وفات مدير روزنامه نسيم شمال (1313 ش) - 29 اسفند

وفات مدير روزنامه نسيم شمال (1313 ش)

تاریخ وقوع: 29 اسفند
درگذشت "سيداشرف الدين حسيني" مدير روزنامه "نسيم شمال" (1313ش)درگذشت «سيداشرف الدين حسيني» مدير روزنامه «نسيم شمال» (1313ش)
سيداشرف الدين حسيني گيلاني در حدود سال 1249 ش (1287 ق) در قزوين به دنيا آمد. او در كودكي يتيم شد و در جواني به عتبات رفت. وي پس از پنج سال راهي تبريز شد و پس از آموزش علوم متداول، ساكن رشت گرديد. اشرف‏ الدين پس از مدتي به سبب داشتن روحيه وطن خواهي و نيز استعداد و قريحه شاعري، تصميم به چاپ و نشر روزنامه ‏اي به نام نسيم شمال گرفت و آن را از شهريور ماه 1286 ش، نه ماه قبل از به توپ بستن مجلس منتشر كرد. سيد اشرف ‏الدين حسيني پس از مدتي به معروف‏ترين، مشهورترين و محبوب‏ترين شاعر و سراينده اشعار طنزآميز و انتقادي دوران مشروطه تبديل شد و روزنامه‏ اش به شهرت فراواني رسيد. اين روزنامه به اندازه‏ اي در ميان توده مردم محبوبيت يافته بود كه مدير آن را نسيم شمال مي‏خواندند و همه اين‏ها حكايت از اخلاق و صدق عقيده سيد در دفاع از وطن و مردم بي‏پشت و پناه و حمايت به تمام معني از طبقات زحمتكش مردم دارد. او مسائل جدي را در غالب فكاهي همراه با طعن و طنز و كنايه به نوعي كه هر كس از توده مردم آن را مي‏فهميد و احساس مي‏كرد، مطرح مي‏نمود. اين روزنامه كه نزديك به بيست سال منتشر مي‏شد، پس از مرگ سيداشرف ‏الدين نيز مدتي انتشار يافت. سرانجام در سال 1306 ش شايع شد كه به بيماري جنون مبتلا شده است. به اين بهانه او را به تيمارستان بردند و چند سالي در حال بيماري و تنگدستي زنده بود تا اين كه در روز بيست و نهم اسفند ماه 1313 ش برابر با ذي‏حجه 1352ق در 64 سالگي درگذشت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس