شرحی مفید - نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش)

شرحی مفید

تاریخ وقوع: نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش)

همه نظامهاى مكتبى كه بر ايده واحدى متكى هستند داراى رهبر و امامى مى باشند كه تمامى حركات برنامه ها، افكار و راهنماييهاى او براى آنان حجت است خصوصا در نظامهاى الهى كه اساسى ترين اركان ، مساله رهبرى است ، زيرا وظيفه اصلى تمام پيامبران الهى رهبرى و هدايت قوم و قبيله خود به سوى سعادت و نيكبختى بوده و در اين ميان تنها مكتب اسلام است كه مدعى حق رهبرى بشريت تا جهان آخرت (روز قيامت ) مى باشد.
مطالعه 14 قرن تاريخ اسلام و فراز و نشيبهاى آن از يك سو و نيز بررسى نقش امام خمينى ((ره )) در تاريخ معاصر كه منجر به انقلابى بزرگ و عالمگير شد به روشنى نشان مى دهد كه مساله رهبرى و جامعه و رابطه بين آنها نه تنها در سرنوشت مسلمانان موثر است ، بلكه با سرنوشت همه مردم جهان نيز در ارتباط مى باشد. براى اثبات اين امر از دو جهت مى توان مساله را بررسى كرد: اول آن كه ماهيت جهانى بودن دين مبين اسلام و نيز نبوت حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم در قرآن به طور واضح بيان گرديده است .
و ما ارسلناك الا كافة للناس بشيرا و نذيرا
((وما نفرستاديم ترا مگر براى بشارت و بيم دادن به همگى مردم ))
جهت دوم آن كه آنچه تاكنون در عمل نشان داده شده و تاريخ آن را در سينه خود حفظ نموده آن است كه در هر مرحله از تاريخ اسلام كه مسلمانان از يك رهبرى قوى برخوردار بودند، توانستند جهان را تحت تاثيرى قرار داده و در اصول حاكم بين ملتها، تغييرات قابل توجهى به وجود آورند. نمونه بسيار روشن و بارز آن انقلاب شكوهمند اسلامى ايران به رهبرى امام خمينى ((ره )) مى باشد.
مساله رهبرى (ولايت ) و جامعه ، در اسلام ، داراى پيوند و يگانگى خاصى مى باشد و امرى است خاص خداوند متعال و به عنوان يك تكليف و مسئوليت به عهده پيامبر گرامى اسلام نهاده شده است و پس از رحلت آن حضرت اين مسئوليت به امر خداوند به ائمه اطهار عليهم السلام واگذار شده است كه بدين جهت رهبرى اهل بيت عليهم السلام يك نوع رهبرى ويژه به حساب مى آيد كه تنها رهبرى حضرت رسول (ص ) به آن شبيه است ؛ البته بدون در نظر گرفتن مساله وحى و رسالت كه با توجه به مساله عصمت وجه تمايز رهبرى اهل بيت عليهم السلام با ساير رهبران تاريخ جهان كاملا مشخص مى شود و الهى بودن رهبرى ائمه عليهم السلام به اثبات مى رسد، لذا بيعت مردم و امت اسلامى با آنها بيعت خدايى و اعتقادى است نه بيعت بر اساس راى و افكار عمومى .
اين رهبرى از خود پيامبر(ص ) شروع شده و تاكنون - كه زمان رهبرى حضرت بقيه الله الاعظم ((عجل الله تعالى فرجه الشريف )) مى باشد - ادامه دارد. لكن در اين عصر و زمان به خواست خداوند متعال كه آن وجود مقدس و شريف از انظار مخفى و در پس پرده غيبت كبرى قرار دارند و جامعه مسلمين از حضور فيزيكى ايشان محروم مى باشد، مساله رهبرى امت اسلام بالاتكليف نمانده و حسب الامر، امام جعفر صادق (ع ) بر عهده فقهاى جامع الشرايط گذارده شده است يعنى حضرت ، علائم و مشخصاتى را بيان كرده و فرموده اند كه هر كس اين علائم و مشخصات را دارد داراى شرايط جهت كسب رهبرى مسلمين است .
((... فاما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه ، حافظا لدينه ، مخالفا على هواه مطيعا لامر مولاه ، فللعوام ان يقلدوه ، و ذلك لايكون الا بعض فقهاء الشيعه لا كلهم
ترجمه : پس هر كدام از فقها كه داراى صيانت نفس ، حافظ دين ، و مخالف هواى نفس و مطيع امر مولى باشد بر مردم است كه از او تقليد كنند و چنين خصوصياتى يافت نمى شود مگر در بعضى از فقهاء شيعه و نه در همه آنها.

 

خبرگان در قانون اساسى :
در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران در فصل هشتم كه مربوط به رهبر يا شوراى رهبرى است در اصول 107، 108، 111 راجع به خبرگان رهبرى صحبت بعمل آمده است :
فصل هستم - رهبر يا شوراى رهبرى
اصل يكصد و هفتم
پس از مرجع عاليقدر تقليد و رهبر كبير انقلاب جهانى اسلام و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران حضرت آيت الله العظمى امام خمينى قدس سره الشريف كه از طرف اكثريت قاطع مردم به مرجعيت و رهبرى شناخته و پذيرفته شدند. تعيين رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است .
خبرگان رهبرى درباره همه فقهاى واجد شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصد و نهم بررسى و مشورت مى كنند هر گاه يكى از آنان را اعلم به احكام موضوعات فقهى يا مسائل سياسى اجتماعى يا داراى مقبوليت عامه يا واجد برجستگى خاص در يكى از صفات مذكور در اصل يكصد و نهم تشخيص دهند او را به رهبرى انتخاب مى كنند در غير اين صورت يكى از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفى مى نمايند. رهبر منتخب خبرگان ، ولايت امر و همه مسئوليتهاى ناشى از آن را بر عهده خواهد داشت .
رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوى است .
اصل يكصد و هشتم
قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان ، كيفيت انتخاب آنها و آيين نامه داخلى جلسات آنان براى نخستين دوره بايد به وسيله فقهاى اولين شوراى نگهبان تهيه و با اكثريت آراى آنان تصويب شود و به تصويب نهايى رهبر برسد. از آن پس هرگونه تغيير و تجديد نظر در اين قانون و تصويب ساير مقررات مربوط به وظايف خبرگان در صلاحيت خود آنان است .
اصل يكصد و نهم
شرايط و صفات رهبر:
1 - صلاحيت علمى لازم براى افتاء در ابواب مختلف فقه
2 - عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امت اسلام .
3 - بينش صحيح سياسى ، اجتماعى ، تدبير، شجاعت ، مديريت و قدرت كافى براى رهبرى .
در صورت تعدد واجدين شرايط فوق ، شخصى كه داراى بينش فقهى و سياسى قويتر باشد مقدم است .
اصل يكصد و دهم
وظايف و اختيارات رهبر:
1 - تعيين سياستهاى كلى نظام جمهورى اسلامى ايران پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام .
2 - نظام بر حسن اجراى سياستهاى كلى نظام .
3 - فرمان همه پرسى .
4 - فرماندهى كل نيروهاى مسلح .
5 - اعلان جنگ ، صلح و بسيج نيروها.
6 - نصب ، عزل و قبول استعفا:
الف - فقهاى شوراى نگهبان .
ب - عاليترين مقام قوه قضائيه .
ج - رئيس سازمان صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران .
د - رييس ستاد مشترك
ه - فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى .
و - فرماندهان عالى نيروهاى نظامى و انتظامى .
7 - حل اختلاف و تنظيم روابط قواى سه گانه .
8 - حل معضلات نظام كه از طرق عادى قابل حل نيست ، از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام .
9- امضاى حكم رياست جمهورى پس از انتخاب مردم ، صلاحيت دواطلبان رياست جمهورى از جهت دارا بودن شرايطى كه در اين قانون مى آيد، بايد قبل از انتخابات به تاييد شوراى نگهبان و در دوره اول به تاييد رهبرى برسد.
10 - عزل رئيس جمهور با در نظر گرفتن مصالح كشور پس از حكم ديوانعالى كشور به تخلف وى از وظايف قانونى ، يا راى مجس شوراى اسلامى به عدم كفايت وى بر اساس اصل هشتاد و نهم .
11 - عفو يا تخفيف مجازات محكومين در حدود موازين اسلامى پس از پيشنهاد رئيس قوه قضاييه .
رهبر مى تواند بعضى از وظايف و اختيارات خود را به شخص ديگرى تفويض كند.
اصل يكصد و يازدهم
هر گاه رهبر از انجام وظايف قانونى خود ناتوان شود يا فاقد، يكى از شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصد و نهم گردد، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضى از شرايط بوده است ، از مقام خود بر كنار خواهد شد.
تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم مى باشد.
در صورت فوت ، كناره گيرى يا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعيين و معرفى رهبر جديد اقدام نمايند. و تا هنگام معرفى رهبر، شورايى مركب از رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه و يكى از فقهاى شوراى نگهبان به انتخاب مجمع تشخيص مصلحت نظام ، همه وظايف رهبرى را به طور موقت به عهده مى گيرد و چنانچه در اين مدت يكى از آنان به هر دليل نتواند انجام وظيفه نمايد، فرد ديگرى به انتخاب مجمع ، با حفظ اكثريت فقها در شورا، به جاى وى منصوب مى گردد.
اين شورا در خصوص وظايف بندهاى 1 و 2 و 3 و 5 و 10 و قسمتهاى (د) و (ه) و (و) بند 6 اصل يكصد و دهم ، پس از تصويب 4/3 اعضاى مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدام مى كند.
هرگاه رهبر بر اثر بيمارى يا حادثه ديگرى موقتا از انجام وظايف رهبرى ناتوان شود در اين مدت شوراى مذكور در اين اصل وظايف او را عهده دار خواهد بود.

 

اولين مجلس خبرگان رهبرى : (مجلس خبرگان دوم )
اولين مجلس خبرگان كه وظيفه بسيار خطيرى بر عهده داشت و براساس ‍ اصل 107 قانون اساسى جمهورى اسلامى مهمترين وظيفه آن تعيين رهبر نظام اسلامى بود، در شرايطى تشكيل شد كه كشور در حال نبردى نابرابر با حكومت عراق و دنياى استكبار بود و متجاوزان عراقى براى شكست ملت قهرمان ايران هر روز متوسل به شيوه اى جديد در جنگ مى شدند انتخابات مجلس خبرگان (رهبرى ) با شركت مردم شجاع و مقاوم ايران در 19 آذر 1361 برگزار گرديد و نزديك به هيجده ميليون نفر در اين انتخابات شركت نمودند.
در اين دوره 75 نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند (انتخاب بقيه نمايندگان به دور دوم كشيد)
اولين مجلس خبرگان رهبرى كه در واقع دومين مجلس خبرگان جامعه اسلامى بود در ساعت 10:9دقيقه 24/5/1362 تشكيل و پيام امام خمينى ((ره )) قرائت شد.

 

پيام امام خمينى به مناسبت افتتاح مجلس خبرگان (رهبرى )
بسم الله الرحمن الرحيم
با تاييد خداوند متعال جل و على و پشتيبانى حضرت ولى الله اعظم بقية الله اوراحنا لمقدمه الفدا، بر حسب اصل يكصد و هفتم قانون اساسى جمهورى اسلامى ، مجلس خبرگان كه به وسيله آراء ملت عظيم الشان ايران ، شمارى از علماى اعلام و حجج اسلام ادام الله بقائهم براى تعيين رهبر يا شوراى رهبرى انتخاب شده اند مفتوح گرديد؛ مجلسى كه براى ادامه نظام جمهورى اسلامى و شرعيت بخشيدن به آن ، نقشى اساسى دارد. مجلسى كه علاقه مندان به اسلام و جمهورى اسلامى دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته اند. آنان دل بسته اند كه منتخبين آنها كه از علماء متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با راى مبارك خود شايسته ترين و آگاه ترين و متعهدترين فقيه يا فقها را براى اين مقام كه صيانت نظام جمهورى اسلامى و هدايت آن به طور شايسته و موافق با شريعت مطهره بستگى به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او ((جل و على )) بر آراء و اعمال و احوال آنان را تعيين نمايند و رضاى او را بر رضاى خود و ديگران مقدم دارند. و اينان چشم طمع دوخته اند كه شايد به وسيله ايادى خود بتوانند لغزشى خداى نخواسته ايجاد كنند كه در آتيه اى ولو دراز مدت نظام اسلامى را به انحراف كشانند. ما مى دانيم كه ابرقدرت ها و حكومت هاى وابسته به آنان با اسلام شاهنشاهى و ملكى مخالف نيستند، بلكه بى شك آن را تاييد نيز مى كنند. اسلامى كه به وسيله ايادى ابليسى خود و جهال به صورت عالم ، عرضه مى شود كه علماى اسلام و مسلمانان نبايد در امور سياسى و اجتماعى مسلمين دخالت كنند و نبايد در امور مسلمانان اهتمام نمايند و حكم واضح عقل موافق با قرآن را ناديده گرفته و حديث ((مجارى الامور بيد العلماء بالله )) را ضعيف و سخن شريف ((و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الى رواة احاديثنا)) و ديگر احاديث از اين قبيل را بى مبنا يا به تاويل كشانند، صد در صد مورد تاييد آنان است . چه بهتر كه دست علماى متعهد و مسلمانان بيدار را اين درباريان روحانى نما و بازيخوردگان غافل از سياست بازى شياطين ببندند و راه را براى چپاول و سلطه قدرت ها باز كنند. آنان از اسلامى كه مويد آنهاست چه باك دارند؟ از اسلام على ابن ابيطالب عليه صلوة الله و سلامه مى ترسند. اگر آن شهيد دلباخته اسلام و اسلام شناس حقيقى مثل اينان فكر مى كرد و به گوشه عزلت و عبادت خدا مشغول مى شد و راهى جز بين مسجد و منزل نمى پيمود، نه جنگ صفين و نهروان پيش مى آمد و نه جنگ جمل و نه مسلمانان فوج فوج به قتل مى رسيدند و شهيد مى شدند و اگر سيدالشهدا عليه السلام مثل اينان فكر مى كرد و در كنار قبر جدش به ذكر و دعا مى پرداخت ، فاجعه بزرگ كربلا پيش نمى آمد و دوستان ارجمند خداوند قطعه قطعه نمى شدند و آل الله به اسارت نمى رفتند و از آنها بالاتر، اگر رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مانند اينان فكر مى كرد و به نصحيت و بيان احكام عبادات مى پرداخت ، آنهمه رنج و مصيبت نمى ديد و آن همه مسلمانان به شهادت نمى رسيدند و در علماى معاصر اگر مرحوم آيت الله عظيم الشان آقا ميرزا محمد تقى شيرازى با آن مقام بزرگ در علم و ورع و تقوا همانند اينان فكر مى كرد در عراق جنگ بين مسلمانان و انگليسى هاى متجاوز غاصب پيش نمى آمد و آنهمه مسلمانان شهيد نمى شدند و استقلال عراق تامين نمى شد. حكومت هايى كه در عصر حاضر با دل و جان و اسم اسلام در خدمت ابرقدرت ها بويژه آمريكا هستند و عامل تامين منافع آنان در جهان مى باشند و آخوندهاى دربارى از خدا بى خبر كه مويد آنان و مخالف با رژيم اسلامى هستند و كوشش در هدم اسلام پرخاشگر بر ستمگران به سيره رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم و علم كردن اسلام شاهنشاهى و ملوكى هستند كه مسلمانان متعهد را به جرم شكايت از ظلم آمريكا و اسرائيل مى خواهند از فريضه حج محروم كنند، بايد مورد تاييد شوروى ، آمريكا و اسرائيل باشند.
و اكنون شما اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزيدگان ملت ستمديده در طول تاريخ شاهنشاهى و ستمشاهى ! مسووليتى را قبول فرموديد كه در راس همه مسووليت هاست و آغاز به كارى كرديد كه سرنوشت اسلام ، ملت رنجديده ، شهيد داده و داغديده گرو آن است . تاريخ و نسل هاى آينده درباره شما قضاوت خواهند كرد و اولياء بزرگ ناظر آراء و اعمال شما مى باشند. ((و الله من ورائهم محيط ورقيب )) كوچكترين سهل انگارى و مسامحه و كوچكترين اعمال نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعيت از هواهاى نفسانى كه ممكن است اين عمل شريف الهى را به انحراف كشاند، بزرگترين فاجعه تاريخ را بوجود خواهد آورد. اگر اسلام عزيز و جمهورى اسلامى نوپا به انحراف كشيده شود، سيلى بخورد و به شكست منتهى شود، خداى نخواسته اسلام براى قرن ها به طاق نسيان سپرده مى شود و به جاى آن اسلام شاهنشاهى و ملوكى جايگزين آن خواهد شد. شما برگزيدگان مستضعفان مى دانيد كه با كوتاه شدن دست ابرقدرت هاى چپاولگر از كشور اسلامى شما، آنان و وابستگان به آنها ماهيت اسلام و قدرت الهى آن را لمس نمودند و چون افعى زخم خورده در كمين نشسته اند كه از هر راهى بتوانند خود با به وسيله پيروان از خدا بى خبر خود اين نظام الهى را از مسير خود منحرف نمايند. و بالاترين انحراف كه منجر به انحراف تمام ارگان ها مى شود، انحراف رهبرى است كه امروز شما نقش اول آن را داريد، شما ديديد و شنيديد كه با اصل پنجم قانون اساسى چه مخالفت ها شد و چه جار و جنجالها بپا كردند و بحمدالله تعالى موفق نشدند ماموريت خود را انجام دهند و اخيرا با همين تعيين خبرگان نيز مخالفت كردند و سمپاشى نمودند و خناسان غافل باشيد. راه خود را با قدرت الهى و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ايمانى و روحى ادامه دهيد و به هيچ چيز الا مصالح اسلام و مسلمين فكر نكنيد و در اين صورت خداوند تعالى پشت و پناه شماست .
لازم است به رهبر محترم آتيه با شوراى رهبرى تذكرى برادرانه و مخلصانه بدهم : رهبر و رهبرى در اديان آسمانى و اسلام بزرگ چيزى نيست كه خود به خود ارزش داشته باشد و انسان را خداى نخواسته به غرور و بزرگ انديشى خود وادارد. آن همان است كه مولاى ما على ابن ابيطالب درباره آن گوشزد فرموده است . اساسا انبياء خدا صلوة الله و سلامه عليهم مبعوث شدند براى خدمت به بندگان خدا، خدمت هاى معنوى و ارشادى و اخراج بشر از ظلمات به نور و خدمت به مظلومان و ستمديدگان و اقامه عدل ، عدل فردى و اجتماعى .
شما كه خود را پيروان اصحاب وحى و اولياء عظيم الشان مى دانيد و بحمدالله هستيد، خود را جز خدمتگزار به ملت هاى ستمديده ندانيد و بايد بدانيد كه تبهكاران و جنايت پيشگان بيش از هر كس چشم طمع به شما دوخته اند و با اشخاص منحرف نفوذى در بيوت شما با چهره هاى صد در صد اسلامى و انقلابى ممكن است خداى نخواسته فاجعه ببار آورند و با يك عمل انحرافى نظام را به انحراف كشانند و با دست شما به اسلام و جمهورى اسلامى سيلى زنند. الله الله در انتخاب اصحاب خود، الله الله در تعجيل تصميم گيرى خصوصا در امور مهمه و بايد بدانيد و مى دانيد كه انسان از اشتباه و خطا مامون نيست . به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگزديد و اقرار به خطا كنيد، كه آن كمال انسانى است ، توجيه و پافشارى در امر خطا، نقص و از شيطان است . در امور مهمه با كارشناسان مشورت كنيد و جانب احتياط را مراعات نماييد.
اينجانب مطالبى را در سى صفحه به عنوان وصيت نامه نوشته ام و يك نسخه آن را در مجلس مبارك خبرگان امانت مى گذارم كه پس از مرگ اينجانب منتشر خواهد شد.
از خداوند متعال عاجزانه مسئلت مى نمايم كه اسلام بزرگ را عظمت بيشتر بخشد و توفيق وحدت را براى حفظ كيان اسلام و كشورهاى اسلامى نصيب ملت هاى اسلامى فرمايد و جمهورى اسلامى را هر چه بيشتر تقويت نمايد و ما را مورد عنايت حضرت بقيه الله (عجل الله فرجه الشريف و روحى لمقدمه الفداء) قرار دهد.

 

والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى

 

نتايج اولين اجلاس مجلس خبرگان رهبرى
هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبرى در پايان جلسه افتتاحيه خبرگان با انتشار اطلاعيه اى نتايج اين اجلاس را به اطلاع مردم شريف ايران رسانيد. در قسمتى از اين اطلاعيه اى آمده است :(
بسم الله الرحمن الرحيم
جلوه اى ديگر از الطاف الهى كه در 5 سال گذشته امت عظيم اسلامى از آن برخوردار بود تشكيل مجلس خبرگان است با توجه خاص امام امت و با تلاشهاى خالصانه شوراى نگهبان و با استقبال كم نظير امت شهيد پرور خبرگان انتخاب و انقلاب اسلامى به يكى از مهمترين نهادهاى خود كه در قانون اساسى طراحى شده است دست يافت . قانون اساسى پيش بينى كرده كه جمعى از علماء و دانشمندان صالح و آگاه به مقتضيات زمان به منظور تحكيم وضع و موقعيت و حفظ حراست اين پايه و مايه اصلى نظام اسلامى از طرف مردم انتخاب و آماده انجام وظيفه قانونى براى تقويت و تداوم صلاحيت رهبرى باشند. طبيعى است با حضور چنين نهادى مركب از ده ها دانشمند و فقيه عادل و مورد اعتماد خلق ، هم رهبر و هم مردم آرامش خاطر و اعتماد به حال و آينده دارند و هم دشمنان اسلام از تلاشهاى خود در جهت تضعيف روحيه مردم و ايجاد تزلزل در بنياد انقلاب از طريق تضعيف رهبرى مايوس خواهند گرديد...))
در اين اجلاس همچنين وصيت نامه سياسى الهى امام ((ره )) به عنوان امانت تحويل خبرگان مردم گرديد، در اين رابطه آمده است :
((... وصيت نامه سياسى 30 صفحه اى معظم له كه افتخار امانتدارى اين گنجينه پر بهاء را به دست آورديم ، هم مايه اميد و قرار مسلمانان انقلابى جهان گرديد و هم به اعتبار و ارج خبرگان افزود، و هم به عنوان هديه و قدرشناسى رهبر از مردم هميشه در صحنه ، تاييدى بر حسن انفاسشان و ارج گزارى بر تلاشها و مجاهدتهايشان در تاريخ انقلاب خونباران جاى گرفت ...)) در اين اجلاسيه آئين نامه داخلى و مقررات اجراى اصل 111 قانون اساسى مورد بحث و بررسى قرار گرفت .
مجلس خبرگان رهبرى (اول )، پس از بحث در جهت انتخاب جانشين امام خمينى ((ره )) آيت الله منتظرى را به عنوان قائم مقام رهبرى انتخاب كرد كه صلاحيت ايشان در 6/1/1368 توسط امام ((ره )) براى رهبرى جامعه اسلامى رد شد و بدنبال آن ايشان نيز در تاريخ 8/1/1368 از مقام خود استعفا دادند. پس از ارتحال امام ((ره )) مجلس خبرگان وارد شور شد و با عنايت خاص الهى حضرت آيت الله خامنه اى را به مقام رهبرى برگزيد.
اسامى آيات عظام و مجتهدين و حجج اسلامى كه براى تشكيل مجلس ‍ خبرگان اول انتخاب شدند به شرح ذيل است :
1 - تهران : سيد على خامنه اى ، اكبر هاشمى رفسنجانى ، سيد عبدالكريم موسوى اردبيلى ، على اكبر مشكينى ، محمد امامى كاشانى ، محمد محمدى گيلانى ، يوسف صانعى ، محمد باقر باقرى كنى ، محمد باقر خوانسارى ، غلامرضا رضوانى ، احمد آذرى قمى ، سيد هادى خسرو شاهى ، حسين راستى
2 - چهار محال : ابراهيم امينى نجف آبادى
3 - سيستان : مولوى اسحق مدنى ، سيد مهدى عبادى
4 - كردستان : عبدالله محمدى
5 - فارس : سيد على محمد دستغيب ، فاضل هرندى ، محى الدين حائرى شيرازى ، اسد الله ايمانى ، سيد على اصغر دستغيب
6 - هرمزگان : محمد انوارى
7 - كرمانشاهان : حسين ملازم معصومى زرندى
8 - مركزى : مهدى سيد روحانى ، جلال طاهر شمس گلپايگانى
9- مازندان : عبدالله واعظ جوادى (جوادى آملى )، هادى روحانى زاده ، اسماعيل صالحى نفت چالى ، سيد جعفر ديوكلايى ، حسين محمدى
10 - 10 آذربايجانشرقى : مسلم ملكوتى ، ميرزا محمد على انگجى ، سيد حسين پور مير غفارى ، بيوك خليل زاده مروج ، محسن مجتهد شبسترى ، عبدالحسين تبريزى غروى
11 - سمنان : محمد دانش زاده (مومن )
12 - كهكيلويه و بوير احمد: حاج قربانعلى شه ميرى
13 - خوزستان : غلامحسين جمى ، سيد محمد على موسوى جزارى ، احمد جنتى ، سيد مجدالدين قاضى ، محمد حسين مجتهدى
14 - لرستان : سيد حسن طاهرى خرم آبادى ، سيد محمد باقر طباطبائى
15 - خراسان : ابوالحسن مقدسى ، عباس واعظ طبسى ، ابوالقاسم خزعلى ، محمد مهدى ربانى املشى ، على اصغر معصومى ، عبدالجواد غرويان ، اسماعيل فردوسى پور، على اكبر اسلامى تربتى
16 - يزد: روح الله خاتمى
17 - ايلام : عبدالرحمن حيدى ، حاج على الهى
18 - اصفهان : سيد جلال طاهرى حسين آبادى ، سيد حسين مجلسى خادمى ، عباس ايزدى ، سيد مهدى يثربى
19 - زنجان : هادى باريك بين ، موسوى خوئينى ها، سيد اسماعيل موسوى زنجانى
20 - استان مركزى : محمد موحدى گيلانى (فاضل )
21 - كرمان : محمد هاشميان ، مرتضى فهيم ، محمد على موحدى
22 - همدان : محمد باقر محى الدين انوارى ، حسين انوارى
23 - آذربايجانغربى : مرتضى بنى فضل ، سيد على اكبر قريشى ، على احمد ميانجى
24 - گيلان : صادق احسانبخش ، محمد على امينيان
در مجموع در دور اول انتخابات خبرگان رهبرى 75 نفر به مجلس راه يافتند و مرحله دوم انتخابات مجلس خبرگان رهبرى در تاريخ 26 فروردين 1363 در سالروز ولاديت اميرالمؤ منين على (ع ) (13 رجب 1404 قمرى )
همزمان با برگزارى دومين دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى انجام شد.
در اين مرحله افراد ذيل به مجلس خبرگان را يافتند:
1 - استان تهران : سيد صادق گيوى خلخالى
2 - استان كردستان : سيد على حسينى
3 - گيلان : محمد على فيض - عباس محفوظى
4 - مازندان : سيد كاظم نور مفيدى
5 - بوشهر: محمد يزدى

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس