آغاز خلافت «سليمان بن عبدالملك» (96 ق) - 15 جمادی الثانی

آغاز خلافت «سليمان بن عبدالملك» (96 ق)

تاریخ وقوع: 15 جمادی الثانی
سليمان بن عبدالملك بن مروان بن حكم اموي، كه مادر وي و برادرش وليد، ولادة بن عباس عبسي بود، پس از مرگ برادرش وليد، به عنوان هفتمين خليه اموي به مقام خلافت اسلامي نايل آمد.
وي به هنگام مرگ وليد، در رمله بسر مي برد و ولي عهد خلافت اسلامي از جانب پدر خويش بود. گرچه وليد بن عبدالملك تلاش فراواني به عمل آورد تا وي را از ولايت عهدي معزول و فرزند خود را به جاي وي به اين مقام منصوب كند، وليكن شرايط و مقتضيات لازم براي او فراهم نگرديد و به محض مرگ وليد، أعيان و اشراف حكومت از دمشق بسوي رمله رفتند تا با سليمان بيعت كنند. ولي سليمان بن عبدالملك نيز از رمله بسوي دمشق حركت كرد و در بيت المقدس به هم رسيدند و در آن جا با وي بيعت كرده و به عنوان خليفه مسلمانان بر وي سلام دادند.
سليمان بن عبدالملك پس از نايل شدن به خلافت اسلامي به دمشق رفت و دستگاه خلافت را تحويل گرفت و به هواداران خويش بخشش هاي زيادي نمود و نسبت به كساني كه برادرش وليد را در خلع سليمان از ولايت عهدي تحريك و تشويق مي نمودند، تضييقاتي قائل شد و فشارهاي گوناگوني بر آنان وارد كرد. از جمله قتيبة بن مسلم را از حكومت عراق معزول و به جاي او، يزيد بن مهلب را به حكومت عراق و خراسان منصوب كرد. همچنين وي پس از مرگ برادرش وليد بن عبدالملك، ساخت مسجد جامع اموي را تكميل نمود.[۱]
[۱] البداية والنهاية (ابن كثير)، ج 9، ص 188.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس