حمله هوائی آمریکا به لیبی (1365 ش) - 26 فروردین

حمله هوائی آمریکا به لیبی (1365 ش)

تاریخ وقوع: 26 فروردین
15 آوريل 1986
ليبى در سال 1986 م . شاهد رويدادهاى مختلفى از جمله تجاوز نظامى آمريكا به دو شهر طرابلس و بن غازى ، لغو يك جانبه پيمان وحدت از طرف رژيم مراكش ، بهبود روابط ليبى با دو كشور همسايه الجزاير و تونس و بحرانى شدن اوضاع در پى افزايش دخالت فرانسه در اين كشور بود.
تهاجم نظامى آمريكا به ليبى كه تروريسم بين المللى و دولتى لقب گرفت ، و در سپيده دم پانزده آوريل 1986 برابر با 26 فروردين 1365 صورت پذيرفت . در اين تهاجم ، دهها هواپيماهاى نظامى ارتش آمريكا از نوع اف - 111 و اف - 14، پس از برخاستن از پايگاههاى انگليسى و ناوگان ششم آمريكا در درياى مديترانه ، به بهانه مقابله با تروريسم ، محل سكونت سرهنگ معمرالقذانى رهبر ليبى را در طرابلس و بن غازى به شدت بمباران كردند. بر اثر اين عمل وحشيانه و ددمنشانه تعدادى از اماكن مسكونى تخريب و بيش از يكصد تن از غير نظاميان از جمله دختر خوانده سرهنگ قذافى به نام هناء كشته شدند.
جنگنده هاى آمريكايى بيش از صد تن مواد منفجره روى دو شهر طرابلس و بن غازى ريختند. هدف اصلى از اين حمله ، قتل رهبر ليبى بود.
در پى اين تجاوز، نيروهاى مسلح ليبى ، ايستگاه ارتباطاتى امريكا در جزيره لامبيدواز واقع در 300 كيلومترى شمال طرابلس را با موشك هدف قرار دادند، همچنين عمليات گسترده اى به منظور سنگربندى سواحل ليبى توسط ارتش آن كشور شد. رهبر ليبى در پى اين حمله طى نطقى ضمن دعوت مردم به آرامش ، ريگان رييس جمهور وقت آمريكا و مارگات تاچر نخست وزير وقت انگليس را كه به هواپيماهاى آمريكايى اجازه برخاستن از خاك انگليس را داده بود، قاتل كودكان ناميد.
پيش از تجاوز آمريكا به ليبى ، ناظران سياسى انجام چنين تجاوزى را بعيد نمى دانستند، بويژه آنكه ناوگان ششم آمريكا ماهها در مقابل سواحل ليبى در درياى مديترانه مستقر بود و چندين بار نيروهاى آمريكايى دست به مانورهايى زده بودند. همچنين چندى پيش نيز شهر سيرت واقع در سواحل ليبى توسط ناوگان آمريكا در مديترانه هدف موشك قرار گرفته بود. انجام چنين اقداماتى از طرف آمريكا مقدمات تجاوز آمريكا به ليبى به شمار مى رفت .
حمله هوايى امريكا به ليبى از سوى تمام كشورها و سازمانهاى ترقيخواه جهان از جمله جمهورى اسلامى ايران به شدت محكوم شد، در اين ميان رژيمهاى مرتجع عرب كه خود را در وضعيت دشوارى مى ديدند، در قبال اين حمله وحشيانه تنها به ابراز تاءسف پرداختند. بلافاصله پس از حمله و تجاوز هوايى امريكا هياءتى از جمهورى اسلامى ايران به سرپرستى وزراى خارجه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى كشور عازم طرابلس شدند. طى مصاحبه اى همبستگى جمهورى اسلامى را با ملت و رهبر ليبى در مقابل تجاوز امريكا مورد تاءكيد قرار دادند.
حمله آمريكا به ليبى اوج تروريسم دولتى را نشان داد و ثابت كرد كه مدعيان دروغين حقوق بشر، هيچ گونه ارزشى براى جان انسانها قايل نيستند و حاضرند در راه دستيابى به اهداف پليد خود مردم بى گناه كشورى را كه تن به تسليم نمى سپارد مورد تجاوز وحشيانه قرار دهند و صدها كودك ، زن و پير و جوان را چه در خواب و چه در بيدارى به خاك و خون كشند.
حقيقت امر اين است كه دولت ليبى از زمان روى كار آمدن معمر قذافى بر سر مساءله فلسطين و بسيارى مسائل ديگر چون انفجار هواپيماى آمريكايى در آسمان ايرلند، پيوسته با كشور آمريكا در چالش بوده و او را دشمن استقلال خويش مى داند و آمريكا نيز دولت قذاقى را دولتى تروريست پرور و بر هم زننده صلح جهان مى خواند، لذا آمريكا پس از تلاشهاى فراوان توسط دولتهاى عرب وابسته ، كه نتوانست ليبى را متقاعد به همراهى به خود كنند، تصميم به تنبيه و گوشمالى آن كشور گرفت ، و علاوه بر قطع رابطه و تحريم اقتص
ادى به دو مركز عمده آن كشور يعنى طرابلس و بن غازى حمله هوايى كرد.
هدف اصلى از اين حمله علاوه بر جلوگيرى از پرخاشگريهاى قذافى در مجامع بين المللى عليه آمريكا و گرفتن انتقام از ليبى ، سرنگونى خود قذافى بود.
اين حمله يك تجاوز آشكار در مجامع بين المللى قلمداد شد.
سرانجام نيز همگان ديدند كه پس از بمباران بن غازى و طرابلس نه تنها حكومت قذافى سرنگون نشد بلكه اتحاد مردم ليبى با دولت اين كشور استحكام بيشترى يافت و براى مردم اين كشور مسلم شد كه دشمن شماره يك آنها آمريكاى متجاوز است .
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس