توضیحات - تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي (1361 ش)

توضیحات

تاریخ وقوع: تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي (1361 ش)
حضرت آيت الله العظمى خامنه اى :
دانشگاه آزاد اسلامى يك نهاد انقلابى و يك حركت انقلابى است اين را واقعا بايد از الهامات الهى و بركات الهى بر مسؤ ولين جمهورى اسلامى دانست.20 / 10 / 1365
در ديدار با مسؤ ولان دانشگاه آزاد اسلامى
با استقرار نظام جمهورى اسلامى و رهايى ملت ايران از بند طاغوت تلاشهاى وسيعى در جهت محو آثار رژيم گذشته آغاز شد و اصلاحات و تغييرات بنيادى و تهيه و تدوين اقدامات قانونى در جهت ايجاد و رفاه و آسايش بيشتر مردم بر مبناى شرع مقدس اسلام در راءس امور قرار گرفت .
از جمله اينها مساءله انقلاب فرهنگى بود كه لزوم آن در سطح جامعه و بخصوص در مكانهاى فرهنگى بويژه دانشگاهها و مؤ سسات وزارت آموزش عالى بشدت احساس مى شد تا فرهنگ اسلامى جايگزين فرهنگ گذشته شود. براين مبنا در سال 1359، امام خمينى ره فرمان تشكيل ستاد انقلاب فرهنگى را صادر فرمودند. اهميت اين فرمان در زمانى كه صحن مقدس دانشگاهها مورد هجوم بى امان ضد فرهنگها و گروهكهاى التقاطى و... قرار گرفته بود بيشتر ظاهر مى شود. اين ستاد با تهيه و تدوين سيستم آموزشى جديد زمينه هاى يك انقلاب فرهنگى وسيع را در دانشگاهها فراهم ساخت .
بدين ترتيب دانشگاهها پس از يك تعطيلى 2 ساله در سال 1361 بازگشايى شدند. از طرف ديگر اقدامات وسيع مسؤ ولان فرهنگى كشور در جهت ايجاد دانشگاه اسلامى در كشور مضاعف شد تا خلاء زمانى تعطيلى دانشگاهها را به طريقى جبران كنند.
اين اقدامات ، حمايت بى دريغ مسؤ ولان درجه اول مملكت از جمله شخص حضرت امام ره و حكومت آيت الله العظمى خامنه اى مد ظله العالى و آيت الله هاشمى رفسنجانى را به دنبال داشت .

اهداف تشكيل دانشگاه آزاد اسلامى
دانشگاه آزاد اسلامى كه توسط آيت الله هاشمى رفسنجانى در نماز جمعه تهران و در 30 خرداد 1362 در واقع اعلام موجوديت
كرد؛ نهادى است كه بر اساس واقعيت پيوسته است .
اهداف اوليه دانشگاه آزاد اسلامى ايجاد زمينه مساعد براى جذب و تربيت كليه علاقه مندان به تحصيلات عاليه به منظور شكوفايى استعدادها، حل مشكلات اجتماعى و اقتصادى در نظر گرفته است .
به طور خلاصه مى توان اهداف دانشگاه آزاد اسلامى را در موارد زير نام برد:
1 - ارتقاء سطح دانش و فرهنگ جامعه .
2 - تاءمين بخشى از نيروى انسانى متعهد و متخصص مورد نياز كشور.
3 - استفاده از مدرسان و استادان واجد شرايط در امر آموزش عالى .
4 - كوشش در ايجاد زمينه مناسب براى فعاليتهاى همه جانبه مردم در اعتلاى سطح دانش و پژوهش در كشور.
5 - گسترش مرزهاى دانش از راه پژوهش و تبادل نظر با منابع علمى جهان .
طرح تاءسيس
ايده تاءسيس دانشگاه آزاد اسلامى ابتدا در جامعه اسلامى دانشگاهيان مطرح شد و به دنبال آن آقاى هاشمى رفسنجانى به طرح اين مطلب در شوراى اقتصاد ؛ نظر مساعدشان را اعلام داشتند، مساءله تاءسيس دانشگاه آزاد با حضرت امام ره نيز مطرح شد و معظم له نيز ضمن استقبال از آن ، 10 ميليون ريال اولين كمك را به دانشگاه اهدا كردند و پس از آن اساسنامه مقدماتى تدوين شد. آقاى هاشمى رفسنجانى در آخرين نماز جمعه ارديبهشت 1361 (سى و يكم ماه ) ضمن بر شمردن مشكلات آموزشى ، لزوم تاءسيس دانشگاهى كه بار مالى براى دولت نداشته باشد و بتواند بسيارى از مشكلات را حل نمايد و همچنين راه را براى دستيابى به اهداف انقلاب فرهنگى هموارتر كند، موجوديت دانشگاه آزاد اسلامى را اعلام كرد. اين در واقع اولين گام اساسى در جهت تاءسيس دانشگاه آزاد يعنى مرحله عبور از طرح و نيل به عمل بود.
آغاز مخالفتها
با آغاز شكل گيرى دانشگاه آزاد اسلامى ، مخالفتهاى مختلف از گوشه و كنار آغاز شد كه عمده اين مخالفتها دو نوع بودند:
اول از نوع سياسى كه با توجه به جبهه گيرى سياسى و مبارزات تبليغاتى گروهها عليه يكديگر اين امور نيز از اين جريان مستثنى نبود و برخوردهاى سياسى زيادى با آن انجام گرفت .
نوع دوم مخالفتها از اختلاف سليقه ها و نظرات سرچشمه مى گرفت .
از آنجايى كه تاءسيس دانشگاه آزاد يك حركت سياسى نبود و صرفا در جهت اهداف مورد نظر بنا شده بود، لذا حركتهاى سياسى مخالف با آن توجيه ناپذير بود و چون حمايتهاى مسؤ ولان امر بخصوص آيت الله هاشمى رفسنجانى را در پى داشت عملا كارى از پيش نمى برد.
اما افرادى كه دلسوزانه با اين قضيه برخورد مى كردند عمدة نظراتشان حول مواردى از اين قبيل مى گرديد:
1 - خدشه دار شدن اعتبار آموزش عالى در مملكت .
2 - جذب افراد متمكن و طرد افراد صاحب در آمدهاى ضعيف و...
كه اينها نيز با مرور زمان و پس از نمايان شدن آثار درخشان اين طرح به طورى طبيعى از ميان رفت .
تشكيل هياءت مؤ سس
لزوم تشكيل هسته اصلى سازمان دانشگاه احساس و مطرح شد تا مراحل اجرايى كار را سرپرستى كند و تصميمات لازم را بگيرد. پس از طى مذاكرات گوناگون تصميم گرفته شد تا هياءتى 5 نفره به نام هياءت مؤ سس ‍ تشكيل شود. اين هياءت شامل :
1 - حضرت آيت الله العظمى خامنه اى مد ظله العالى رييس جمهور وقت
2 - آيت الله هاشمى رفسنجانى
3 - مرحوم حاج سيد احمد خمينى ره
4 - مهندس مير حسين موسوى
5 - دكتر عبدالله جاسبى
بعدها پس از تصويب اساسنامه اول ، حضرت آيت الله موسوى اردبيل نيز به هياءت پيوستند و در واقع رؤ ساى سه قوه در اين هياءت قرار گرفتند.
پس از تشكيل هياءت مؤ سس ، اساسنامه دانشگاه در جلسه مورخه 11/9/1361 مطرح شد و از تصويب اعضاء گذشت و به دنبال آن در بهمن ماه همان سال به ثبت رسيد و بر اساس آن ، دانشگاه شخصيت حقوقى يافت .

اولين آزمون
در اسفند ماه سال 1361 اولين آزمون در 10 كشور و با حضور 30 هزار شركت كننده برگزار شد كه از اين ميان 3000 نفر انتخاب و مشغول به تحصيل شدند.
اساسنامه مصوب سال 1361 با حضور هياءت مؤ سس تا دى ماه سال 1364 به تنهايى مبناى كار و حركت دانشگاه بود.
اساسنامه جديد در سال 1366
در سال 1364 با توجه به آيين نامه تاءسيس دانشگاهها و مؤ سسات آموزش ‍ عالى غير دولتى و غير انتفاعى مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى ، اساسنامه جديدى تنظيم و پيشنهاد شد در اين اساسنامه اركان دانشگاه آزاد به :
1 - هياءت مؤ سس 2 - هياءت امنا 3 - رييس دانشگاه 4 - حسابرسى
تقسيم مى شود.
اين اساسنامه در تاريخ 12 آبان 1366 به تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى رسيد و در واقع به هياءت امناء بيش از هياءت مؤ سس اختيارات داده شد.
اساسنامه ياد شده هم اكنون در دانشگاه آزاد ملاك كار و عمل مى باشد.
در آغاز سال 1367 عده اى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى به منظور تحكيم و ثبات موقعيت دانشگاه و روشن شدن نحوه ارزيابى مدارك تحصيلى دانش آموختگان و روش ارزشيابى واحدهاى دانشگاهى طرحى را تهيه و به مجلس شوراى اسلامى تقديم كردند كه در تاريخ 14/2/ 1367 به عنوان قانون تاءييد رشته هاى دانشگاهى آزاد اسلامى به صورت يك ماده واحده با 5 تبصره به تصويب رسيد و به موجب آن علاوه بر موارد ياد شده نحوه همكارى استادان و محققان دانشگاهها و پژوهشگاههاى دولتى با اين دانشگاه و همچنين طرز استفاده دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى از آزمايشگاهها، بيمارستانها، كتابخانه ها و
كارگاهها و فضاى آموزشى مؤ سسات آموزش عالى دولتى مشخص شد. آيين نامه اجرايى قانون تاءييد رشته هاى دانشگاه آزاد اسلامى پس از تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى در دهم تير ماه 1369 به تصويب هياءت وزيران رسيد. و متعاقبا كميته ارزيابى تشكيل شد و كار خود را آغاز كرد.
امكانات و عملكرد و برنامه هاى دانشگاه آزاد در كشور
هم اكنون (سال 1376) در 130 شهر كشور، مركزى به عنوان دانشگاه آزاد اسلامى وجود دارد و حدود 530 هزار نفر در رشته هاى مختلف در آن مشغول به تحصيل مى باشند.
اين دانشگاه در طى 14 سال از زمان تاءسيس خود نزديك به سيصد هزار نفر فارغ التحصيل داشته است .
فضاى آموزشى اين دانشگاه بالغ بر 205 ميليون متر مربع مى باشد و در 74 واحد دانشگاهى ، شهرك دانشگاهى تاءسيس شده است .
اين دانشگاه رقمى بالغ بر ده هزار نفر عضو هياءت علمى تمام وقت و نيمه وقت دارد كه مشغول تدريس در اين دانشگاه هستند.
در نظر تاءسيسات خوابگاهى داراى 40 خوابگاه مى باشد كه روند تاءسيس ‍ خوابگاه كه بسيارى از معضلات اجتماعى را حل مى كند همچنان ادامه دارد.
دانشگاه در زمينه فرهنگى ، در جهت احياى نماز و امر به معروف و نهى از منكر اقدام به تاءسيس نمازخانه ها و مساجد در سطح واحدهاى دانشگاهى خود كرده است و تعدادى مدارس وابسته به دانشگاه آزاد در سراسر كشور بويژه مناطق محروم مشغول پرورش استعدادهاى عزيزان اين مملكت هستند.
دانشگاه آزاد در بيان حضرت امام ره
حضرت امام ره در سخنرانى خود در تاريخ 24/8/62 در جمع مسؤ ولان دانشگاه آزاد فرمودند:
همه بايد اين معنى را احساس كنيم كه كارها را خودمان انجام دهيم و اين مساءله خلافى كه به ذهن دانش آموزان و دانشجويان ما تلقين كرده بودند كه به غير از رفتن به آمريكا و فرانسه و انگلستان در جاى ديگر امكان ندارد به جايى رسيد و همين امر موجب شد كه جوانهاى ما را دسته دسته بردند و فاسد كردند از فكرمان دور كنيم
من اميدوارم كه ان شاء الله شما آقايان و سايرين كمك كنيد تا اين دانشگاهى كه به پيشنهاد آقاى هاشمى تاءسيس گرديد و پيشنهاد بسيار خوبى بود فعاليتش زياد گرديده و در همه جا توسعه پيدا كند
معظم له در تاريخ 24/ 4 / 64 فرمودند:
از زحمات و خدمات آقايان تشكر مى كنم . خداوند به شما و ساير افرادى كه اين دانشگاه را اداره مى كنند توفيق دهد. انشاء الله بتوانيد ايران را دانشگاه كنيد.
مسلما مردم وقتى ديدند كارهايتان خوب است و به آنان خدمت مى كنيد با شما همراهى و كمك مى كنند
سخنان مقام معظم رهبرى در خصوص دانشگاه آزاد اسلامى
من در اطلاعات و آگاهيهايى كه در مورد اين دانشگاه (دانشگاه آزاد اسلامى ) به من داده اند احساس مى شود كه اين حركت حركت مباركى بوده و پيشرفت بسيار خوبى كرده ، گروه هايى را در كشور ما گشوده كه به زوديها قابل گشودن نبوده (است ).
خطبه نماز جمعه 9/ 3 / 65

در تاريخ 18 / 2 / 68 در جمع فارغ التحصيلان اين دانشگاه فرمودند:
دانشگاه آزاد اسلامى يك اميد است ... يك اميد به وجود آمده است براى جوانان ، كسانى كه مى توانند و استعداد دارند، بايد درس بخوانند بايد خودشان را آماده و مجهز كنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس