وفات «ابن ‏فصيح» (755 ق) - 26 شعبان

وفات «ابن ‏فصيح» (755 ق)

تاریخ وقوع: 26 شعبان
وفات "ابن ‏فصيح" از فقهای حنفي مذهب(755 ق)وفات «ابن ‏فصيح» از فقهای حنفي مذهب(755 ق)
ابن فصيح، ابوطالب فخرالدين احمد بن على بن احمد همدانى كوفى، فقيه حنفى، شاعر و اديب سده هشتم هجري بود. به‏ سبب اقامت و تدريس در شهرهاي بغداد و دمشق، او را بغدادي و دمشقى نيز خوانده‏ اند.
ابن فصيح در كوفه ديده به جهان گشود و در همان‏جا به آموختن فقه و ادبيات پرداخت و قرائت هفت‏گانه را نزد ابن صباغ و على بن سعد ديوانى آموخت. در بغداد از ابن عبدالحق، ابن دواليبى و ابن صباغ حديث شنيد و اسماعيل بن طبال و ديگران به او اجازه روايت دادند. وي در عراق مدتى در آرامگاه ابوحنيفه به تدريس اشتغال داشت، سپس به دمشق رفت. در آن‏جا مورد تفقد و اكرام طنبغا امير شام قرار گرفت و به افتاء، مناظره و تدريس در مدارس قصاعين و ريحانيه پرداخت و در ۷۵۰ق /۱۳۴۹م به حج رفت.
از شاگردان ابن فصيح مى‏توان ابن وهبان و ابن ادمى را نام برد. وي شعر نيز مى‏سرود و بسياري از موضوعات و كتب فقهى را به نظم درآورد. پاره‏ هايى از اشعار وي به‏ صورت پراكنده در منابع آمده است. مرگ ابن فصيح در دمشق و بيست و ششمين روز از شعبان‏ المعظم سال ۷۵۵ق اتفاق افتاد.
برخى از آثار ابن فصيح به شرح زير به‏ صورت خطى در كتابخانه ‏ها موجود است:
۱. "حل‏ال رموز"، قصيده‏اي است لاميه در قرائات سبع نظير قصيده شاطبيه كه در آن به نام قراء تصريح شده است.
۲. "مستحسن الطرائق فى نظم كنز الدقائق"، چنان‏كه از نامش پيداست، همان كتاب "كنز الدقائق نسفى" است در فقه كه ابن فصيح آن را به نظم درآورده، اين منظومه توسط نورالدين على بن غانم مقدسى با نام اوضح رمز على نظم الكنز شرح شده است.
۳. "نظم منارالانوار"، همان "منارالانوار نسفى" است در اصول فقه كه در ۹۰۳ بيت به نظم درآمده و نسخه‏اي از آن در مكتبةالعربيه دمشق موجود است.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس