یادی از آیةالله حاج حسنعلی تهرانی - وفات آیةالله «حسنعلی تهرانی» (1286 ش)

یادی از آیةالله حاج حسنعلی تهرانی

تاریخ وقوع: وفات آیةالله «حسنعلی تهرانی» (1286 ش)
ایشان فرزند حاج محمود تبريزی است که خود یکی از اساتيد بزرگ و از برجستگان مشهد رضوی در اوايل قرن چهاردهم هجری بوده اند.
آیت الله تهرانی در وادی علم و عرفان، منزلت والایی داشت و زندگیش در سلوک در راه خدا معنا یافت و در راه احیای ارزشهای اسلامی خلاصه شد.
زادگاهش تهران بود و در طول سالهای نوجوانی و جوانی پس از طی کردن علوم مقدماتی حوزه دین، برای طی مراحل والاتر درس آیین و تلمذ از محضر علمای بزرگ و همجواری با آستان ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) راهی نجف اشرف شد.
ایشان در نجف اشرف توانست توفیق یابد و  از حضور علامه نهاوندی بهره برد.
پس از طی این دوره شاگردی در محضر این عالم برجسته و آموزگار بایسته و شایسته، مرحوم تهرانی محفل درسی در سامرا بنا نهاد و در غيبت استادش، رحل امامت جماعت افکند و تا سالهای سال در سامرا از محضر علمی ميرزای بزرگ برخوردار گشت تا اینکه خود به مقام استادی تام و تمام رسید.
از جمله آثار برجسته و کارهای بزرگ آیت الله تهرانی نگاشتن تقريرات درسی استادش بود که در فقه و اصول به رشته تحرير درآورد و پس از طی این دوران چیزی حدود دو سال پس از فوت ميرزای بزرگ، در شمار مدرسين برجسته عتبات عالیات درآمد.
تاریخ گواهی می دهد که شيخ حسنعلی تهرانی عالمی پارسا و پرهيزكار بود و از جمله ویژگی هایش این بود که در روزهای طلبگی از حقوق شرعی استفاده نمی‌كرد و نانی را تناول می نمود که حاصل دسترنج خویش بود.
این عالم ربانی و فقیه زاهد، دو سال پس از درگذشت «ميرزا محمدحسن شيرازی» به تهران بازگشت و با استقبال پرشور مردم مومن آن سامان روبرو شد.
شيخ حسنعلی تهرانی نهایتا پس از چندی تهران زادگاه خويش را به قصد مشهد علی بن موسی الرضا برای هميشه ترک کرد و راهی دیار یار گشت.
او مابقی حیات طیبه و زندگی زاهدانه و نورانی خود را در اين شهر عزیز و منور سپری نمود و در مسجد گوهرشاد نماز جماعت برپا داشت.
در این سالها ایشان بیشتر به امر  تربيت شاگردان و پرورش دادن طلاب علوم دینی همت گماشت.
در مشهد ساليان سال، این عالم ربانی را به عنوان یکی از برجسته ترین  علمای که در پارسایی زبانزد خاص و عام بود و از جرگه مدرسين بزرگ فقه و اصول برمی شمردند.
تاریخ گواهی می دهد که مرحوم آیت الله تهرانی از ائمه جماعت بزرگوار و محبوب مسجد گوهر شاد بود و با تقوی و کمال و زهد و اخلاص و شهور عرفانی و مقامات ربانی ای که داشت صاحب کراماتی عظیم گردیده بود.
باری؛ سرانجام پس از عمری تلاش و ممارست ربانی و پوشیدن جامه زهد و تقوای روحانی، اين عالم ربانی در نيمه رمضان 1325 به ملکوت اعلی پرکشید و به ديدار یار شتافت.
پیکر مطهر آيت‏اللَّه تهراني در جوار حضرت امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.
درود خدا بر این عالمان عزیز و فقید و همه علمای بزرگوار تاریخ اسلام از ابتدا تا روز واپسین.
خدایشان بیامرزاد و با اولیای خویش و مقربان درگاه و شهدا و انبیا و اوصیا محشورشان کناد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس