توضیحات - سوء قصد به جان آية‏اللَّه «امام خامنه ‏اي» (1360ش)

توضیحات

تاریخ وقوع: سوء قصد به جان آية‏اللَّه «امام خامنه ‏اي» (1360ش)

بعد از پيروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمينى رضوان الله تعالى عليه و تشكيل حكومت اسلامى در ايران كه با راى قاطع مردم غيور همراه بود، توطئه هاى استكبار جهانى عليه نظام نوپاى اسلامى فزونى گرفت . سردمداران استكبار كه منافع خويش را از دست رفته مى ديدند با تجهيز و تقويت گروهكها و جريانات ضد انقلاب درصدد نابودى نظام مقدس ‍ جمهورى اسلامى برآمدند. در همين راستا جريانات ضد انقلابى كه تا چندى قبل با حيله و تزوير و ادعاهاى خلقى بودن و حمايتهاى كاذب سعى داشتند خود را انقلابى معرفى كنند، نقاب از چهره خويش برداشتند و هر كدام به شكلى درصدد براندازى حكومت اسلامى برآمدند. اما قاطعيت رهبرى امام (ره ) و وحدت و يكدلى مردم ، توطئه ها را نقش بر آب كرد. گروهكها و ضد انقلاب كه آرزوهاى خود را به در دست گرفتن قدرت بر باد رفته و خود را در آستانه نابودى مى ديدند به عناوين مختلف شروع به ضديت با نظام اسلامى كردند و با برپايى ميتينگها و ايجاد آشوب در گوشه و كنار كشور و اخلال در نظم و امنيت شهرها مبارزه علنى عليه انقلاب اسلامى را آغاز كردند.
اين گروهكهاى منحرف كه در جريان پيروزى انقلاب از موقعيت سوء استفاده كرده و به جمع آورى و دزدى و غارت سلاح و مهمات پرداخته بودند، با سلب آسايش و امنيت از مردم انقلابى و ايجاد رعب و وحشت شروع به بمب گذارى در گوشه و كنار كشور و كشتن مردم عادى و ترور روحانيون مبارز و انقلابى كه رهبرى انقلاب را بر عهده داشتند نمودند، و با به شهادت رسانيدن شخصيتهاى برجسته اى چون استاد مطهرى ، دكتر بهشتى ، دكتر مفتح ، آيت الله قاضى طباطبايى ، آيت الله مدنى و آيت الله دستغيب و... درصدد برآمدند كه انقلاب اسلامى را به شكست بكشانند.
يكى از اين گروهكها كه در ترور شخصيتهاى نظام قدم پيش گذارد، گروهك ضاله فرقان بود كه با ترورهاى كوركورانه سعى داشت به اهداف پليد و شوم خود دست يابد.
مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله خامنه اى (مد ظله العالى ) كه در آن وقت نماينده امام (ره ) در شوراى عالى و دفاع و امام جمعه تهران بودند، با روشنگريهاى متفكرانه و هوشمندانه خويش مردم را نسبت به ماهيت پليد اين گروهكها آشنا و نظرات آنها را در سخنرانيهاى خود مطرح مى ساختند. همين امر موجب گرديد كه گروهك فرقان از ميان بردن معظم له را هدف خود قرار داد. اما از آنجا كه لطف و عنايت خداوند متعال و اراده حق تعالى بر اين بود كه ايشان براى آينده نظام اسلامى حفظ گردند، از اين توطئه جان سالم به در بردند و به مقام جانبازى نايل شدند.
روز ششم تيرماه 1360 حضرت آيت الله خامنه اى كه پست خطير امام جمعه تهران و نمايندگى امام خمينى (ره ) را در شوراى عالى دفاع به عهده داشتند همانند هفته هاى گذشته در مسجد ابوذر تهران واقع در خيابان قزوين در جمع خيل مشتاقان حضور يافته تا به شبهات و پرسشهاى مختلف مردم صميمى و بيدار دل جنوب تهران پاسخ دهند.
پس از نماز ظهر كه به امامت ايشان و با شركت صفوف به هم فشرده مردم برگزار شد، آيت الله العظمى خامنه اى مجددا براى پاسخ به پرسشهاى مردم پشت تريبون قرار گرفتند.
طبق معمول دو ضبط گفت و شنودها، روى تريبون گذاشته مى شد. دقايقى بعد از پرسش و پاسخ ، جوانى حدودا 25 ساله ، قد بلند باكت خاكسترى رنگ از ميان جمعيتى كه دور معظم له حلقه زده بودند، گذشت و خود را به تريبون رساند و ضبط صوتى رال كه در دست داشت روى آن قرار داد و رفت . دقايقى از رفتن وى نگذشته بود كه صداى مهيبى مسجد را لرزاند و آيت الله خامنه اى از سمت راست بدن مورد اصابت تركشها قرار گرفت و با از دست دادن تعادل خود به روى زمين افتاد.
ضبط صوت فلزى به شكل مستطيل ، و وسط آن مواد منفجره تعبيه شده بود و روى قسمتى از آن كه در محل انفجار افتاده بود و عبارت ((هديه گروه فرقان )) كه با ماژيك نوشته شده بود به چشم مى خورد.
پس از انفجار، مردم و محافظان حضرت آيت الله خامنه اى ايشان را به بيمارستان بهارلو منتقل و پس از پانسمانهاى اوليه با هلى كوپتر به بيمارستان قلب منتقل نمودند. يك تيم پزشكى مجرب به سرپرستى دكتر منافى وزير بهدارى وقت تشكيل شد و بلافاصله ايشان مورد عمل جراحى قرار گرفتند. تركشها از ناحيه بالاى كتف راست ، زير بغل و بالاى ران راست راست و چپ اصابت و استخوان ترقوه را نيز شكسته بود. پس از انجام عمل دكتر منافى خاطر نشان كرد كه حال مصدوم لحظه به لحظه رو به بهبودى است و خطر رفع شده و از مردم خواستند به علت ممنوع الملاقات بودن ايشان از تجمع مقابل درب بيمارستان بپرهيزند.
حضرت آيت الله العظمى خامنه اى در ساعت 40/6 صبح روز بعد به هوش آمده و صبحانه خوردند. بدين ترتيب اعلام شد كه حال ايشان رضايت بخش است و جاى نگرانى وجود ندارد.
در اولين دقايق پس از به هوش آمدن حضرت آيت الله خامنه اى ، سيماى ملكوتى ، ايشان بر تلويزيون نقش بست . در بستر نقاهت خبرنگار از ايشان پرسيد كه احساس جنابعالى نسبت به اين سوء قصد و خطرى كه جان شما را تهديد كرد چيست ؟ آيت الله خامنه اى در پاسخ ، اين نجواى عاشقانه را با روحى فارغ از جهان مادى كه ترجمان احساسات پاك يك فرزند به پدر، و شاگرد به استاد و مريد خالص به مرادش بود، فرمود:
سر خم مى سلامت ، شكند اگر سبوئى
پاسخى كه در نهايت سادگى در برگيرنده يك مشرب زلال عرفانى بود، پاسخى آكنده از ايثار تواءم با معرفت ، پاسخى كه روح شهادت طلبى را در كالبد اين انقلاب دميد و خوف را از موج خيز عشق راند. عشاق حيرت زده به اين روح بلند اقتدا كردند، هم آوا با اين نغمه ملكوتى نماز عشق خواندند و حماسه ها آفريدند و دنيا را به تعجب واداشتند.
نكته جالب توجه اين است كه در انفجار فقط چاشنى بمبى كه در داخل ضبط صوت كار گذاشته بود عمل كرده و خود بمب به طرز معجزه آسايى منفجر نشده بود و اين از الطاف و تفضلات الهى بود كه اين گنجينه گرانمايه و عزيز براى رهبرى امت اسلام بعد از امام خمينى ((ره )) حفظ شود تا سكاندار شايسته و لايقى جهت هدايت كشتى انقلاب اسلامى در اقيانوس ‍ متلاطم استكبار جهانى باشد.

پيام امام خمينى ((ره )) به مناسبت سوء قصد نافرجام به جان آيت الله خامنه اى(
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج سيد على خامنه اى دامت افاضاته ،
خداوند متعال را شكر كه دشمنان اسلام را از گروهها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شكر كه از ابتداى انقلاب شكوهمند اسلامى هر نقشه كه كشيدند و هر توطئه كه چيدند و هر سخنرانى كه كردند ملت فداكار را منسجم تر و پيوندها را مستحكم تر نمود و مصداق ((لا زال يويد هذا الدين بالرجل الفاجر)) تحقق پيدا كرد. اينان هر جا سخن گفتند خود را رسواتر كردند و هر چه مقاله نوشتند ملت را بيدارتر نمودند و هر چه شخصيتها را ترور نمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند. اكنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما كه از سلاله رسول اكرم و خاندان حسين بن على هستيد و جرمى جز خدمت به اسلام و كشور اسلامى نداريد و سربازى فداكار در جبهه جنگ و معلمى آموزنده در محراب و خطيبى توانا در جمعه و جماعات و راهنمايى دلسوز در صحنه انقلاب مى باشيد، ميزان تفكر سياسى خود را طرفدارى از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اينان با سوء قصد به شما عواطف ميليونها انسان متعهد را در سراسر كشور بلكه جهان جريحه دار نمودند. اينان آن قدر از بينش سياسى بى نصيبند كه بيدرنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پيشگاه ملت به اين جنايت دست زدند و به كسى سوء قصد كردند كه آواى دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمين جهان طنين انداز است . اينان در اين عمل غير انسانى به جاى برانگيختن و رعب ، عزم ميليونها مسلمان را مصمم تر و صفوف آنان را فشرده تر نمودند. آيا با اين اعمال وحشيانه و جرايم ناشيانه وقت آن نرسيده است كه جوانان عزيز فريب خورده از دام خيانت آنان رها شوند و پدران و مادران ، جوانان عزيز خود را فداى اميال جنايتكاران نكنند و آنان را از شركت در جنايات آنان بر حذر دارند؟ آيا نمى دانند كه دست زدن به اين جنايات جوانان آنان را به تباهى كشيده و جان آنان به دنبال خود خواهى مشتى تبهكار از دست مى رود؟ ما در پيشگاه خداوند متعال و ولى بر حق او حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - افتخار مى كنيم به سربازانى كه در جبهه و پشت جبهه كه شبها را در محراب عبادت و روزها را در مجاهدت در راه حق تعالى به سر مى برند. من به شما خامنه اى عزيز تبريك مى گويم كه در جبهه هاى نبرد با لباس سربازى و در پشت جبهه با لباس روحانى به اين ملت مطلوم خدمت نموده و از خداوند تعالى سلامت شما را براى ادامه خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم .

والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى 7/ 4 / 60


پيام حضرت آبت الله بهشتى
بسمه تعالى
جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاى سيد على خامنه اى دامت افاظاته ، سوء قصد نافرجام دشمنان اسلام و انقلاب و ميهن اسلامى به آن برادر، بار ديگر نشان داد كه اين دشمنان قسم خورده اسلام و ملت در راه مقاصد شوم خود از هيچ جنايتى خوددارى نمى كنند. اين تلاشهاى ددمنشانه خشم ملت را نسبت به اين خودفروختگان روزبه روز بر افروخته تر و آنها را در جامعه منزوى تر خواهد داشت .
از خداوند متعال خواستارم كه نعمت سلامت را هر چه زودتر به آن برادر عزيز و مجاهد بازگرداند و به جهاد در سنگر اسلام همچنان ادامه دهند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سيد محمد حسينى بهشتى

پيام نخست وزير
بسم الله الرحمن الرحيم
برادر مجاهد حجت الاسلام و المسلمين آقاى سيد على خامنه اى ،
به قطع و يقين مى دانم كه روح بزرگ و ايثارگر آن برادر مجاهد شهادت در راه اسلام و انقلاب اسلامى را فيضى عظيم و الهى مى داند و در راه بندگى خدا و خدمت به اسلام و امام و امت شهيد پرور از بذل جان خويش دريغ نداشته و ندارد. در عين حال خداى بزرگ را سپاس مى گويم كه نقشه شوم و پليد جنايتكاران را در سوء قصد به جان شما نقش بر آب ساخت و آن يار فداكار امام و امت را از خطر قطعى و حتمى نجات داد.
سلامت عاجل و توفيق آن برادر مجاهد را در راه خدمت به اسلام و مسلمين از درگاه احديت مسئلت مى نمايم .

 

برادر شما محمد على رجايى

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس