مباحثه اش با مرحوم آیةالله العظمی بروجردی - وفات آیةالله العظمی سيدعلي يثربي كاشاني (1379ق)

مباحثه اش با مرحوم آیةالله العظمی بروجردی

تاریخ وقوع: وفات آیةالله العظمی سيدعلي يثربي كاشاني (1379ق)
مباحثه ای علمی بین مرحوم آیةالله العظمی سیدعلی یثربی کاشانی و  آیةالله العظمی بروجردی (رحمةالله علیهما)
استاد حق شناس روایت می كرد كه آیت الله سید علی یثربی كاشانی  ، در یكی از مباحثات خود با آیت الله بروجردی كه در بیرونیِ منزل آن بزرگوار انجام می‌گرفت توانست تا بدانجا پیش رود كه نظر آن مرجع یگانه را در مسأله «بقاء بر تقلید میّت» تغییر دهد.
به روایت استاد، كه خود در آن جلسه تاریخی حضور داشت ، آیت الله یثربی در همان آغاز و پیش از شروع بحث با قاطعیّت تمام كه از شجاعت و توان علمی او حكایت داشت خطاب به مرجع علی‌الاطلاق شیعه و فقیه یگانه عصر اعلام می‌دارد: « امروز بنا دارم تا نظر شما را تغییر دهم و از فتوایتان بازگردانم.» توضیح اینكه آیت الله بروجردی در آن زمان بقای بر تقلید مجتهد اعلم كه از دنیا رفته است را جایز نمی‌دانست و معتقد بود كه پس از مرگ مجتهد اعلم باید به مجتهد زنده رجوع كرد حتّی اگر از میّت اعلم نباشد. و این فتوای ایشان همان زمان در رساله عملیه و مكتوبات علمی و فقهی‌شان ثبت و انتشار یافته بود . امّا آن روز و در آن مباحثه بالاخره پیش‌بینی آیت الله یثربی تحقق یافت و در پایان ، آیت الله بروجردی از نظر پیشین خود بازگشت.
این حكایت بیش از آنكه نشاندهنده توان علمی آیت الله یثربی باشد ،بیانگر ورع و تواضع فوق‌العادة آیت الله بروجردی و نیز پویایی علمی ایشان است كه بر خلاف شیوه مرسوم میان صاحبنظران و متخصّصان علوم كه در سنین بالای عمر، خصوصاً اگر از شهرت و مرجعیت علمی در رشته تخصصی خود برخوردار باشند،معمولاً به انباشته‌های علمی خویش بسنده كرده و آنچه را كه در طول سالیان بر آن قطعیّت یافته‌اند تغییر ناپذیر می‌پندارند ، بدون توجه به جایگاه علمی و اجتماعی خود امكان چنین مباحثاتی را فراهم می‌ساخت و بدون كمترین تصلّب و تعصّبی ، آثار و نتائج آن را متواضعانه می‌پذیرفت!
استاد حق‌شناس كه حضور در جلسه این مباحثه  خاطره ای بس شیرین را در ذهن اش ثبت كرده بود ، بارها با نقل این خاطره ، شجاعت و توان علمی آیت الله یثربی و حق‌پذیری و حرّیت فكری آیت الله بروجردی را توأمان ، می‌ستود و می فرمود: « مرحوم بروجردی پس از این مباحثة علمی در همان جلسه ، پیشكار خود حاج احمد را صدا كرده و حاشیه خود بر عروة الوثقی را طلب نمودند و همانجا فی المجلس ، فتوای خود مبنی بر "عدم جواز بقاء بر میّت " را بر " جواز " تغییر دادند. » از این رو در رساله‌های عملیه‌ای كه از ایشان در همان زمان منتشر شده است، در چاپهای مختلف ، هر دو فتوا وجود دارد.
منبع: سایت آینده نیوز كد خبر: 35514 تاريخ انتشار: 4 شهریور 1390 (به روایت از حجت الاسلام والمسلمین سید عباس حسینی قائم مقامی)
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس