روز بزرگداشت شهدا - 22 اسفند

روز بزرگداشت شهدا

تاریخ وقوع: 22 اسفند
روز بزرگداشت شهدا
منبع
شهادت در فرهنگ اسلامی جایگاه والایی دارد و خداوند بارها در قرآن به این موضوع اشاره کرده است. مرور شجاعت و رشادت دلاورمردانی که با تکیه بر مفاهیم والای جهاد و شهادت به رسالت خویش عمل کرده و در هشت سال دفاع مقدس الفبای جوانمردی، ایثار و عدالت را با نثار جان خویش و صف آرایی در برابر دشمن معنا بخشیدند و بدین ترتیب تا آخرین نفس از کیان میهن دفاع و پاسداری کردند می تواند به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کمک کند.
سالروز تاسیس بنیاد شهید به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گرفت
شهیدان انسان های وارسته ای که با شجاعت و دلاورمردی خود، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کردند و تا آخرین نفس به دفاع از میهن اسلامی پرداختند و امنیت و آرامش کنونی کشور مرهون و وامدار فداکاری آنها است.
ایثارگرانی که امنیت و آرامش کنونی کشور مرهون و وامدار فداکاری آنها است و اینک در سالروز تشکیل بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا فرصتی مغتنم برای مهرورزی و تکریم شهیدان و ایثارگران به وجود آمده است، آنانی که با درک ضرورت و لزوم دفاع از وطن در برابر تجاوز بیگانگان ایستادند و با لبیک به دعوت پیر و مراد خویش به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان خلق کردند.
امام خمینی(ره) که همواره برای مقام و جایگاه شهیدان ارج و احترام ویژه ای قائل بودند به منظور همدردی و ساماندهی به امور خانواده های شهیدان نهضت اسلامی و همچنین شهدایی که قربانی ترورهای دشمنان در سال های نخستین انقلاب اسلامی شده بودند در 22 اسفند 1358 خورشیدی فرمان تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی را صادر کردند.
یورش همه جانبه رژیم بعث به مرزهای ایران و آغاز جنگی نابرابر سبب شد تا فرزندان شجاع این مرزوبوم در دفاعی جانانه از کشور و آرمان های نظام اسلامی به جانفشانی بپردازند و برای آزادسازی شهرها و منطقه های اشغال شده از چنگال دشمن؛ شهدا، جانبازان و اسیران بسیاری را نیز تقدیم کنند. افزایش شمار شهیدان باعث شد تا مسوولیت بنیاد شهید سنگین تر شود و در طول جنگ تحمیلی، این نهاد همواره به امور جانبازان و ایثارگران رسیدگی می کرد.
پایه گذاری نهادی با سازوکار بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایانگر اهمیت و جایگاهی است که شهید در نظام اسلامی دارد و با توجه به نقش حساس و مسوولیتی که این سازمان در زمان دفاع مقدس و پس از آن ایفا کرد، می توان به آینده نگری و ژرف اندیشی امام خمینی(ره) پی برد.
«سیدحسن موذنی» معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی جماران  به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد شهید و روز شهدا با اشاره به جایگاه والای شهید و فرهنگ شهادت، گفت: ملت به پا خاسته ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شهدایی را تقدیم نهضت اسلامی و برپایی جمهوری اسلامی کرد و امام خمینی(ره) با درایت و تیزبینی که داشتند در فرمانی، دستور دادند تا نهادی به عنوان متولی مسایل شهیدان تشکیل شود. وجود کارشکنی ها، توطئه ها و ترورهایی که دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب طراحی کرده بودند نشان از این داشت که شمار شهدا افزوده خواهد شد و یک سازمانی نیاز بود که متولی مشکلات معیشتی، فرهنگی و مسایل دیگر آنان باشد و با آغاز جنگ تحمیلی و ضرورتی که برای این نهاد به عنوان حامی جامعه ایثار گری به وجود آمد، تیزبینی و درایت امام برای تاسیس بنیاد بر همگان آشکار شد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه مهم ترین رسالت بنیاد شهید ارزیابی کرد و اظهار داشت: زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا از دیگر وظایف مهم این سازمان به شمار می رود، افرادی که برای برپایی این نظام زحمت کشیدند و در این راه جان خویش را از دست دادند و می بایست که خاطره و یادشان با حفظ آثار، نوشته ها و وصیت نامه هایشان در تاریخ انقلاب بماند. موضوع دیگر شناخت و تعهد جامعه در قبال ارزش های فرهنگ ایثار و شهادت است و اینکه شان، منزلت و حرمت جامعه ایثارگری در جامعه باید حفظ شود. رسیدگی به خانواده های شهدا به لحاظ معیشتی، درمانی، بهداشتی، مسکن و بیمه از جمله دیگر وظیفه هایی محسوب می شود که بر عهده بنیاد شهید قرار گرفته است.
وی در ارتباط با میزان موفقیت این نهاد در دستیابی به اهداف و آرمان هایش بیان کرد: موفقیت امری نسبی تلقی می شود و به طور یقین تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فاصله وجود دارد اما با افتخار در ارتباط با موفقیت های این نهاد انقلابی می توان اعلام کرد که هم اکنون در کشور 62 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل و 2 هزار و 200 تن از فرزندان شهید و ایثارگر به عنوان هیات علمی در حال خدمت رسانی هستند و همچنین این نهاد زمینه و بستر لازم را برای ورزش جانبازان که برای این عزیزان مساله ای حیاتی و درمانی محسوب می شود، فراهم کرده است و همواره کارکنان خدوم این نهاد در خدمت این عزیزان بوده اند و گام های بلندی را در راستای مباحث معیشتی، آموزشی، فرهنگی، بیمه های درمانی و بهداشتی و اشتغال جامعه ایثارگری برداشته اند.
موذنی با اشاره به این که در تقویم رسمی کشور روزهایی به نام جانباز و آزادگان اختصاص یافته بود اما جای روزی که به نام شهیدان مزین شده باشد، خالی بود، یادآور شد: در 1383 خورشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه ای 22 اسفند را روز بزرگداشت شهدا نامگذاری کرد که این مساله در سال های گذشته با بی توجهی روبه رو شد که این موضوع در سه سال گذشته و در دولت تدبیر و امید به طور جدی پیگیری و نهادینه شده است و در سالگرد تاسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهید، حرکت ها و برنامه های ویژه ای صورت می گیرد و امسال نیز برای این روز، برنامه های خاصی تدارک دیده شده است.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، موضوع برگزاری یادواره های شهدا را از اقدام های موثر در راستای ترویج فرهنگ ایثار قلمداد کرد و افزود: بنیاد شهید برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار همکاری گسترده ای با تمام دستگاه و سازمان های فرهنگی کشور دارد و در این خصوص با چاپ کتاب هایی با موضوع شهید و شهادت به نشر و گسترش این فرهنگ یاری می رساند و تا کنون نشریه هایی با عنوان های کودکان شاهد، بانوان شاهد و شاهد یاران در حوزه فرهنگ شهید و شهادت را منتشر کرده است. این نهاد از تمام نویسندگانی که در این ارتباط فعالیت می کنند حمایت به عمل می آورد و در راستا ترویج این فرهنگ 60 هزار وصیت نامه شهید را جمع آوری و با محوربندی و موضوع بندی این وصایا، آنها را در اختیار جامعه قرار می دهد. بنیاد شهید فعالیت ها و همکاری های میان حوزه ای گسترده ای با سازمان های دیگر مانند آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ ایثار دارد و این نهاد با گنجاندن درس هایی با مفاهیم ایثار و شهادت در کتاب های درسی دانش آموزان تلاش می کند تا آینده سازان را با افرادی که امنیت، استقلال، آزادی و آرامش کنونی جامعه مدیون فداکاری آنها است آشنا کنند تا بدین ترتیب فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود.
36 هزار دانش آموز شهید در جریان جنگ تحمیلی وجود دارند که همکلاسی های آنها با شناخت این ایثارگران باید بدانند که اگر امروز در امنیت درس می خوانند وامدار خون و رشادت این دلاورمردان هستند. همچنین تولید و ساخت فیلم، مستند و برنامه های متنوع تلویزیونی و سینمایی با محتوای مفاهیم ارزش های دفاع مقدس اقدام دیگری است که بنیاد شهید در راستای نهادینه ساختن فرهنگ جهاد در جامعه انجام می دهد.
وی با اشاره به این که آیندگان با مشاهده و واکاوی این آثار و اسناد می توانند به قضاوتی صحیح از شهیدان و آرمان آنها دست یابند، گفت: با حضور رییس جمهوری محترم از مجموعه کتاب هایی با عنوان «فرهنگ اعلام» در مشهد پایتخت فرهنگی ایران رونمایی شد که در آن تمام مشخصات و زندگی نامه شهیدان جمع آوری و به تصویر کشیده شده است. همچنین به دلیل آن که امسال سالروز تاسیس بنیاد شهید با وفات حضرت ام البنین(س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا همزمان شده است برنامه ای با عنوان شکوه ایثار در مشهد به این مناسبت برگزار خواهد شد.
موذنی در ادامه رویکرد دولت یازدهم را نسبت مباحث شهید و شهادت جدی دانست و اظهار داشت: دیدارهای مداوم حسن روحانی رییس جمهوری با خانواده شهدا و دستور موکد ایشان به تمام استانداران و وزیران در پیگیری این اقدام که در طرحی با عنوان طرح سپاس انجام می شود، گواهی بر پایبندی این دولت بر حفظ فرهنگ شهادت است. همچنین در دولت یازدهم با جدی تر شدن حمایت ها، امور مختلف سامان بهتری یافته و قانونمندتر شده اند به عنوان نمونه راه اندازی مراکز توانبخشی که روند آهسته ای داشت در این دولت با سرعت بیشتری پیگیری و 75 درصد از این مرکزها به بهره برداری رسیدند.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در پایان امنیت کنونی جامعه را مدیون حماسه سازی های شهیدان دانست و در این ارتباط بیان داشت: با توجه به ایجاد توطئه های فرهنگی و سیاسی به وسیله دشمن، ترویج روحیه مجاهد پروری و فرهنگ ایثار یک اصل خواهد بود. در هر جامعه ای که با نهادینه کردن فرهنگ شهادت، بتوان افراد مجاهدی را تربیت و پرورش داد، چشم طمع دشمنان بر آن سرزمین بسته خواهد شد. چرا که نیروهای انسانی و تفکرات معنوی یک جامعه است که می تواند یک جامعه را حفظ کند و قدرت نظامی به تنهایی ضامن و پاسخگوی حفظ امنیت کشور نیست و آرمان، اعتقاد و ایمان برای تولید قدرت خیلی مهم تر است. دشمنان همواره ملت ایران را رصد می کنند که تا چه اندازه به آرمان های انقلاب پایبند هستند و ملت ایران همواره باید قدردان ایثار شهدا هستند.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس