ولادت آیةالله «سیدمهدی یثربی کاشانی» (1303 ش) - ۱ اردیبهشت

ولادت آیةالله «سیدمهدی یثربی کاشانی» (1303 ش)

تاریخ وقوع: ۱ اردیبهشت
در ايام بزرگداشت عيد غدير خم كودكي در خانواده اي اصيل و عالم پرور در كاشان متولد شد كه نامش را سيد مهدي گذاشتند . پشت جلد قرآن نام و تاريخ تولدش كه در شناسنامه اول ارديبهشت 1303 آمده ، ثبت شد و گويي همين نوشتار كوتاه پيوندي عميق بين اين فرزند و قرآن به وجود آورد.
او كه آخرين فرزند پسر آيت الله سيد محمد رضا حكيم و آسيه بيگم بود در سه سالگي از نعمت داشتن پدر محروم شد و از آن پس مادرش به مراقبت و تربيت پرداخت و برادر بزرگش كفالت او را عهده دار شد .
سيد مهدي در كاشان دروس مقدمات و ادبيات عرب را فرا گرفت و مدت زماني به قم مهاجرت كرد اما دوباره به كاشان بازگشت و در مدرسه علميه اي كه برادرش آقا مير سيد علي  تاسيس كرده بود ادامه تحصيل داد . در سال 1328 شمسي حوزه تازه تأسيس ، تعطيل شد و سيد مهدي و ديگران به قم مهاجرت كردند.
سيد مهدي يثربي از محضر استادان بزرگواري همچون آيات عظام بروجردي ، گلپايگاني ، اراكي ، محقق داماد و امام خميني ( ره ) بهره هاي فراوان برد.
و اما در سال 1338 شمسي بود كه به علت فوت ناگهاني برادرش آقا مير سيد علي يثربي به كاشان بازگشت و به نمايندگي آيت الله بروجردي به نوسازي و احياي حوزه كاشان و تعليم و تربيت طلاب آن حوزه مشغول شد .
آيت الله حاج سيد مهدي يثربي كه نسبش به امام سجاد ( ع ) ميرسد براي اولين بار در كاشان دفتر اعزام مبلغ تاسيس كرد . احداث درمانگاه و صندوق قرض الحسنه و كتابخانه هاي متعدد ، حضور مستمر در جبهه ها و تبليغ و بيان احكام ،  و تفسير قرآن نيز از ديگر فعاليت هاي اين مجتهد و مفسر قرآن بود.
آيت الله سيد مهدي يثربي از ابتداي حضورش در كاشان با آغاز نهضت امام خميني ( ره ) به مبارزه سياسي پرداخت و سخنراني هاي افشاگرانه عليه رژيم پهلوي را آغاز كرد . منزلش در دوران نهضت محل حضور انقلابيون و مسجد حبيب بن موسي پايگاه مبارزاتي اش بود . وي از مرداد 58 به حكم امام خميني به اقامه نماز جمعه پرداخت و در ارديبهشت 62 با حكم ايشان نماينده ولي فقيه در كاشان شد . همچنين از آذر 61 به نمايندگي مجلس خبرگان رهبري انتخاب شد و سه دوره متوالي در اين مجلس حضور داشت .
آيت الله سيد مهدي يثربي سرانجام در هشتم مهر ماه سال 1385 هجری شمسی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و پس از انتقال پیکرش به کاشان در گلزار شهدای دار السلام این شهر به خاك سپرده شد.
منبع

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس