توضیح فاجعه - شهادت مظلومانه دکتر بهشتي و يارانش (۱۳۶۰ ش)

توضیح فاجعه

تاریخ وقوع: شهادت مظلومانه دکتر بهشتي و يارانش (۱۳۶۰ ش)
ساعت 20 و 30 دقيقه روز يكشنبه 7 تير ماه 1360 تعدادى از شخصيتهاى مختلف كشور (نمايندگان مجلس - هيات دولت و...) بتدريج به سالن اجتماعات دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى ايران واقع در سرچشمه تهران وارد شدند. نواى ملكوتى قرآن كريم در فضاى سالن طنين انداخته و صالحان را بشارت تحقق وعده الهى مى داد. در همان وقت تعدادى ديگر از اعضاء حزب از جمله شهيد بزرگوار آيت الله دكتر بهشتى وارد جلسه شدند. پس از پايان قرائت قرآن كريم و اعلام برنامه ، آيت الله بهشتى آغاز سخن نمود. بحث روز درباره تورم بود، اما عده اى از اعضاء خواسته بودند كه راجع به انتخابات رياست جمهورى نيز صحبت شود. شهيد دكتر بهشتى سخنانش را با اين جملات آغاز كرد: ما بار ديگر نبايد اجازه دهيم استعمارگران براى ما مهره سازى كنند و سرنوشت مردم ما را به بازى بگيرند. تلاش كنيم كسانى را كه متعهد به مكتب هستند و سرنوشت مردم را به بازى نمى گيرند انتخاب شوند. اين آخرين كلمات آن بزرگوار بود كه از لبان حقگوى ايشان بيرون تراويد. ناگهان برقى جهيد و نورى خيره كننده و صدايى مهيب برخاست . زمين تكان سختى خورد و ديوارها بشدت لرزيد. گويى زلزله به پا شده است . در كمتر از ثانيه اى از سالن اجتماعات حزب جمهورى اسلامى جز تلى از خاك چيزى نماند. در چند ثانيه بيش از هفتاد تن از بهترين عزيزان انقلاب زير خروارها خاك مدفون شدند و روح فرزندان رشيد اسلام و معلمان بزرگ شهادت و ايثار در ملكوت اعلى به طيران درآمد. همگان ذكر خدا بر لب به سوى وعده گاه الهى رهسپار شدند و بدين ترتيب جنايتى كه تاريخ بشرى هرگز شبيه بدان را در صفحات خود ثبت نكرده و به ياد نداشت به وقوع پيوست و توحش غربى و نفاق داخلى همگام با هم به جشن شهادت فرزندان امام خمينى ((ره )) پايكوبى كردند.
عامل بمب گذارى در دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى منافق نفوذى به نام محمد رضا كلاهى بود كه خود جزء نيروهاى خدماتى حزب به حساب مى آمد و پس از انفجار موفق به فرار شد.

 
چگونگى تشكيل حزب جمهورى اسلامى
در دنياى سياه و ظلمانى پيش از پيروزى انقلاب اسلامى ، چند اصل مهم و پر نقش در فرهنگ جامعه هاى انسانى بخصوص جامعه هاى عقب نگهداشته شده يا مستضعف جاى خود را باز كرده بودند كه در واقع ستونهاى امپراتورى بزرگ جهانخوارگى و استكبار در سراسر جهان به حساب مى آمدند.
يكى از اين اصول اين بود كه به مردم تلقين كرده بودند كه هيچ ملتى نمى تواند بدون تكيه بر يكى از قدرتهاى شرق يا غرب روى پاى خود بايستد. هر وقت هر جا انقلابى مى شد مى گفتند حتما دست يكى از اين دو، پشت پرده كار مى كند. اين كه در بسيارى از اين انقلابها گرايشهاى شرقى و غربى وجود داشته جاى انكار نيست ، اما آنچه مهم است اين است كه از همين نكته يك اصل ساخته بودن و به مغز ملتها فرو كرده بودند ((كه هرگز امكان ندارد انقلابى بشود و متكى به اين دو قدرت نباشد.)) نتيجه چنين طرز تفكرى خطرناك بود و انقلابها را دچار ترديد مى نمود كه آيا بدون تكيه به غرب يا شرق مى توانند انقلاب را به جايى برسانند يا نه ؟
انقلاب اسلامى بدون ذره اى تكيه بر شرق يا غرب پيروز شد و راه خود را تاكنون به لطف خداوند بزرگ با پياده كردن عملى شعار ((نه شرقى ، نه غربى ، جمهورى اسلامى )) ادامه داده است ، در عمل پوچى اين اصل خطرناك را كه يكى از ستونهاى امپراتورى جهانخواران بود به اثبات رساند و به ملتها فهماند كه با تكيه بر خدا و نيروى انسانى ايمان و اراده مى توان بر قدرتهاى مادى شرق و غرب پيروز شد و بدون ترديد اين يكى از خدمات مهم انقلاب اسلامى به ملتهاى تحت استضعاف به شمار مى آيد.
اصل ديگرى كه از سيطره فرهنگ استعمارى به اذهان ملتهاى عقب نگهداشته شده را پيدا كرده است ، اين بود كه هر تشكلى بايد در پى تامين خواسته هاى شخصى اعضاء همان تشكل باشد و يا اصولا هيچ تشكلى نمى تواند جز تامين اهداف گروهى خود، كار ديگرى صورت دهد. تا پيش ‍ از پيروزى انقلاب اسلامى ، بسيار نادر بودند تشكل هايى كه توانسته باشند فراتر از خواسته هاى گروهى خود انديشيده و عمل كرده باشند. به همين دليل اصل بدبينى نسبت به هر تشكل سياسى توانسته بود جاى خود را در ذهن هاى ملتها باز كند. اين اصل انحرافى و خطرناك توانست در طول ساليان دراز به مسلمانان خيانت و به جهانخواران خدمت كند.
تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامى ، جمعى از ياران صادق و لايق و وفادار امام ((ره )) كه چهره هاى شناخته شده دوران طولانى مبارزه عليه طاغوت بودند و همواره با جمع همفكران درد آشناى خود تلاش سازنده اى براى ايجاد يك تشكل صد در صد اسلامى داشتند، در 30 بهمن 1357 موجودين حزب جمهورى اسلامى را اعلام نمودند.
عملكرد صحيح و دقيق حزب جمهورى اسلامى توانسته بود پوچى اين اصل انحرافى را كه هيچ تشكلى نمى تواند جز تامين اهداف گروهى خود، كارى صورت دهد عملا به اثبات برساند و افق جديدى را در برابر چشمان ملتهاى مسلمان كشور باز كند و به آنها بفهماند كه مى توانند با حفظ معيارهاى اسلامى از تشكل و انسجامى برخوردار باشند كه همچون سنگرى خواهد بود براى دفاع از يكپارچگى امت اسلامى . خون پاك شهداى عزيزى كه در سنگر اين حزب و براى پاسدارى از اسلام عزيز جان دادند گواه صادقى است بر اين مدعا.

 
زندگى نامه آيت الله شهيد دكتر بهشتى
آيت الله دكتر سيد محمد حسينى بهشتى در دوم آبانسال 1307 در محله لومبان اصفهان به دنيا آمد. شهيد بهشتى تحصيلات خود را تا پايانسال دوم دبيرستان در آن شهر گذارند. به خاطر علاقه شديدى كه به علوم اسلامىداشت به حوزه علميه اصفهان وارد شد. دروس علمى را تا اواخر سطوح عاليه در همانحوزه خواند و در سال 1325 راهى حوزه علميه قم گرديد. ايشان پس از طى يك سلسلهآموزش ها و استفاده از محضر اساتيد و مراجع ، بخصوص حضرت آيت الله خمينى با عدهاى از فضلاى حوزه ، درس اصول و فقه آيت الله داماد را كه مورد علاقه طلاب جوان بودبنيانگذارى كرد. همچنين به همراه دوستان ديگر چون آيت الله شهيد مطهرى و فقهاى ديگردر درس خارج امام خمينى ((ره )) حاضر شدند.
شهيد بهشتى پس از اخذ دپيلم در سال 1330 دوره ليسانس دانشكده الهيات و معارف اسلامى و همچنين در سال 1338 دوره دكتراى اين دانشكده را به پايان رسانيد. وى از سال 1330 تدريس در دبيرستانها قم را آغاز كرد، و در سال 1333 دبيرستان دين و دانش قم را تاءسيس نمود . از جمله خدمات فرهنگى ارزنده شهيد بهشتى ، مى توان از ايجاد آموزش زبان و علوم روز را براى فضلاى حوزه علميه قم نام برد. در همين رابطه كانون اسلامى دانش آموزان و فرهنگيان قم را پايه گذارى كرد. شهيد بهشتى كرد. شهيد بهشتى در سال 1342 مدرسه علميه حقانى را تاءسيس كرد و به كمك جمعى از فضلاى حوزه علميه اقدام به تشكيل گروه تحقيقانى پيرامون حكومت در اسلام نمود. در همان اوقات توسط سازمان امنيت ((ساواك )) از قم به تهران انتقال يافت و در سال 1343 در تهيه برنامه جديد تعليمات دينى مدارس شركت كرد و يك سال بعد يعنى در سال 1344 به آلمان عزيمت كرد. در آنجا علاوه بر يك سلسله آموزشها و حركتها به طور طبيعى ناشى از اصالت فكرى و عمق مغز ايدئولوژيك وى به بنيانگذارى گروه فارسى زبان در انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا اقدام كرد. كنفرانسهاى آموزشى و آگاهى دهنده اى را كه از سال 44 تا 49 در مجامع دانشگاهى و كليسايى آلمان برگزار مى كرد، از جمله اصيل ترين فعاليتهاى اسلامى وى به حساب مى آيد.
شهيد بهشتى در سال 1349 به تهران بازگشت و جلسات تفسير قرآن ايجاد كرد. در همين رابطه با همكارى شهيد دكتر باهنر و ديگران در آموزش و پرورش مشغول تهيه كتاب تعليمات دينى مدارس شدند. در آذرماه 1357 ضمن تلاش گسترده اى جهت ايجاد روحانيت مبارز تهران به اتفاق شهيد آيت الله استاد مطهرى و شهيد آيت الله دكتر محمد مفتح و آيات عظام مهدوى كنى و امامى كاشانى كوشيد و جمعى ديگر از علماى مبارز در سراسر ايران به عنوان يك هسته اساسى از آن حمايت كردند. و حضرات آيات عظام سيد ععلى خامنه اى (مقام معظم رهبرى )، مشكينى ، ربانى املشى ، طبسى و شهيد هاشمى نژاد نيز به آن پيوستند.
قابل ذكر است كه هسته مبارزانى روحانيت متعهد پس از انقلاب در شكل ((حزب جمهورى اسلامى )) تيلور يافت .
شهيد آيت الله بهشتى علاوه بر تسلط به زبانهاى آلمانى و انگليسى بر ادبيات فارسى ، عربى ، منطق ، فلسفه و تفسير با بهره گيرى از درس خارج فقه و اصول مرحوم آيت الله العظمى بروجردى و امام خمينى ((ره )) و مرحوم و آيت الله داماد در اين دو رشته صاحب نظر شد و اهل نظر، او يكى از والاترين اسلام شناسان معاصر مى دانند.
زندگى دكتر بهشتى سرشار از مبارز عليه دشمنان اسلام بود. به طور مثال هنگامى كه حزب توده با تشكيلات قوى در صحنه سياست كشور حضور داشت ، شهيد بهشتى علاوه بر فعاليتهاى ايدئولوژيك ، در بالا بردن سطح روحيه جوانان سخنرانهاى بسيار كرد و در برابر ايادى حزب توده قد علم كرد و با افكار انحرافى آنها به مبارز پرداخت .
طى سالهاى 1329 تا 1332 در دفاع از حكومت ملى دكتر محمد مصدق به همراه روحانيت مبارزه از چهره هاى فعال و كارسازى بود كه در به راه انداختن تظاهرات ضد رژيم در اصفهان نقش مهمى داشت . مبارزات آيت الله دكتر بهشتى به دور از هر گونه جنجال و تبليغات انجام مى گرفت .
بهشتى تنها مرد علم و بيان و قلم نبود بلكه در ميدان مبارزه نيز مردانه جنگيد.
بويژه از آغاز قيام امام خمينى ((ره )) در سال 1341 به همكارى با جمعيتهاى موتلفه اسلامى برخاست و به عضويت شوراى روحانيت آن انتخاب گرديد.
جمعيتهاى موتلفه اسلامى سازمانى بود كه از درون مبارزات انجمهاى ايالتى و ولايتى برخاست و مديريت مبارزه را تا سال 1350 به عهده داشت . او در برگزارى راه پيمانى هاى عظيم چهارم شوال و تاسوعا و عاشورا و 28 صفر نقشى موثر داشت . سخنرانيهاى پرشور آيت الله بهشتى مخصوصا در روز 16 شهريور در مسجد صاحب الزمان ((عج )) تحرك فراوانى به مردم داد. هنگامى كه امام در پاريس بودند براى تبادل نظر با امام ((ره )) به آنجا رفت و سپس به فرمان امام ((ره )) به عضويت شوراى انقلاب اسلامى ايران برگزيده شد. نقش موثر و رهبرى كننده ايشان در آن زمان كاملا محسوس بود.
شهيد آيت الله بهشتى هنگام شهادت علاوه بر رهبريت حزب جمهورى اسلامى و عضويت شوراى انقلاب ، رئيس ديوان عالى كشور نيز بود.

 
آثار و تاليفات شهيد مظلوم دكتر بهشتى
1 - خدا از ديدگاه قرآن
2 - نماز چيست ؟
3 - بانكدارى و قوانين مالى اسلام
4 - يك قشر جديد در جامعه
5 - روحانيت در اسلام و در ميان مسلمين
6 - مبارزه پيروز
7 - شناخت دين
8 - نقش ايمان در زندگى انسان
9- كدام مسلك
10 - شناخت
11 - مالكيت

 
شخصيت و ابعاد سياسى - اجتماعى شهيد آيت الله دكتر بهشتى
شخصيت بارز و ابعاد مبارزاتى شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتى را نمى توان در يك يا چند مقاله و كتاب بيان كرد. ليكن مى توان گفت : دكتر بهشتى از چهره هاى درخشان فكرى و سياسى بود كه انقلاب اسلامى به تاريخ اسلام هديه كرده است . عظمت وى در اين است كه از يكسو همواره بر لزوم تشكيلات تاكيد ورزيده و در جهت تحقق آن كوشيده است ، چرا كه از قرنها پيش نيروهاى اسلامى فاقد تشكيلات منسجم بودند و از همين ناحيه ضربه هاى خوفناك و مهلكى را متحمل شدند، و از سوى ديگر انقلاب را از انحراف و توقف مصون نگهداشت .
بيتش سياسى نيرومند او موانع را تشخيص مى داد و براى رفع آن اقدامات لازم را به عمل مى آورد. آگاهى سياسى او عظيم و گسترده بود. او انگيزه هاى محورى و اصلى آن سوى موضعگيرى هاى نفاق آميز گروهكها را به سرعت تشخيص مى داد و براى خنثى ساختن آنها مبادرت مى ورزيد. در يك كلام مى توان گفت : دكتر بهشتى مرد عمل بود و نه فقط مرد گفتار، سخنران بود اما به مرز سخن بسنده نمى كرد. منطق او استوار بود و به كنه مسائل آگاه بود و مسائل را تحليل مى كرد و به طور مستدل راه هاى حل را به ياران پيشنهاد مى كرد. تدبير و تدبر يكى از ويژگيهاى ديگر او بود، مى دانست كه در كدام موقع كدام سخن يا اقدام مناسب است و سخن را چگونه بايد گفت و كار را تحت چه عنوانى بايد به انجام رساند كه هم وصول به هدف سهل باشد و هم بهانه اى به دست مخالفان داده نشود.
شهيد بهشتى در به راه انداختن جريانهاى اصيل اسلامى پيشتاز بود. تا پيروزى انقلاب او در تحقق خواستهاى امام و خنثى ساختن مانورهاى سازشگرانه ليبرالها نقش اصلى را ايفا مى كرد. وى خطاب به روشنفكران وابسته و ليبرالها نهيب مى زد كه : ((انقلاب اسلامى ما متوليانى اين چنين نياز ندارد))
شهيد مظلوم نقش مهمى در تاسيس مجلس خبرگان و حفظ اصالت آن داشت .
او شديدا اصرار مى ورزيد كه بايد ملت به كسانى راى دهند كه سوابق آنها نشان داده باشد كه معتقد به اسلام انقلابى اند. در تحقق اين هدف او سهم بسزايى در ايجاد ائتلاف سازمانهاى اصيل اسلامى در جهت معرفى نمايندگان مجلس خبرگان و تدوين قانون اساسى اسلامى بويژه اصول مربوط به ولايت فقيه داشت . و سرانجام بهشتى بود كه خطر ناكترين آفت انقلاب يعنى خط ليبراليسم و نفاق را رسوا كرد و پرچمداران آن را مفتضح ساخت .
انديشه سياسى و اجتماعى شهيد مظلوم بهشتى ناشى از ايدئولوژى اسلامى و نحوه برداشت او از تعاليم اسلام بود، او را بايد يك عالم اسلام شناس و يك مصلح روحانى دانست كه به شيوه صد درصد اسلامى بدون دنباله روى از غرب يا التقاط ميان اسلام و شيوه هاى غربى ، طالب اصلاح جامعه بود. او مى انديشيد كه اسلام هم دين است و هم دولت ، هم ايدئولوژى است و هم نظام حكومتى . بنابراين او عالمى بود ربانى از تبار ابوذر و عمار كه آرزو داشت اسلام در همه ابعادش از جمله بعد سياسى اش ، مجددا در جامعه اسلامى و در جهان پياده شود و خود واحدى مستقل از گرايشهاى شرقى و غربى و نيرويى منفرد در قبال دو ابر قدرت و اقمارشان در عرصه جهانى حضور داشته باشد.
پس از قيام شكوهمند روحانيت به رهبرى امام خمينى ((ره )) مبارزات عقيدتى و سياسى شهيد بهشتى به طور رسمى و به صورت سازمان يافته با تكيه بر رهبرى امام كه بهشتى تربيت يافته مكتب او بود در ابعاد گوناگون آغاز شد. مبارزات عقيدتى وى بر اين اساس بود كه در مجامع روشنفكران راجع به مسائل اسلامى ، آرا و نظرات نوينى اظهار مى كرد كه با طرز تفكر قشريون سنتى وفق نمى داد و لهذا برخى از آنان با وى به نزاع مى پرداختند و بيش از همه ياران امام و انقلاب او را هدف تيرهاى تهمت و افترا قرار مى دادند، و از سوى ديگر آماج تيرهاى سهمگين وابستگان به شرق و التقاطيون ماترياليست و منافقان چندين چهره قرار گرفت كه سرانجام در 7 تير به صورت انفجار عقده ها و احقاد جاهلى درآمد.
شهيد بهشتى بسيار خونسرد و بردبار بود، از تهمتها باكى نداشت و همواره در قبال اين بى حرمتيها مردانه مى ايستاد و خم به ابرو نمى آورد. او گاهى چنان از طرف مخالفان با اتهامات ساختگى در فشار قرار مى گرفت كه حوزه واكنش در برابر آنها برايش تنگنا مى آفريد.
بهشتى يك مصلح واقعى بود كه با اخلاق خويش و سكوت على وارش ‍ درس وارستگى و تهذيب را القاء مى كرد. او در تاسيس و سازمان دادن و هماهنگ كردن و تاكيد بر لزوم تشكيلات مجامع اسلامى مهارت شگرفى داشت ، اما نقش عمده وى جهت دادن و توجيه اين مجامع به اسلام راستين انقلابى و هدايت آنها در كانال واقعى و صراط مستقيم و جلوگيرى از انحرافات و برداشتهاى غلط، و غربگرايى و شرق زدگى قشر روشنفكر بود.
رابطه و سابقه او با امام خمينى ((ره )) و اعتماد كامل امام ((ره )) به وى ، شهيد بهشتى را در سالهاى مبارزه به صورت يكى از صاحبان سر امام و راز دار انقلاب در آورده بود و نقش خود را در اين رهگذر به خوبى ايفا مى كرد.
دكتر بهشتى مردى بسيار تيز هوش و كاردان و مدبر بود و در كارهاى انقلابى مانند اعتصابها، راه پيماييها، نوشتن اعلاميه ها، جبهه گيريها و برخوردها صاحبنظر و قطب ارشاد و مرجع رجوع و تصميم گيرنده بود. وى در انجام كارهاى حساس همواره از دوستان نزديك و با وفاى خويش مدد مى گرفت . به اين جهات عديده ، دشمنان انقلاب اسلامى به يارى نابخردان داخلى دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى را در سرچشمه تهران مورد هدف قرار دادند، چرا كه اولين هدفشان از ميان برداشتن رهبر حزب يعنى شهيد آيت الله دكتر بهشتى بود.

 
اسامى شهداى انفجار دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى
1 - آيت الله دكتر سيد محمد حسينى بهشتى - رئيس ديوان عالى كشور
2 - رحمان استكى - نماينده مردم شهر كرد
3 - دكتر سيد محمد باقرى لواسانى - نماينده مردم تهران
4 - دكتر سيد رضا پاك نژاد - نماينده مردم يزد
5 - عليرضا چراغ زاده دزفولى - نماينده مردم رامهرمز
6 - حجت الاسلام غلامحسين حقانى - نماينده مردم بندرعباس
7 - حجت الاسلام محمد على حيدرى - نماينده مردم نهاوند
8 - حجت الاسلام سيد محمد تقى حسينى طباطبائى - نماينده مردم زابل
9 - عباس حيدرى - نماينده مردم بوشهر
10 - دكتر سيد شمش الدين حسينى نائينى - نماينده مردم نائين
11 - سيد محمد كاظم دانش - نماينده مردم شوش و انديمشك
12 - على اكبر دهقان - نماينده مردم تربت جام
13 - دكتر عبدالحميد ديالمه - نماينده مردم بوشهر
14 - حجت الاسلام دكتر غلامرضا دانش آشتيانى - نماينده مردم تفرش و آشتيان
15 - حجت الاسلام سيد فخر الدين رحيمى - نماينده مردم ملاوى لرستان
16 - سيد محمد جواد شرافت - نماينده مردم شوشتر
17 - مير بهزاد شهريارى - نماينده مردم رودباران
18 - حجت الاسلام محمد حسين صادقى - نماينده مردم درود و ازنا
19 - دكتر قاسم صادقى - نماينده مردم مشهد
20 - حجت الاسلام سيد نور الله طباطبائى نژاد - نماينده مردم اردستان
21 - حجت الاسلام حسن طيبى - نماينده مردم اسفراين
22 - سيف الله عبدالكريمى - نماينده مردم لنگرود
23 - حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمى - نماينده مردم سارى
24 - حجت الاسلام عماد الدين كريمى - نماينده مردم نوشهر
25 - حجت الاسلام محمد منتظرى - نماينده مردم نجف آباد
26 - عباسعلى ناطق نورى - نماينده مردم نور
27 - مهدى نصيرى لارى - نماينده مردم لارستان
28 - حجت الاسلام على هاشمى سنجانى - نماينده مردم اراك
29 - دكتر حسن عباسپور - وزير نيرو
30 - دكتر محمد على فياض بخش - وزير مشاور و سرپرست سازمان بهزيستى كشور
31 - دكتر محمود قندى - وزير پست و تلگراف و تلفن
32 - موسى كلانترى - وزير راه و ترابرى
33 - دكتر جواد اسد الله زاده - معاون بازرگانى خارجى وزارت بازرگانى
34 - عباس ارشاد - معاون دفتر آموزش سازمان بهزيستى
35 - مهدى امين زاده - بازرگانى داخلى وزارت بازرگانى
36 - محمد صادق اسلامى - معاون پارلمانى و هماهنگى وزارت بازرگانى
37 - مهندس محمود تفويضى زواره - معاون وزارت راه و ترابرى
38 - دكتر هاشم جعفرى معبرى - معاون امور مالى وزارت بهدارى
39 - ايرج شهوارى - معاون وزارت آموزش و پرورش
40 - عباس شاهوى - معاون وزارت بازرگانى
41 - دكتر حسن عضدى - معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالى
42 - على اكبر فلاح شورشانى - معاون ادارى و مالى وزارت آموزش و پرورش
43 - حبيب الله مهمانچى - معاون امور پارلمانى و هماهنگ وزارت كار
44 - غلامعلى معتمدى - معاون رفاه تعاون وزارت كار
45 - سيد كاظم موسوى - معاون وزارت آموزش و پرورش
46 - حسن اجاره دار (حسنى ) - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى و سردبير نشريه عروة الوثقى
47 - عباس ابراهيميان - عضو حزب جمهورى اسلامى
48 - حجت الاسلام على اكبر اژه اى - عضو دفتر سياسى حزب جمهورى اسلامى
49 - على اصغر آقازمانى - عضو حزب جمهورى اسلامى
50 - محمود بالاگر - عضو حزب جمهورى اسلامى
51 - حسن بخشايش - عضو حزب جمهورى اسلامى
52 - محمد پور ولى - عضو حزب جمهورى اسلامى
53 - رضا ترابى - عضو حزب جمهرى اسلامى
54 - مهندس مهدى حاجيان مقدم - مسئول آموزش واحد مهندسين حزب جمهورى اسلامى
55 - محمد خوش زبان - عضو حزب جمهورى اسلامى
56 - على درخشان - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى
57 - جواد سرافراز - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى
58 - حجت الاسلام حسين سعادتى - عضو حزب جمهورى اسلامى (مسئول آموزش شهرستانها)
59 - حبيب الله مهدى زاده طالعى - عضو حزب جمهورى اسلامى
60 - سيد محمد موسوى فر - عضو حزب جمهورى اسلامى
61 - محسن مولائى - عضو حزب جمهورى اسلامى
62 - جواد مالكى - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى
63 - حجت الاسلام عبدالحسين اكبرى مازندرانى ساوى - عضو هياءت پنچ نفره كشاورزى منطقه مازندران
64 - مهندس حسين اكبرى - مدير عامل بانك كشاورزى
65 - مهندس هادى امينى - عضو واحد مهندسين حزب مهندسين اسلامى
66 - سيد محمد پاك نژاد - عضو هياءت مديره چوب و كاغذ
67 - محمد رواقى - مدير شركت فرش ايران
68 - مهندس توحيد رزمجومين - عضو هياءت مديره گروه صنعتى ملى
69 - على اكبر سليمى جهرمى - دبير كل سازمان امور ادارى و اسستخدامى
70 - جواد سرحدى - مدير عامل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا
71 - محمد حسن محمد عينى
72 - حبيب مالكى - فرماندار ايرانشهر
73 - مهندس محمد على مجيدى - مشاور عمرانى وزارت كشور

 
اسامى مجروحان حادثه هفتم تير
1 - على اصغر باغانى - نماينده سبزوار
2 - بهرام تاج گردون - نماينده گچساران و كهكيلويه
3 - ايرج صفاتى دزفولى - نماينده آبادان
4 - مرتضى فضلعلى - نماينده گرمسار
5 - اسماعيل فردوسى پور - نماينده فردوس و طبس
6 - سيد محمد كياوش - نماينده اهواز
7 - محمود مروى سماورچى - نماينده طرقبه و چناران
8 - مرتضى محمودى - نماينده قصر شيرين
9 - قدرت اله نجفى - نماينده شهرضا
10 - حسين كاظم زاده اردبيلى - وزير بازرگانى
11 - سيد جلال سعادتيان - معاون وزارت بهدارى
12 - مسعود صادقى - معاون وزارت بهزيستى
13 - محمد حسن اصغرنيا - استاندار سمنان
14 - حجت الاسلام و المسلمين - مسيح مهاجرى - (سر دبير روزنامه جمهورى اسلامى )
15 - مسعود موسوى - كارمند حزب جمهورى
16 - على موسوى - كارمند حزب جمهورى
17 - محمود جمالى - كارمند حزب جمهورى
18 - زين العابدين رئيسى - كارمند حزب جمهورى
19 - حيدر على عليزاده - كارمند حزب جمهورى
20 - هدايت عبدى - كارمند حزب جمهورى
21 - دانش مهر - كارمند حزب جمهورى
22 - مسعود صادقى آزاد - كارمند نخست وزيرى
23 - ابراهيم عبدى - دانشجويى حزب جمهورى
24 - محمد غريب - دانشجويى حزب جمهورى
25 - مهدى فاضلى - دانشجويى حزب جمهورى
26 - ابراهيم فردوسى - دانشجويى حزب جمهورى

 
چگونگى تعطيل فعاليتهاى حزب جمهورى اسلامى
در سال 1366 آيات عظام آقايان خامنه اى و هاشمى رفسنجانى به رهبر كبير انقلاب امام خمينى ((ره )) پيشنهاد مى كنند كه فعاليتهاى حزب جمهورى اسلامى را در صورت موافقت معظم له تعطيل نمايند.
امام ((ره )) نيز در پيامى به شرح زير به اين پيشنهاد پاسخ مثبت دادند.
بسمه تعالى
جنابان حجج اسلام آقاى خامنه اى و آقاى هاشمى دام توفيقهما موافقت مى شود. لازم است تذكر دهم كه حضرات آقايان موسسين محترم حزب ، مورد علاقه اين جانب مى باشند. اميدوارم همگى در اين موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پيشبرد مقاصد عاليه اسلام و جمهورى اسلامى كوشا باشيد.
ضمنا تذكر مى دهم كه اهانت به هر مسلمانى چه عضو حزب باشد يا نه ، بر خلاف اسلام و تفرقه اندازى در اين موقع از بزرگترين گناهان است .

 
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى

 
پيام امام خمينى ((ره )) به مناسبت فاجعه 7 تير
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
ملتى كه براى اقامه عدل اسلامى و اجراى احكام قرآن مجيد و كوتاه كردن دست جنايتكاران ابرقدرت و زيستن با استقلال و آزادى قيام نموده است ، خود را براى شهادت و شهيد دادن آماده نموده است و به خود باكى راه نمى دهد كه دست جنايت ابرقدرتها از آستين مشتى جنايتكار حرفه اى بيرون آيد و بهترين فرزندان راستين او را به شهادت رساند.
مگر شهادت ارثى نيست كه از مواليان ما كه حيات را عقيده و جهاد مى دانستند و در راه مكتب پرافتخار اسلام با خون خود و جوانان عزيز خود از آن پاسدارى مى كردند به ملت شهيد پرور ما دسيده است ؟ مگر عزت و شدف و ارزشهاى انسانى ، گوهرهاى گرانبهايى نيستند كه اسلاف صالح اين مكتب ، عمر خود و ياران خود را در راه حراست و نگهبانى از آن وقف نمودند؟
مگر ما پيرامون پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم كه ار شهادت عزيزان خود به دل ترديدى راه دهيم ؟ مگر دشمن قدرت آن را دارد كه با جنايت خود مكارم و ارزشهاى انسانى شهيدان عزيز ما را از آنان سلب كند؟ مگر دشمنهاى فضيلت مى توانند جز اين خرقه خاكى را از دوستان خدا و عاشفان حقيقت بگيرند؟
بگذار اين ددمنشان كه جز ((من )) و ((ما))هاى خود نمى انديشند و ((يا كلون كما تاءكل الانعام )) عاشقان راه حق را از بند طبيعت رهانده و به قضاى آزاد جوار معشوق برسانند.
ننگتان باد تفاله هاى شيطان و عارتان باد اى خود فروختگان به جنايتكاران بين المللى كه در سوراخها خزيده و در مقابل ملتى كه در برابر ابرقدرتها برخاسته است ، به خرابكاريهاى جاهلانه پرداخته ايد.
عيب بزرگ شما و هوادارانتان آن است كه نه از اسلام و قدرت معنوى آن و نه از ملت مسلمان و انگيزه غداكارى و اطلاعى داريد. شما ملتى را كه براى سقوط رژيم پليد پهلوى و رها شدن از اسارت شيطان بزرگ ده ها جوان عزيز خود را فدا كرد و با شجاعت بى مانند ايستاد و خم به ابرو نياورد، نشناخته ايد. شما ملتى را كه معلولانشان در تخت هاى بيمارستان آرزوى شهادت مى كنند و ياران را به شهادت دعوت مى كنند، نشناخته ايد. شما كوردلان با آن كه ديده ايد با به شهادت رساندن شخصيتهاى بزرگ صفوف فداكاران در راه اسلام فشرده تر و عزم آنان مصمم تر مى شود، مى خواهيد با به شهادت رساندن عزيزان ما اين ملت فداكار را از صحنه بيرون كنيد. شما تا توانسته ايد به فرزندان اسلام چون شهيد بهشتى و شهداى عزيز مجلس و كابينه با حربه از كار افتاد و كوس رسوايى همه تان بر سر بازارها زده شد، در سوراخها خزيده و دست به جناياتى جاهلانه زده كه به خيال خام خود ملت شهيد پرور و غداكار را با اين اعمال وحشيانه بترسانيد و نمى توانيد كه در قاموس شهادت واژه وحشت نيست . اكنون اسلام به اين شهيدان و شهيد پروران افتخار مى كند و با سرافرازى همه مردم را دعوت به پايدارى مى نمايد و ما مصمم هستيم كه روزى رخش ببينيم و اين جان كه از اوست تسليم وى كنيم .
ملت ايران در اين فاجعه بزرگ 72 تن بيگناه به عدد شهداى كربلا از دست داد. ملت ايران سرافراز است كه مردانى را به جامعه تقديم مى كند كه خود را وقف خدمت به اسلام و مسلمين كرده بودند. ملت عزيز! اين كوردلان مدعى مجاهدت براى خلق گروهى را از خلق گرفتند كه از خدمتگذاران فعال و صديق خلق بودند. گيرم كه شما با شهيد بهشتى كه مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام و خصوص شما بود دشمنى سرسختانه داشتيد، با بيش از 70 نفر بيگناه كه بسيارشان از بهترين خدمتگذاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان كشور و ملت بودن چه دشمنى داشتيد؟ جز آن كه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف كنان چپاولگران شرق و غرب مى باشيد. ما اگر چه دوستان و عزيزان وفادارى را از دست داديم كه هر يك براى ملت ستمديده استوانه اى بسيار قوى و پشتوانه اى ارزشمند بودند، ما گرچه برادران بسيار متعهدى را از دست داديم كه ((اشداء على الكفار و رحماء بينهم )) بودند و براى ملت مظلوم و نهادهاى انقلابى سدى استوار و شجره اى ثمر بخش به شمار مى رفتند، لكن سيل خروشان خلق و امواج شكننده ملت با اتحاد و اتكال به خداى بزرگ هر كمبودى را جبران خواهد كرد. ملت ايران با اعتماد به قدرت لايزال قادر متعال همچون دريايى مواج به پيش مى رود و در مقابل ابرقدرتها و تفاله هاى آنان با صفى مرصوص ايستاده است و شما درماندگان عاجز را كه در سوراخها خزيده ايد و نفسهاى آخر را مى كشيد به جهنم مى فرستد و خداوند بزرگ پشت و پناه اين كشور و ملت است .
اين جانب باز ديگر اين ضايعه عظيم را به حضور بقية الله - ارواحنا له الفدا - و ملتهاى مظلوم جهان و ملت رزمنده ايران تبريك و تسليت عرض ‍ مى كنم . من با بازماندگان شريف و عزيز اين شهدا در غم و سوگ شريك و رحمت واسعه خداوند رحمان را براى اين مظلومان و صبر و شكيبايى را براى بازماندگان محترم آنان از درگاه خداوند متعال خواستارم . رحمت خدا و درود بى پايان ملت بر شهداى انقلاب از 15 خرداد 42 تا هفتم تير ماه 60 و سلام و تحيت بر مظلومان جهان و مظلومان ايران در طول تاريخ .
روح الله الموسوى الخمينى
9/4/1360

 
فرازهايى از بيانات امام خمينى ((ره )) در رابطه با شهادت دكتربهشتى و شهداىحزب جمهورى اسلامى ايران ، در ديدار باجمعى از روحانيون تهران
بسم الله الرحمن الرحيم
من هم در نوبت خودم به جامعه روحانيت و ملت ايران و به مسلمين و به مستضعفين تمام عالم هم تهنيت و هم تسليت عرض مى كنم . تسليت براى اين كه ما در جبهه ها از 15 خرداد و تاكنون بسيارى از جوانان و متدينين ، زنها و مردها، از دست داديم و اين يك واقعه بزرگى و ثلمه بزرگى بر اسلام و مسلمين بود و خصوصا اين جنايت اخيرى كه واقع شد و دست آمريكا از آستين اين خائنها بيرون آمد و يك همچو جنايتى به مسلمين وارد كردند و كسانى كه جز به مصلحت مسلمين انديشه نمى كردند، از وكلاى مجلس و از دولت وزرايى كه بسيار ارزشمند بودند، وكلايى كه ارزشمند بودند و از قوه قضائيه هم مثل آقاى بهشتى كه از اول شكل گرفتن جمهورى اسلامى مورد هدف بود، شما شاهد بوديد كه تمام اين ارگانهاى اسلامى مورد هدف بودند، مجلس مورد هدف بود. مجلس خبرگان وقتى كه ديدند بسيارى از آنها يا اكثر آنها از علما هستند مورد هدف واقع شد. مجلس شورا وقتى كه ديدند اكثريت آنها اشخاص متعهد و بسيارى از آنها از علما هستند مورد هدف واقع شد. قوه قضائيه وقتى كه ديدند به دست اشخاص دانشمند متعهد فعال واقع شد مورد هدف واقع شدند. اين يك جريانى بود و هست ، الان ما بسيارى از دوستانمان و علاقه مندان به اسلام را از دست داديم ، لكن من به ملت ايران تهنيت عرض مى كنم كه چنين فرزندانى را تحويل جامعه داد و در پيشگاه خداى تبارك و تعالى فرستاد و باز هم ايستاده است و خم به ابرو نياورده ...
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس