اعتراض مصدق ازعدم تخليه ايران ازشوروي(1324ش) - 12 اسفند

اعتراض مصدق ازعدم تخليه ايران ازشوروي(1324ش)

تاریخ وقوع: 12 اسفند
 دكتر محمد مصدق در مجلس شوراي ملي نطق مفصلي ايراد كرد و نسبت به عدم تخليه ايران از نيروهاي شوروي شديداً اعتراض نمود(1324 ش)دكتر محمد مصدق در مجلس شوراي ملي نطق مفصلي ايراد كرد و نسبت به عدم تخليه ايران از نيروهاي شوروي شديداً اعتراض نمود(1324 ش)
منبع
شرحی دیگر
اعتراض دکتر مصدق به نیرو‌های شوروی
۱۲ اسفند
● دکتر مصدق در چنین روزی از سال ۱۳۲۴ هجری شمسی به عدم خروج نیرو‌های شوروی از ایران اعتراض کرد.
مصدق نماینده‌ تهران در مجلس شورای ملی در جلسه‌ دوازدهم اسفندماه سال ۱۳۲۴ هجری شمسی به شوروی که حاضر به خارج ساختن نیرو‌هایش از ایران نمی‌شد، اعتراض کرد و سران مسکو را افرادی خواند که به تعهد خود و میثاق‌های جهانی و موازین بین‌المللی که ضامن رعایت حقوق ملت‌هاست بی‌اعتنا هستند.
وی خاطرنشان ساخت که دولت‌هایی نظیر شوروی با این کار خود، حاکمیت ملت‌ها و صلح جهانی را به مخاطره می‌افکنند و کره‌ زمین را به‌صورت جنگلی که قوی، ضعیف را پاره می‌کند درمی‌آورند و از این راه، تمدن بشر را تضعیف و خارج از اخلاقیات می‌سازند.
وی گفت که مماشات با رهبران مسکو بر میزان توقعات آنان می‌افزاید؛ جهان حساب و کتاب دارد باید با سماجت قضیه را دنبال کرد. مصدق هم‌چنین گفته بود که رهبران مسکو باید بدانند که ایران با تاریخ درخشان و مردم وطن‌دوست خود اروپای شرقی نیست و با تجربه از ۱۴۰ سال گذشته نمی‌خواهد که دست‌نشانده شود.
با انعکاس این مطالب در رسانه‌های جهان، کم‌تر از سه هفته‌ بعد، ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا به شوروی اخطار کرد که اگر نیرو‌هایش را از ایران خارج نسازد، آمریکا هم نیرو به ایران خواهد فرستاد. نیروهای شوروی علی‌رغم تعهد جهت خروج فوری، در این کار، بسیار تعلل کردند که پس از شکایت دولت ایران به سازمان‏های بین ‏المللی، این نیرو‌ها، حاضر به تخلیه ایران شدند.
گفتنی است؛ تعلل نیروهای متفقین در امر خروج از ایران، در شرایطی صورت گرفت که کنفرانس عالی سران متفقین - که بی ‏شک در تعیین سرنوشت جنگ جهانی دوم و سرنوشت سیاسی ایران نیز حائز اهمیت بسیاری بود - در روز ۲۸ نوامبر ۱۹۴۳م (آذرماه ۱۳۲۲ش) با حضور استالین، چرچیل و روزولت - سران سه کشور شوروی، انگلستان و ایالات متحده آمریکا - در ایران تشکیل شده بود و طی آن، موافقت شده بود تا نیروهای متفق بلافاصله پس از پایان جنگ، خاک ایران را تخلیه کنند.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس