توصیه ها و منش - وفات آیةالله العظمی سيدعلي يثربي كاشاني (1379ق)

توصیه ها و منش

تاریخ وقوع: وفات آیةالله العظمی سيدعلي يثربي كاشاني (1379ق)
آيت االله يثربي كاشاني؛ به طلاب احترام بگذاريد اگر دين هست در اين عمامه هاست
با اينکه او درجايگاه مرجعيت دينی و از علمای طراز اول و از اساتيد بنام حوزه به شمار می رفت٬ ولی زندگی ساده و منشی متواضعانه داشت.با همه اقشار مردم٬ همنشينی می کرد و غالبا به خاطر سادگی درلباس٬مراجعه کنندگان او را با خادم منزل اشتباه می گرفتند.
به سال1311ه ق درشهر کربلا فرزندی به دنيا آمد که اورا "سيد علی " نام نهادند٬ پدر٬ نوزاد را به سامراء برد و استاد بزرگوارش٬ مجدد قرن٬ ميرزای بزرگ٬
آقا سيد محمد حسن شيرازی در گوش او اذان و اقامه گفت٬ گوشهای نوزادی که در آينده قرار است٬ علوم اهل بيت(ع) و سخنان بزرگان و اساتيد را بشنود٬فرابگيرد و از ايتام آل محمد(ص)دستگيری نمايد و آنان را هدايت کند.
مرحوم «آيتالله سيد علی يثربی کاشانی» پس از فراگرفتن خواندن و نوشتن٬مقدمات دروس حوزوی را نزد پدر و ملاحسن نحوی خواند و در ادامه٬سطح را نزد پدرآموخت.
تحصيل در نجف
در سال1331ه ق مير سيد علی جوان حدود بيست بهار بيشتر از عمرش نگذشته بود و دروس سطح حوزه را به پايان برده بود٬با پيشنهاد پدر برای ادامه تحصيلات و کسب کمالات علمی و معنوی و بهره بردن از آستان امير عالم وجود حضرت علی(ع) راهی حوزه پربار و کهن نجف اشرف که در آن زمان از مراکز تجمع عالمان بزرگ و استوانه های فقه و فقاهت به شمار می رفت شد.
وی طی هفت سال اقامت در نجف و در سايه سار کرامت و جود اميرالمومنين(ع) بهره های فراوانی از اساتيدی همچون آيت الله آقا سيد ابوالحسن اصفهانی وآيات عظام٬ آقا سيد محمدکاظم يزدی٬آقا فتح الله شيخ الشريعه اصفهانی٬آقا ميرزا محمد حسين نائينی و به ويژه آقا ضياء الدين عراقی برد و بعد از خوشه چينی از محضر بزرگان و علما به درخواست پدر به کاشان برگشت.
آقا مير سيد علی در کاشان به امامت جماعت و تدريس مشغول می شود و پس از چند سال تدريس سطوح عالی حوزه و تربيت شاگردانی زبده٬به تدريس درس خارج اصول پرداخت.
آيت الله ميرزا خليل کمره ای در مورد درس خارج اصول آيت الله يثربی چنين می نويسد:«درس خارج آقای حائری در مدرسه فيضيه بود٬ در ايوان وسط بين فيضيه و دارالشفاء٬ درس خارج حاج ميرزا مير سيد علی يثربی کاشانی اصول کفايه٬اصول آقای حائری اصول سامراء بود و اصول آقا مير سيد علی٬اصول نجف بود.او(آقای يثربی کاشانی)غوغايی برپا می کرد٬ چه در درس کفايه خودشان که ما حاضر بوديم و چه درس آقای حائری...».
تربيت شاگردانی همچون.... امام خمينی(ره) که بيشترين دروس سطح عالی را نزد آقا مير سيد علی يثربی تحصيل نمود.
آيت الله سيد محمدمحقق داماد آيت الله سيد شهاب الدين مرعشی نجفی که درباره استادش چنين می نويسد:«لسان حقير الکن است از جلالت ايشان و تقوی و ديانتش٬به قدری اين مرد محکم بود
در ديانت و به قدری با تقوا و پرهيزکار و وارسته بود که اصلا و ابدا به خود نمی گرفت که من کسی هستم. مثل يک طلبه عادی رفتار مینمود٬ چه در اين حوزه٬چه در بعد از انتقالشان به کاشان.
احترام و ارتباط با مرجعيت
تا زمانی که آيت الله حاج شيخ عبدالکريم حائری زنده بود٬آيت الله يثربی هرماه٬ يکی دوبار از کاشان به ملاقات ايشان می رفت و با هم جلسات مشورت و گفت و گو داشتند٬ که اين درس بزرگی به همه طلاب و روحانيون است کسی در هرمقام و جايگاهی نبايد لحظه ای خود را بی نياز از ارتباط و تعامل باساير بزرگان ببينند.
ويژگیها ومکارم اخلاقی
آيت الله يثربی بسيار پاکيزه بود و به نظافت خيلی اهميت می داد٬با اينکه او درجايگاه مرجعيت دينی و از علمای طراز اول و از اساتيد بنام حوزه های علميه به شمار می رفت٬ ولی زندگی ساده و مردمی و منشی متواضعانه داشت.با همه اقشار٬ همنشينی می کرد و غالبا به خاطر سادگی درلباس٬مراجعه کنندگان او را با خادم منزل اشتباه می گرفتند.
آيت الله يثربی از نظر مال و ثروت٬ از خود چيزی نداشت و آن چه از وجوهات و اموال شرعی به دستش می رسيد٬ بين فقرا و مستحقين تقسيم می کرد و مدام ديگران را نيزتوصيه می کرد از حال فقرا و مساکين غافل نشوند.
پيوند و توسل به اهل بيت(ع)
عشق و علاقه عجيبی به سيد و سالار شهيدان داشت و خود را مقيد کرده بود مراسم سوگواری و عزاداری بر اباعبدالله الحسين(ع) را تا آخر عمر حفظ کند و هرشب جمعه٬ بعد از نماز مغرب و عشاء٬ در منزلشان مراسم سوگواری و روضه خوانی برپا بود.يکی از طلاب می گفت:«از آيت الله يثربی پرسيدم که علت موفقيت شما در امر تحصيل چه بود؟آقا فرمود:توسلات به اهل بيت عصمت و طهارت(ع)»
خاک قدم روضه خوانان توتيای چشمم
همه ساله روزهای تاسوعا و عاشورا در بقعه حبيب ابن موسی(ع) منبر می رفت و پس از وعظ و نصيحت٬به طور مفصل روضه میخواند. دريکی از منبرها آيت الله يثربی گفت:«من اگرچه روضه خوان نيستم ولی افتخار می کنم که خاک قدم روضه خوان ها را سرمه چشمم کنم».
سفارشاتی به رهروان راه حق
مرحوم آيت الله يثربی سفارشاتی به همه رهروان حق و حقيقت دارد که از آن جمله است :«به طلاب احترام بگذاريد٬ اگر دين هست٬در اين عمامه هاست و بزرگان دينی را رد نکنيد».«شما پرچم امام حسين(ع)را در خانه نصب کنيد و از واعظ و مداح دعوت نماييد٬مردم خودشان می آيند».
«تاريخ بخوانيد و بدانيد که تاريخ چيزها ياد می دهد٬تحقيقی باشيد٬ نه تقليدی٬اگر تقليدی باشيد٬؛ابن الوقت می شويد».
غروب استوانه زهد و فقاهت
آيت الله سيد علی يثربی درسن68سالگی بر اثر عارضه قلبی درسحرگاه دوشنبه پنجم رجب1379 ه ق دعوت حق را لبيک گفت و به ديار باقی شتافت.
با انتشارخبر فقدان اين عالم بزرگ و مرجع دينی٬جهان تشيع و حوزه های علميه سوگوار شدند٬ پيکر مطهر آن عالم وارسته بر دستان انبوهی از مردم داغدار٬ جمع کثيری ازعلما و طلاب با شکوه هر چه تمامتر تشييع و در مقبره خانوادگی در صحن بقعه امامزاده حبيب ابن موسی(ع) و درکنار پدر آرام گرفت.
يادش گرامی و راهش پر رهرو باد
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس