، عملا نیز توصیه او درباره ولایت علی (علیه السلام) - که مسیر حرکت سیاسی جامعه اسلامی را تبیین می‌کرد - دفن می‌شد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) با ظرافتی که تنها از او باید انتظار داشت، علی (علیه السلام) را «ولی مومنان» معرفی کرد، نه «ولی مسلمین» و این واقعیت را تصریح کرد که کسانی که تسلیم شرایط سیاسی شده و اسلام آورده‌اند و اینک مسلمان نامیده می‌شوند، ولایت او را نخواهند پذیرفت. ولی از کسانی که به پیامبری پیامبر ایمان آورده‌ و ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را پذیرفته‌اند، انتظار می‌رود که پذیرای ولایت علی (علیه السلام) باشند.
پس از  ماجرای سقیفه، فاطمه (سلام الله علیها) پرچم مبارزه را بر دوش کشید و در این راه رنج‌های بسیار برد که آسیب‌ بدنی و سقط جنین از جمله آنهاست. او به سبب فشارهای مضاعف تنها مدتی اندک زنده ماند و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد.
او در روزهای آخر عمرش و در پاسخ به ام‌سلمه که حال او را جویا شد، صراحتا اعلام کرد:
محزون فقدان رسول خدا و مغموم غصب حق وصی اوست. (مناقب آل ابی طالب، جلد 2، صفحه 49- جامع الاخبار، صفحه 91)
در فرصتی دیگر فاطمه (سلام الله علیها) شبیه به همین اظهارات را به طور مبسوط و گسترده‌تر با زنان مدینه که به عیادت او رفته بودند، در میان گذاشت و گفت: «صبح کردم به خدا، بیزار از دنیای شما و خشمگین از مردهای شما ... وای بر اینان! چرا این منصب [جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم)] را از فراز پایه‌های محکم و تزلزل ناپذیر رسالت و نبوت و وحی برکندند و از کسی که بر امر دنیا و دینشان آگاه‌تر و کار آمدتر بود را گرفتند؟ ... اینان از ابوالحسن چه‌مشکلی در دل داشتند؟
... سوگند به خدا اگر زمام مرکب حکومت که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) به او سپرده بود، در دست او باز می‌گذاشتند و از او دفاع و پیروی می‌کردند، به خوبی این مرکب را مهار می‌کرد ... به راستی که اگر چنین کرده بودند درهای برکت آسمان و زمین به روی آنان گشوده می‌شد. اما ... (منابع اهل سنت: بلاغات النساء، صفحه 19- شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، جلد 16، صفحه 234 و ... منابع شیعه: معانی الاخبار، صفحه 354- کشف الغمه، جلد 1، صفحه 492- احتجاج، جلد1، صفحه 108)
شیوه اعتراض فاطمه (سلام الله علیها) برای تمام تاریخ
فاطمه (سلام الله علیها) که از هر فرصتی برای هشدار مردم زمان خود استفاده کرده بود و آنها، یا هشدار او را نادیده گرفته بودند و یا آن را نفهمیده بودند، اینک در اندیشه مردمی بود که در آینده خواهند آمدو برای آنها چه می‌توان کرد؟ آنها را چگونه می‌توان هشیار نمود؟ چگونه با آنها می‌توان سخن گفت؟ چگونه می‌توان به آنها خبر داد که پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، پیام او قربانی دسیسه اشرافیت و جاه طلبی نخبگان سیاسی و فرصت طلبی آنها که اسلام را برای خود می‌خواستند و جهل و ساده اندیشی مردم شده است؟ چگونه می‌توان صدای اعتراض خود را به گوش تاریخ رسانید؟ راستی فاطمه (سلام الله علیها) چه وسیله‌ای در اختیار داشت تا با آن اعتراض خود را به گوش خلقها و نسل‌ها و عصرها برساند؟ او حتی از حق گریستن در سوگ پیام و پیامبر نیز محروم شده بود.
از میان صفحات تاریخ، صدای اعتراض فاطمه (سلام الله علیها) رادر میان وصیتی کوتاه می‌توان شنید: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ این است آنچه فاطمه دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بدان وصیت می‌کند. وصیت می‌کند در حالی که شهادت می‌دهد به یگانگی خداوند یکتا و رسالت بنده او محمد و گواهی می‌دهد که بهشت حق است، دوزخ حق است و قیامت بی تردید فرا خواهد رسید و خداوند کسانی را که در گورهایند، زنده خواهد کرد.
علی! منم فاطمه! دختر محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) که خدا مرا به همسری تو درآورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم. تو در انجام کارهای من سزاوارتر از دیگرانی. مرا شبانه حنوط کن، غسل ده و کفن کن و بر من نماز بخوان و شبانه مرا دفن کن و کسی را خبر مکن. تو را به خدا می‌سپارم. به فرزندانم تا روز قیامت سلام می‌رسانم.» (منابع شیعه: بحارالانوار، جلد 43، صفحه 214- بیت الاحزان، صفحه 18 و ... فرازهائی از وصایای صدیقه طاهره (سلام الله علیها)، به انحاء گوناگون در منابع اهل سنت ذکر گردیده است، به عنوان نمونه، تعدادی از منابع معتبر اهل سنت که به مساله تدفین شبانه آن حضرت اشاره می‌کنند، عبارتند از: صحیح بخاری، جلد 5، باب غزوه خیبر، صفحه 139 (چاپ سلطان عبدالحمید)- صحیح مسلم، باب «قول النبی لا نورث»، حدیث 1759- طبقات ابن سعد، جلد 8، صفحه 29 و 30- التنبیه و الاشراف، جلد 1 صفحه 106- سیر اعلام النبلاء، جلد 2، صفحه 127 و 128- اسد الغابهًْ، جلد 3، صفحه 398- سنن بیهقی، جلد 4، صفحه 29 و 31- استیعاب، جلد 2 صفحه 114- خلاصه وفاء الوفاء، جلد1، صفحه 259)
پیام فاطمه به تاریخ
فاطمه (سلام الله علیها) سفارش کرده بود که پیکرش مخفیانه به خاک سپرده شود. اختفای محل دفن پیکر فاطمه (سلام الله علیها) در حقیقت پیام او به تاریخ بود. پیامی به بشریت مسلمان برای همیشه تاریخ. هنگامی این پیام می‌توانست به همه نسلها و عصرها در عرصه تاریخ برسد که پیکر فاطمه (سلام الله علیها) مخفیانه به  خاک سپرده شده باشد تا مردم نشانی قبر گمشده او را در داستان زندگی اندوهبار و اعتراض دائمی او به ارتجاع و استبداد جست‌وجو کنند و بتوانند از این پنجره نگاهی نو به تاریخ اسلام و سرنوشت بشریت مسلمان داشته باشند.
براساس دیدگاه مشهور علمای شیعه و سنی، امام علی (علیه السلام) طبق وصیت خود فاطمه زهرا (سلام الله علیها) او را شبانه و پنهانی به خاک سپرد و بجز شمار اندکی از یاران نزدیک، کسان دیگری در تشییع جنازه وی حضور نداشتند. گزارشهای معتبر تاریخی نشان می‌دهد که مسلمانان و اصحاب نامی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) تمایل زیادی برای شرکت در نماز و تشییع جناز ه زهرا (سلام الله علیها) داشتند، ولی امام علی (علیه السلام) بنا به وصیت دخت گرامی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از این کار ممانعت ورزید.
از جمله براساس گزارش منابع حدیثی اهل سنت، امام علی (علیه السلام) خلیفه اول را نیز برای اقامه نماز بر پیکر فاطمه (سلام الله علیها) و شرکت در مراسم تشییع وی با خبر نساخت و در پاسخ به اعتراض آنان گفت که خواست خود فاطمه (سلام الله علیها) چنین بوده است.
تشییع و دفن شبانه و پنهانی دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) اعتراض خاموش و رسای آن بانوی گرامی به جریان حاکم و توده‌های همراه آنان بود و حقانیت و مشروعیت دینی آنان را شدیدا به چالش کشید.
سند مظلومیت و حقانیت اهل بیت (علیهم السلام)
سبب پنهان ساختن و پنهان ماندن قبر فاطمه (سلام الله علیها) و اصرار مستمر امامان شیعه (علیهم السلام) بر آن نیز دقیقا در همین راستا قابل ارزیابی و تحلیل است. قبر بی‌نشان فاطمه (سلام الله علیها) سند جاودانه و خدشه ناپذیری است که از یک سو حقانیت و مظلومیت فاطمه (سلام الله علیها)، علی (علیه السلام) و فرزندان آنان و از سوی دیگر ستمگری و عدم مشروعیت جریان مقابل آنان را برای همیشه تاریخ با صدای خاموش و در عین حال بسیار رسا فریاد می‌کند. با این تفاوت که چنین سندی هرگز در گذر ایام از حافظه تاریخ پاک نمی‌شود و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.حادثه دفن شبانه فاطمه (سلام الله علیها) و جلوگیری از شرکت بسیاری از مردم و یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در آن، ممکن بود به گونه‌ای توجیه شده و دلایل دیگری برای آن تراشیده شود، چنانکه این توجیهات در لابلای برخی منابع و کتابها دیده می‌شود. همچنین می‌توانست به مرور زمان از متن کتابها حذف و به فراموشی سپرده شده و یا به اشکال گوناگون از ورود آن به حوزه معرفت جمعی و آگاهی عمومی مسلمانان جلوگیری شود. مطالعه و بررسی تاریخ اسلام به خوبی نشان می‌دهد که چنین اقداماتی صورت گرفته است، اما بی نشان بودن قبر فاطمه (سلام الله علیها) را چه می‌توان کرد؟ مگر می‌شود به دروغ قبری برای وی ساخت؟ مگر می‌توان بی‌نشانی و گم‌گشتگی قبر او را از بین برد؟! این مساله همواره می‌تواند یک مسلمان آگاه را به چون و چرا واداشته و این پرسش را پدید آورد که پس از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) چه حادثه‌ای رخ داد که دختر  رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) به شدت از برخی اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و توده‌های همراه آنان رنجیده خاطر و رویگردان شد، به گونه‌ای که حاضر نشد آنان حتی در تشییع جنازه وی هم شرکت کنند؟ چرا امام علی (علیه السلام) همه آثار قبر وی را از بین برد؟ چرا در دوره‌های بعد قبر وی را برملا نکردند؟ و چراهای دیگری که پاسخ به آنها بسیاری از حقایق مکتوم تاریخ را برملا می‌سازد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس