شرحی کوتاه - مرگ هشام بن عبدالملک (125 هجری قمری)

شرحی کوتاه

تاریخ وقوع: مرگ هشام بن عبدالملک (125 هجری قمری)

روز چهارشنبه ششم ربيع الثانى سال 125 ه‍ در رصافه هشام بن عبد الملك از دنيا رفت و به جهنم واصل شد (1)

او مردى احول و غليظ و بدخو و بخيل بوده و حريص بود بر جمع مال ، دستور كشتن زيد بن على بن الحسين (عليهم السلام ) را صادر كرد و امام باقر و حضرت صادق (عليهم السلام ) را به شام احضار كرد و جسارتهاى فراوانى به آن حضرات نمود و آخر الامر امام باقر (عليه السلام ) را به شهادت رساند. 19 سال و 9 ماه و ده روز خلافت كرد و در 53 سالگى به جهنم شتافت .

در زمان سفاح كه قتل بنى اميه آغاز شده بود و قبرهاى آنها را هم نبش ‍ مى كردند و آنچه مى يافتند مى سوزاندند، وقتى نوبت به قبر وليد رسيد اثرى در آن باقى نمانده بود و از عبد الملك قسمتى از جمجمه اش مانده بود. هنگامى كه قبر هشام را شكافتند بدن او هنوز متلاشى نشده بود، ولذا هشتاد تازيانه بر بدن او زدند و او را سوزانيدند و خاكسترش را به باد دادند. بعضى گفته اند ظاهرا زدن هشتاد تازيانه به هشام به جهت حد قذف بوده كه جسارت به مادر جناب زيد بن على بن الحسين (عليهم السلام ) نمود(2)


1- تتمه المنتهى : ص 128. شجره طوبی ج1 ص142- فیض العلام ص228- تاریخ طبری ج5 ص513- تاریخ دمشق ج2 ص375 ، ج63 ص321

2- مرآة العقول ج26 ص227- تتمه المنتهى : ص 118 - 127. قلائد النحور: ج ربيع الثانى ، ص 191. فيض العلام : ص 228.و ..

منبع: تقویم شیعه  

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس