مطالبی مختصر و خواندنی - هقته پيوند اوليا و مربيان: (24 تا 30 مهر)

مطالبی مختصر و خواندنی

تاریخ وقوع: هقته پيوند اوليا و مربيان: (24 تا 30 مهر)

مهمترين عامل در تربيت و رشد فكرى و اخلاقى كودكان و نوجوان ، هماهنگى و همسويى نظرى و علمى ميان مربيان و خانواده است .
كـودك در خـانـواده بـا رفـتارها و موضع گيريهاى خاص پدر و مادر، با دنياى بيرون آشنا مى شود و همين رفتارها، شخصيت و ويژگيهاى اخلاقى و كـردارى او را شـكـل مـى دهـد. كـودك در هـنـگـام ورود بـه مـحيط آموزشى ، با مربيان تازه اى روبرو مى شود كه بطور مستقيم در الگوى رفتارى او تاءثير گذار هستند.
هـر يك از دو كانون خانه و مدرسه ، به تنهايى امكان عمل موفقيت آميز نخواهد داشت و بايد به عنوان يك مركز و يك نهاد تعليماتى و تربيت تلقى شـونـد و مجموعه سياست و برنامه هايى كه آموزش و پرورش طراحى و به اجرا در مى آورد، در اين دو كانون بر اساس يك سياست و يك بينش و يك هـدف دنـبـال شـود. اوليـا بـه عـنـوان صـاحـبـان اصـلى سـرمـايـه هـاى بـا ارزش ، داراى حـق اظـهار نظير، حق نظارت و رد بعضى موارد حق دخالت در مـسـائل آمـوزش و پـرورش هـسـتـنـد و تـنـهـا در ايـن صـورت اسـت كـه فـرآيـنـد پـيـچـيـده و عـمـيـق تـربـيـت و تـعـليـم مـى تـوانـد! شكل درست و شايسته اى به اجرا گذاشته شود و موجب رشد و تعالى گردد.
مـمـكـن اسـت رفـتـار و شـيـوه هـاى تـربيتى مربيان با رفتار و روشهاى تربيتى اوليا در خانواده متفاوت و يا احيانا متضاد باشد كه در اين صورت تـاءثـيـرهـاى ويـرانـگـرى بـر شـخـصـيـت كـودك دارد. از ايـن اصـل مـسـلم تـربـيـتـى مـى تـوان ضـرورت ارتـبـاط و تبادل نظر ميان اوليا با مربيان را درك كرد.
ايـن ارتـبـاط در سـيـسـتـم آمـوزشى و پرورشى ما از طريق انجمن اوليا و مربيان صورت مى گيرد. اين انجمن در واقع شيوههاى گوناگون ارتباط، هماهنگى و همكارى اوليا را با مربيان مدارس مشخص و معين مى كند.
انـجـمـن اوليـا و مـربـيـان هياءت منتخبى از پدران و مادران دانش آموزان و مربيان مدرسه است كه با هدف تلاش و همكارى در جهت پيشبرد امور آموزش و پـرورش دانش آموزان تشكيل مى شود. اين هياءت پيشنهادها و طرحهاى مفيد را به مدير و ديگر مسئولان مدرسه ارايه مى كند و در اداره بهتر امور يار و ياور صميمى مديران محسوب مى شود. براى فعاليت انجمنهاى اوليا و مربيان ، آيين نامه ويژه اى تدوين شده و در آن هدفها و وظايف انجمن توضيح داده شده است .
هفته پيوند اوليا و مربيان
مـهـمـتـريـن نـقـش در پـرورش و رشد فكرى و روانى كودك از آن خانواده است . از سوى ديگر، تا هنگامى كه اهميت ارتباط ميان خانواده و مدرسه براى اوليا روشن نشود، نمى توان آنها را در مسائل آموزشى و پرورشى دانش آموز مشاركت داد.
هـفـته پيوند اوليا و مربيان ، مى تواند فرصت مناسبى براى نشان دادن ضرورت اين ارتباط باشد. در اين هفته كه از تاريخ 24 تا 30 مهرماه هر سـال بـرگـزار مـى گـردد، پـدران و مـادران بـه مـدارس دعـوت شـده و دربـاره مـسـائل تـربـيـتـى بـحـث و تبادل نظر نموده و نمايندگان خود را در انجمن براى يك سال بر مى گزينند.
در اين هفته ، كتابهاى تربيتى مناسب به والدين معرفى مى شود و مقدمات برگزارى كلاسهاى آموزشى خانوادهها فراهم مى آيد.
هـمـچـنـيـن از اوليـائى كـه بـا مـدارس هـمـكـارى خـوبـى داشـتـه ، و در جـهـت بـالابـردن سـطـح عـلمـى و تـربـيـتـى فـرزنـدانـشـان كـوشـيـده انـد، تجليل مى شود.
اهداف عمده انجمن اوليا و مربيان
همفكرى ، تلاش ، يارى و همكارى براى بهبود و پيشرفت هر چه بهتر امر آموزش و پرورش دانش آموزان از طريق :
1- آگاه كردن اوليا به مسائل دينى ، تربيتى ، اخلاقى و مشاوره با آنان در هماهنگ كردن روشهاى تربيتى و آموزشى در محيط خانه و مدرسه .
2- ايجاد و تحكيم پيوندهاى عاطفى ، اخلاقى و انسانى بين اولياى دانش آموزان و مربيان مدرسه .
3- بهره مندى هر چه بيشتر از امكانات اوليا براى تهيه ، تدارك و تكميل امكانات آموزشى - پرورشى و بهداشتى مدرسه .
اهم وظايف انجمن اوليا و مربيان
اهم وظايف انجمن اوليا و مربيان مدرسه عبارت است از:
1- مشاوره و برنامه ريزى به منظور تحقق يافتن اهداف انجمن .
2- تهيه برنامه بهداشتى - پزشكى و نظارت بر اجراى آن در مدرسه .
3- هـمـكـارى و هـمـفـكـرى بـا مـديـر بـه مـنـظـور بـرگـزارى جـلسـات مـاهـيـانـه اوليـا و مـربـيـان در جـهـت آمـوزش بـهـداشـت ، مسائل تربيتى ، دينى و سواد آموزى .
4- دعـوت از اوليـاى عـلاقـمـنـد بـه مـنـظـور بـهـره مـنـدى از خـدمـات و يـاريـهـاى آنـان بـراى تـهـيـه و تـدارك و تكميل امكانات آموزشى - پرورشى مدرسه .
5- همكارى و همفكرى با مدير و مربيان مدرسه در مورد برنامه هاى اوقات فراغت دانش آموزان و انجام گردشهاى علمى - تفريحى .
6- قبول هدايا و كمكهاى مالى از اوليا و ديگر افراد خير و علاقمند.
آموزش خانواده ها براى تربيت نسل نو
خـانـواده پـايـگـاه اصـلى تـربـيـت و رشـد كـودك اسـت و شـالوده شـخـصـيـتـى كـودك در خـانـواده شـكـل مـى گـيـرد و بـه تـكـامـل مـى رسـد. ايـن نـهـاد مـقـدس در هـر جـامـعـه اى بـه عـنـوان زيـر بـنـاى مـسـتـحـكـم سـاخـت اجـتـمـاعـى ، عـامـل اصـلى حـفـظ و حـراسـت از ارزشهاى اخلاقى و اجتماعى است . از اين رو يكى از اهداف انجمن ، آموزش به خانواده ها به منظور آشنا ساختن آنان با اصـول بـرخوردهاى تربيتى و نيز ايجاد زمينه هاى لازم براى مشاوره خانواده است كه مى تواند پيش زمينه اى در جهت رشد خانواده ها و همسويى آنان با نظام تربيتى باشد.
اگر خانواده ها در سالهاى زندگى كودكان برخوردهاى صحيح و اصولى با آنان داشته باشند و پيش از ورود به مدرسه ، زمينه هاى لازم را براى آشـنـايـى كـودك بـا مـحـيـط مـدرسـه فـراهـم كـنـنـد مـشـكـلات بـسـيـارى را از دوش مـربـيـان و مـعـلمـان مـدارس بـرداشـتـه و زيـر بـنـاى مـسـتـحـكـم و قابل اعتمادى براى كودك ايجاد مى كنند.
اهميت ارتباط ميان والدين با مربيان
دكـتـر لى سـالك ، يـكـى از اسـتـادان روانـشـنـاسـى كـودك و مـتـخـصـص كـودكـان در دانـشـگـاه كورنل آمريكا، درباره اهميت ارتباط ميان والدين با مدرسه مى گويد:
((وقـتـى كـودك مـى بيند كه شما مدرسه و فعاليتهاى مربوط به آن را آنقدر مهم مى دانيد كه در آن شركت مى كنيد، در نهان خود احساس رضايت مى كـنـد. شـركـت در جـلسـات خـانـه و مـدرسـه بـه فـرزنـد شـمـا مـى فـهـمـانـد كـه اطـلاعـات بـى واسـطـه و آزادانـه بـيـن شـمـا و آمـوزگـار او رد و بـدل مـى شود. اگر شما به مدرسه اهميت بدهيد، كودك نيز براى والدينشان در فعاليتهاى مربوط به مدرسه شركت مى كنند نوعى روحيه اجتماعى پـيـدا مـى كـنـنـد و نسبت به جامعه و مسائل مربوط به آن احساس مسئووليت بيشترى دارند. كليه كودكان ، مدرسه را كمى شبيه خانواده ، و خانواده را كمى شبيه مدرسه مى دانند.)).

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس