آغاز جنگ جهانی اول (1293 ش) - ۱۰ مرداد

آغاز جنگ جهانی اول (1293 ش)

تاریخ وقوع: ۱۰ مرداد
در 28 ژوئيه 1914 اعلان جنگ اتريش و هنگرى به صربستان باعث بروز يك جنگ عمومى شد كه در 11 نوامبر 1918 به موجب متاركه نامه منعقده بين آلمان و مثفقين ، خاتمه يافت . اين جنگ را جنگ بزرگ ناميده اند و منشاء آن رقابت ميان دولت هاى يزرگ بر سر مستعمره ها و مسائل نظامى و ملى در قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم بود.
بهانه شروع جنگ جهانى اول قتل ((فرانسوا فرديناند)) وليعهد اتريش در 28 ژوئن 1914 در ((سارايوو)) ايالت بوسنى به دست گاوريلو پرنزيپ اهل صربستان بود.
مردم ايالت بوسنى مايل بودند كه به صربستان ملحق شوند، اما دولت اتريش از اين كار جلوگيرى مى كرد. مقامات اتريش دولت صربستان را مسئول اين قتل دانستند. و آن را بهانه اعلام يك اولتيماتوم (در 23 ژوئيه ) و بعد اعلان جنگ به آن كشور در 28 ژوئيه قرار دادند. اعلان تجهيز عمومى دولت روس (31 ژوئيه ) بهانه مداخله آلمان شد كه به دولتين روس (اول اوت ) و فرانسه (3 اوت ) اعلان جنگ بدهد. سرانجام نيز نقص بيطرفى بلژيك از طرف قواى آلمان ، دولت انگليس را مصمم به اعلان جنگ به آلمان كرد.
در جريان جنگ ((امپراتورى هاى مركزى ))(آلمان ، اتريش و هنگرى ) مورد كمك تركيه و بلغارستان واقع شدند. منفقين (بلژيك ، انگليس ، فرانسه ، مونته نگرو، روسيه و صربستان ) نيز مورد كمك ژاپن ، ايتاليا، پرتغال ، رومانى ، ممالك متحده آمريكا، يونان و برزيل قرار گرفتند. و به عبارت ديگر اعضاى اتفاق مثلث (انگليس ، فرانسه و روسيه ) و اتحاد مثلث (آلمان ، اتريس و ايتاليا) به يكديگر اعلان جنگ كردند.
ايتاليا از اتحاد مثلث خارج شد و تا سال 1915 بى طرف ماند و در اين تاريخ به متفقين پيوست . علت آن بود كه مى خواست سرزمين ها ايتاليايى زبان را كه در تصرف اتريش بود به انضمام چند مستعمره در آفريقا به دست آورد. تركيه عثمانى به طرفدارى از آلمان ها برخاست تا مانع از تسلط روسيه بر تنگه هاى درياى سياه شود. آمريكا در سال 1917 با قدرت نظامى ، ثروت و تجهيزات فراوان هنگامى به يارى متفقين آمد و اين در حالى بود كه نيروهاى مركزى پس از سه سال جنگ تقريبا نابود شده بودند.
مهمترين صحنه جنگ قاره اروپا در فرانسه بود، آلمانيها از خاك بلژيك عبور و به فرانسه حمله بردند. نقشه جنگى ارتيش آلمان بر آن بود كه ((برق آسا)) به فرانسه هجوم ببرد و پاريس را اشغال كند و آن گاه براى نابود ساختن روسيه بدان كشور حمله ور شود. آلمان سه مرتبه تلاش كرد تا فرانسه را تصرف نمايد: يكى در ((مارن )) (6 - 14 سپتامبر 1914) و ديگرى در ((وردن )) (فوريه 1916)، و مجددا در مارن در ژوئيه 1918.
در جبهه شرق ، روسها از آلمانيها به سختى شكست خوردند و هنگامى كه در سال 1917 بلشويكها بر روسيه مسلط شدند، با آلمان در شهر ((برست ليتوفسك )) عهدنامه اى بستند و از جنگ كناره گرفتند.
متفقين تمام مستعمرات آلمان را در آفريقا و خاور دور به تصرف در آوردند و مستملكات عثمانى در خاور ميانه يعنى سوريه و عربستان را متصرف شدند. شكست نهايى آلمانيها در نتيجه حملات متفقين در سال 1918 و به رهبرى ((مارشال فوش )) فرانسوى صورت گرفت و آلمان ناچار ترك مخاصمه را خواهان شد و هنگامى كه اين كشور در 11 نوامبر 1918 شرايط متفقين را پذيرفت جنگ جهانى اول به پايان رسيد.
عهدنامه ورساى  در 28 ژوئن 1919 بر آلمان مغلوب تحميل ، و به پيروزى دولتهاى متفق مهر تاييد زد. اين عهدنامه با عهدنامه هاى ((سن ژرمن )) با اتريش (1919)، ((نويى )) با بلغارستان ، ((تريانون )))))با هنگرى تكميل شد. اين جنگ خسارات بسيار زياد جانى و مالى بر جاى نهاد و مدت 1565 روز طول كشيد. در طول اين مدت در حدود 65 ميليون نفر بسيج شده بودند. از اين عده در حدود9 ميليون نفر كشته شدند. در حدود 22 ميليون نفر (نسبت يك سوم ) معلول و از كار افتاده و 7 ميليون نفر براى هميشه معلول و ناقص شدند. و حدود 5 ميليون نفر نيز مفقود بر جاى گذاشت .
از ديگر آثار جنگ اول جهانى تغييرات ارضى سياسى ، اجتماعى و اقتصادى بود كه اهم آنها عبارتند از:
انقلاب روسيه (1917)، انحلال امپراتورى روس (1918 - 1917)، انقلاب آلمان (1918) و انحلال امپراتورى اتريس و هنگرى (اكتبر - نوامبر) و سقوط امپراتورى تركيه ، امضاى اساسنامه جامعه ملل .
از اين دوره انحطاط، دو طرز تفكر جديد پديد آمد، نخست اين كه ((پرزيدنت ويلسن )) رئيس جمهورى وقت امريكا اعلام داشت : ((اكنون وظيفه مقدس ما آن خواهد بود كه در راه برقرار ساختن يك دموكراسى واقعى در تمام جهان ، خود سرمشق ديگران قرار گيريم و با پندها و اندرزهاى دوستانه و معقول و با مساعدتهاى مادى ، آنها را يارى كنيم و در همين زمان صداى نيكلالنين بزرگترين مرد انقلابى بلشويك ، از روسيه برخاست و وقوع يك انقلاب جهانى را اعلام كرد و با اصرار، پيروان خود را به آن داشت كه تمام جهان را به صورت يك جامعه زير سلطه كارگران متشكل سازند. هدف ويلسون جهانى نوبنياد بود، بر مبناى دموكراسى ، اما عقيده لنين آن بود كه ((يا همه چيز يا هيچ چيز)). البته ميان اين دو نظريه راه سازشى وجود نداشت
.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس