مناصب و مشاغل - توقیف روزنامه ها به دستور مستوفی الممالک (1296ش)

مناصب و مشاغل

تاریخ وقوع: توقیف روزنامه ها به دستور مستوفی الممالک (1296ش)
میرزا حسن مستوفی الممالک

نخست وزیر
حکومت پهلوی
( از ۱۳۰۵/۰۳ه.ش. تا ۱۳۰۶ه.ش. )
تنها رئیس الوزرای دوران قاجاریه است که در اوایل سلطنت رضا شاه به مقام نخست وزیری رسید. دوران زمامداری او کوتاه بود. الغاء کاپیتولاسیون و مقدمات احداث راه آهن سرتاسری ایران در دوران زمامداری او انجام گرفت. بعد از کناره گیری از این مقام نیز، تا هنگام مرگ خود در سال 1311، مورد توجه و علاقه رضا شاه بود.
حکومت قاجار
( ۱۲۸۹ه.ش. )

- مستوفي در 38 سالگي در سوم مرداد 1289 ه.ش اولين كابينه خود را به مجلس دوم معرفي كرد. مهمترین واقعه دوره اول ریاست وزرایی او گذراندن قانون خلع سلاح افراد غیرنظامی از مجلس بود. این قانون منجر به درگیری های شدید میان ستارخان و باقرخان با نیروهای دولتی شد. او پس از شش ماه صدارت به سبب مخالفت های مجلس استعفا داد.
حکومت قاجار
( ۱۲۹۲ه.ش. )
دومین دوره نخست وزیری او مقارن با آغاز جنگ جهانی اول بود. او از احمد شاه خواست که برای مصون ماندن ایران اعلام بیطرفی نماید. علیرغم انجام این عمل، ایران صحنه تاخت و تاز قوای روس، انگلیس و عثمانی گردید.
حکومت قاجار
( ۱۲۹۴ه.ش. )
دوره سوم نخست وزیری او (1294 ه.ش) در بحبوحه جنگ بود. او که وزارت خارجه کابینه اش را نیز مدیریت می کرد، قصد انتقال پایتخت به اصفهان را داشت که با دخالت قشون روس که در جنگ متحد انگلیس بود، در کرج متوقف شد. این دوره بحرانی هم بیش از 6 ماه دوام نیاورد.
حکومت قاجار
( ۱۲۹۶ه.ش. )
چهارمین دوره نخست وزیری او (تیرماه 1296 ه.ش) همزمان با قحطی و مشکلات ناشی از جنگ به ناکامی انجامید و صد روز بیشتر ادامه نیافت. مستوفی الممالک استعفا داد و مدت دو سال از حکومت کناره گرفت.
حکومت قاجار
( از ۱۳۰۱/۱۱ه.ش. تا ۱۳۰۲/۰۳ه.ش. )
پنجمین و آخرین دوره نخست‌وزیری او در دوران قاجاریه، از 25 بهمن 1301 ه.ش آغاز شد. در این کابینه نیز وزارت داخله را خود عهده دار شد. رضاخان که در کابینه‌های بعد از کودتا وزیر جنگ بود در دولت مستوفی‌الممالک نیز همین سمت را داشت. با قدرت یافتن رضا خان که خود داوطلب مقام نخست وزیری بود، مستوفی‌الممالک در خرداد 1302ه.ش استیضاح مدرس از وزیر خارجه (محمدعلی فروغی) را بهانه کرد و استعفا داد.
وزیر
وزارت مالیه ایران(دوره قاجار)

مستوفی در کابینه اول محمد ولی خان تنکابنی (سپهدار اعظم)، وزیر مالیه بود. در سومین کابینه محمدولی خان نیز همین مسئولیت را داشت.
نماینده
مجلس شورای ملی ایران
( از ۱۳۰۲/۱۱/۲۳ه.ش. تا ۱۳۰۴ه.ش. )
در دوره پنجم مجلس شورای ملی از تهران به وکالت انتخاب شد. در سال 1304 پس از استعفای موتمن الملک به ریاست مجلس انتخاب شد ولی برای ابراز حق شناسی به قاجاریه در روز رأی گیری برای انقراض قاجاریه از دادن رأی خودداری نمود. در دوره ششم نیز به نمایندگی از تهران انتخاب گردید ولی نمایندگی مجلس را نپذیرفت.
موسس
"مجمع انسانیت" در ایران
مستوفی ­الممالک پس از بازگشت از اروپا، انجمن انسانیت را تشکیل داد و جلساتش را در خانه خود برگزار کرد. ریاست برعهده مستوفی الممالک ونیابت برعهده مصدّق السلطنه و معزالسلطان (معین الملک جدّ دکتر حسابی) بود و همانند دیگرانجمن های عده‌ای مسلّح داشت به نام «سرباز ملّی» تا موقع لزوم از آزادی دفاع کنند.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس