مرگ «فتحعلی شاه» (1250 ق) - 19 جمادی الثانی

مرگ «فتحعلی شاه» (1250 ق)

تاریخ وقوع: 19 جمادی الثانی
مرگ "فتحعلي شاه" دومين شاه قاجار(1250 ق)مرگ "فتحعلي شاه" دومين شاه قاجار(1250 ق)
فتحعلي شاه قاجار كه مدتي در اواخر عمر خود به بيماري دچار شده بود در 19 جمادي الثاني 1250 ق پس از حدود 38 سال سلطنت در 68 سالگي در اصفهان درگذشت. جسد او را به قم برده و در آستانه‏ ي حضرت معصومه به خاك سپردند. فتحعلي شاه در دوران پادشاهي طولاني خود، همواره سرگرم كشمكش باقواي داخلي و خارجي بود و به كمك فرزندان خود بود كه توانست بر مشكلات داخلي توفيق يابد.در زمان او جنگ‏هاي اول ودوم ايران و روسيه روي داد و باعث انعقاد قراردادهاي ننگين گلستان و تركمانچاي و جدا شدن سرزمين‏هاي پهناوري از كشور ايران و الحاق به روسيه گرديد. فتحعلي شاه در موقع مرگ از ده‏ها زنِ خود بيش از 105 دختر و پسر و در حدود 600 نوه به يادگار گذارد. كثرت اولاد او در زمان حيات و پس از خودش، اوضاع اداريِ مملكت را مشوَّش كرد و چون هر كدام از اين شاهزادگان، داراي دستگاه و روابط بسياري بودند، از انجام هر ظلمي به مردم، اِبا نمي‏كردند. از طرفي مردم كه مورد ستمی قرار مي‏گرفتند، چون تجاوزكننده، فرزند شاه بود، براي شكايت از مظالم ايشان، چاره ‏اي جز تحمل نداشتند. فتحعلي شاه از اصلاحات خبري نداشت و شايد، هرگز به فكر اين كار هم نيافتاده بود.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس