شرحی کوتاه - وفات پدر «سفاح» و «منصور» (126 ق)

شرحی کوتاه

تاریخ وقوع: وفات پدر «سفاح» و «منصور» (126 ق)
محمد بن علي بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب، در اوايل قرن دوم هجري به همراه بسياري از علويان و هاشميان مخالف حكومت بني اميه، جنبشي بر ضد امويان حاكم، با عنوان "الرّضا من آل محمد(ص)" را پايه گذاري و رهبريت شاخه عباسيان را بر عهده گرفت. وي در آن روزگار در "حميه" و يا در "كرار"، از مناطق كوهستاني شام زندگي مي كرد و داعيان و نمايندگان خويش را به طور پنهاني به سراسر مناطق اسلامي گسيل مي داشت و از طريق آنان، مردم را به قيام و جنبشي عظيم بر ضد امويان فرا مي خواند.
ولي عمرش كفاف نكرد و پيش از قيام سراسري مردم، در همان مكان وفات يافت و به هنگام درگذشت، پسرش ابراهيم را جانشين خود نمود.
از آن پس، ابراهيم بن محمد، معروف به "امام" رهبريت قيام عباسيان را به دست گرفت و آن را بسيار گسترده كرد ولي او نيز، به هدف هايش دست نيافت. زيرا از سوي مأموران مروان حمار (آخرين خليفه امويان) دستگير و پس از مدتي در زندان كشته شد.
اما ساير فرزندان و خاندان محمد بن علي، بنا به توصيه ابراهيم بن محمد، موفق شدند از شام به سوي كوفه هجرت نمايند و در آن جا، نخستين حكومت عباسيان را با سرنگوني بني اميه، پايه گذاري كنند. نخستين خليفه عباسيان، عبدالله معروف به ابوالعباس سفاح، فرزند محمد بن علي بود و پس از سفاح، برادرش منصور بن محمد بن علي، معروف به منصور دوانقي به خلافت رسيد و از آن پس، خلافت عباسيان، در جامعه اسلامي ريشه دوانيد و ماندگار شد.[1]
درگذشت محمد بن علي، مصادف بود با نخستين روز ذي قعده سال 126 قمري.[2]
منبع

[1] نك: تاريخ الطبري، ج7، ص 412؛ تاريخ اليعقوبي، ج2، ص 344؛ تاريخ دمشق (ابن عساكر عسقلاني)، ج2، ص 203
[2] وقايع الأيام (شيخ عباس قمي)، ص 85
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس