مطالبی مختصر و خواندنی - فاجعه آتش سوزی مسجد جامع كرمان (1357 ش)

مطالبی مختصر و خواندنی

تاریخ وقوع: فاجعه آتش سوزی مسجد جامع كرمان (1357 ش)

در كـتـيـبـه هـاى سـر در ورودى ، تـاريـخ سـاخـت ايـن مـسـجـد سـال 750ه‍ ق است و بانى آن امير مبارز الدين محمد مظفر ميبدى حاكم كرمان و سرسلسله آل مظفر مى باشد كه آن را مسجد جامع مظفر مى گويند.
درانـگـيـزه احـداث ايـن مـسـجـد گـفـتـه شـده كـه وقـتـى مـحـمـد مـظـفـر در نـزديـكـى هـاى جـيـرفـت بـا قـبـايـل جـرجـانـيـان درگير شد، پاهاى اسب محمد مظفر را پى زدند، آن طور كه مرگ وى حتمى بود. در اين هنگام محمد مظفر ضمن استغفار و توبه با خـداى خـويـش عـهـد كرد كه اگر جان سالم به در برد، مسجدى بنا كند و تا آخر عمر دست از عبادت خدا بر ندارد. در اين هنگام پهلوان عليشاه بمى ، سـردار لشـكـر امير از راه رسيد و مركب خود را به او داد تا از معركه خارج شود. بدين سان وى از مرگ حتمى نجات يافت و به احداث مسجد جامع همت گمارد. طول صحن مسجد 5/66 و عرض صحن آن 49 متر است .

 

واقعه آتش سوزى مسجد جامع كرمان
روز 24 مهر 1357 حدود 20 هزار نفر از مردم مسلمان كرمان به منظور بزرگداشت اربعين شهداى 17 شهريور تهران و اولين سالگرد شهادت آيه الله حـاج سـيـد مـصـطـفـى خـمـيـنـى ، بـه دعـوت عـلمـا و روحـانـيـون كـرمـان در مـسـجـد اجـتـمـاع كـرده بـودنـد و بـازار و كـليـه مـغـازه هـا تعطيل بود. ناگهان حدود 300 نفر ظاهرا از ساكنين زاغه نشين كه به كولى ها معروف هستند، با در دست داشتن چوب و ميله آهنى و تعدادى شعار از چند خـيـابـان شهر عبور و در ساعت 30:11 در حالى كه يكى از روحانيون مشغول سخنرانى بود، به مسجد حمله كردند. ابتدا دوچرخه ها و موتورهاى مردم را بـه آتـش كـشـيـدنـد كـه عـده اى از مـردم داخـل مسجد به طرف آنها به راه افتادند. در همين هنگام از طرف پليس تيراندازى آغاز شد و مردم مجددا به داخـل مـسـجـد بـازگـشتند. عده اى از مهاجمان در حالى كه شعار "جاويد شاه " مى داند، به پشت بام مسجد جامع رفته و با كندن آجرهاى پشت بام مسجد، جـمعيت را مورد حمله قرار دادند. مردم دربهاى شبستان را براى جلوگيرى از ورود آنها بستند. طولى نكشيد كه گازهاى خفه كننده اى فضا را پر كرد، درهـاى شـبـستان شكسته شد و كولى ها با چماق و چوب و ميله بدست وارد شده ، به جان مردم افتادند. عده اى از مردم و روحانيون كرمان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجروح شدند. آيه الله صالحى كرمانى و آيه الله رخشاد نجفى نيز در اثر پخش گاز بيهوش شدند و مردم آنان را روى دست از مسجد خارج كردند.

هـمـزمـان بـا ايـن حـمـله ، قـسـمـتـى از وسـايـل مـسـجـد و سـاخـتـمـان آن بـه آتـش ‍ كـشـيـده شـد و قـرآن هـاى داخـل مـسـجد هم سوخته شد. سپس مهاجمان در ميدان فابريك اجتماع كردند و در حالى كه شعارهايى به نفع رژيم مى دادند از چندين خيابان گذشته و در جـلوى مـسـجـدى صـفا پس از تظاهرات كوتاهى ، مجددا به طرف ميدان مشتاقيه آمده و از دو طرف به مسجد جامع جمله كردند. سپس مهاجمان به طرف خـيـابان شاپور سابق به راه افتادند و به تعقيب مردمى كه در مسجد اجتماع كرده بودند پرداختند. آنگاه به طرف ميدان ارك رفتند و سه فروشگاه بـزرگ را كـه مـيـليـونها تومان اتومبيل و دوچرخه و موتور سيكلت در آنها بود به آتش كشيدند و اين در حالى بود كه اتومبيلهاى آتش نشانى پشت سـر آنـهـا حـركـت مـى كـرد. سـپـس وارد بـازار شـده و مـغـازه هـايـى را كـه مـتـعـلق بـه مـعـتـمـدين شهر بود غارت كردند. بطور كلى اهداف مهاجمان از قـبـل مـشـخـص بـود. آنـها مغازه هايى را مورد حمله قرار مى دادند كه متعلق به متدينين بود، و يا تصويرهايى از امام (ره ) را پشت شيشه هاى خود نصب كرده بودند.
هدف رژيم از ايجاد اين بلوا، بر هم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و ايجاد رعب و وحشت ، آن هم به اسم مردم بود.
امام (ره ) در پيامى كه در اين باره فرستادند همه اين اقدامات را متوجه رژيم پهلوى كردند.
اوضاع جارى در ايران موجب نگرانى شديد اين جانب است . خوب آن دارم كه شدت فشار عصبى بر شاه و بستگانش حمله هاى جنون آميز آنان را تشديد كـرده و مـلت ايـران را بـيـش از پـيـش بـه خاك و خون بكشد. كشتار دسته جمعى كرمان و آتش زدن مسجد و مقدسات مسلمين و ضرب و شتم مرد و زن بى دفـاع در آن ...، نـمـونه اى از اين جنون است ، اين نحو جنايات از كسانى كه از ادامه حكومت ظالمانه خود ماءيوس هستند و نفس هاى آخر خود را مى كشند، امـرى اسـت كـه قـبـلا پـيـش بينى آن را كردم بودم ... ملت عزيز ما با قيام دلاورانه خود و نثار خون فرزندان خود نام ارجمند خود را در تاريخ و صف اول مـجـاهـدان اسـلام ثـبـت نـمـود. امـروز عـقـب نـشـيـنـى نـنـگ آور و انـتـحـار اسـت ... عـزيـزان مـن از فـدايـى دادن و نـثـار جـان و مـال در راه خـدا و اسـلام و مـلت مـسـلمـان نـهـر اسيد كه اين شيوه پيامبر عظيم الشاءن و اوصيا و اولياى آنان بوده و خون ما رنگين تر از خون شهداى كـربـلا نيست كه با مخالفت با سلطان جائر كه متمسك به اسلام بود و خود را خليفه اسلام معرفى مى كرد ، ريخته شده . شما كه براى اسلام به پـا خـاستيد و جان و مال نثار مى كنيد، در صف شهداى كربلا هستيد. چرا كه پيروى مكتب آنانيد... از اظهارات پوچ دولتهاى آمريكا و انگليس و شوروى مـبـنـى بـر پـشـتيبانى از شاه براى حفظ منافع نهراسيد كه نمى هراسيد. به شهادت تاريخ ، هيچ قدرتى نمى تواند آتش قلب ملت مظلومى را كه بـراى رسـيـدن بـه آزادى و اسـتـقـلال قـيـام كـرده است ، فرو نشاند. ملت ما تحمل شاه و جنايتهاى او و دار و دسته اش را نمى كند و پشتيبانان شاه از ضـررى عـظـيم برخوردار خواهند شد. ما طالب جق خود هستيم و به حقيم و دست خدا با ماست و بالاتر از دست ابرقدرتهاى شرق و غرب است . يدالله فـوق ايـديـهـم ... قـيـام شـمـا بـراى خـدا و رهـايـى مـلت اسـلامـى مـى بـاشـد و تـحـمـل رنـج در راه آن از بـزرگـتـريـن عـبـادت اسـت و بـه فضل الهى براى شما ثواب مجاهدين صدر اسلام را دارد. طولانى بودن راه خدا شما را استوارتر گرداند، چنانچه رنجهاى بيست و چند ساله پيامبر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) را اسـتـوار و اسـتـوارتـر مـى كـرد. از خـداونـد متعال نصرت اسلام و رهايى مسلمين را خواستارم

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس