به نقل از کتاب افلاکیان خاک نشین - وفات استاد عارف «عبدالكريم روشن تهراني» (1371 ش)

به نقل از کتاب افلاکیان خاک نشین

تاریخ وقوع: وفات استاد عارف «عبدالكريم روشن تهراني» (1371 ش)
وی از نادر کسانی بود که برای دریافت های ذوقی، استدلال فلسفی و قرآنی و روایی می آورد. سیّد جلال آشتیانی دربارۀ مقام شامخ علمی وی می فرمود: « آقا میرزا مهدی آشتیانی اگر یک شاگرد داشته باشد، همان آقای روشن است.»
وی حکیمی عارف و صاحب نظری کم نظیر در علوم عقلی بود. بی توقّع و بی تکبّر زندگی می کرد و به زخارف دنیا اعتنایی نداشت. بارها مراجع دانشگاهی قصد داشتند به ایشان مدرک دکترای علوم انسانی اعطا کنند و او نپذیرفت. با وجود مقام والای علمی و عرفانی، بیش از پنجاه سال برای امرار معاش به کار میرزایی تجارت خانه ها مشغول بود و از قبول هر نوع وجهی در قبال تدریس خودداری می کرد.
ایشان همچون استاد بزرگوارش، میرزا طاهر تنکابنی، بر این عقیده بود که وظیفۀ ما همان فهم افادات قدماست و شاید بر همین اساس است که اثر مستقلّی از او در دست نیست. به عرفان بسیار علاقه مند بود و بارها می فرمود: «اگر عرفان بی اهمّیّت باشد چرا مولای متّقیان (علیه السلام) در دعای کمیل می فرماید: یا غایة آمال العارفین! » این استاد فرزانه قرآن و نهج البلاغه را حفظ بود.
روزی در محضر آیت الله روشن، ذکر خیری از یکی از بزرگان حکمت و عرفان به میان آمد. شاگردان را چنین گمان بود که مرحوم روشن آن شخص را جز به مقام علمی نمی شناسد، با این حال وقتی سخن از مراتب والای عرفانی آن بزرگ آوردند، چهرۀ آیت الله روشن به وضوح شکفته شد و فرمود: «خداوند بندگانی خاص دارد که در میان خلق پنهان اند.»
آیةالله شیخ احمد مجتهدی تهرانی بر جنازۀ مطهّر او نماز گزارد و پس از نماز در حالی که اشکی بر گوشه دیدگانش می درخشید به حاضران گفت: «بشارت باد بر شما که از فضل نمازی که بر جنازۀ جناب میرزا خواندید از جمیع معاصی خویش پاک شدید، چرا که او یکی از اولیاء الله بود.»

منبع: کتاب افلاکیان خاک نشین
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس