ولادت «محمدتقی دانش‌ پژوه» (1290 ش) - 30 فروردین

ولادت «محمدتقی دانش‌ پژوه» (1290 ش)

تاریخ وقوع: 30 فروردین
محمدتقی دانش‌پژوه در آمل متولد شد. پدرش، میرزا احمد لاریجانی، از مجتهدان و فقهای بنام آمل و لاریجان بود. محمدتقی تحصیلات مقدماتی را نزد پدر فرا گرفت، «قرآن کریم»، «دیوان» حافظ و «نصاب‌الصبیان» خواند. همچنین شروع به آموختن زبان فرانسه کرد. مقدمات ادبی را نزد میرزا علی بارفروش در مدرسه «حاج علی اکبر کوچک» در زادگاهش فراگرفت و محضر علمای برجسته‌ای چون آقا میرزا عزیزالله طبرسی، شیخ ابوالحسن آملی واعظ و میرزا ابوالحسن پیشنماز آملی را درک کرد. با مرگ پدر، برای ادامه تحصیل به  قم رفت و نزد استادان بنامی همچون میرزا ابوالفضل گلپایگانی، آخوند ملا علی همدانی و آیت الله مرعشی نجفی تلمذ کرد. در ۱۳۱۶ هـ .ش به تهران آمد و مدت چهار سال در مدرسه «سپهسالار قدیم» نزد میرزا مهدی آشتیانی دروس «شفاء»، «اسفار» و «مکاسب» خواند. سرانجام به دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران رفت و در ۱۳۲۰ هـ .ش  درجه لیسانس گرفت.
دانش پژوه پس از فارغ التحصیلی، به عنوان کمک کتابدار در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران به کار پرداخت. از دیگر سمت‌های وی می‌توان از معاونت کتابخانه دانشکده حقوق، ریاست کتابخانه کتب خطی دانشگاه، ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه، مشاور فنی کتابخانه مرکزی و عضو کمیته کتابخانه مرکزی یاد کرد. دانش پژوه از ۱۳۳۴ هـ .ش در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت  و کار تحقیق و پژوهش را آغاز کرد. در همین راستا، به منظور کسب اطلاعات کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی به دستور دانشگاه تهران به شهرهای بغداد، نجف، کربلا، کاظمین، مدینه، مکه، مسکو، تفلیس، دوشنبه، تاشکند، بخارا، سمرقند، باکو، پاریس، مونیخ، برلین، اترخت، استانبول، کمبریج، بوستون، میشیگان، شیکاگو و نیویورک سفر کرد. یادداشت‌هایی در خلال این سفرها برداشت که بخش مربوط به کشورهای عربی در نشریه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منتشر شده است.
دانش پژوه در زمینه فهرست‌نگاری تنها به معرفی ظاهری نسخه‌ها نمی‌پرداخت بلکه با دقت و توجه همه جانبه و روشی علمی و مستند، فهرست نگاری نسخ خطی را تنظیم و عرضه می‌کرد. از این رو، با توجه به مبانی فهرست نویسی از میان چهل پنجاه هزار نسخه متفاوت‌الشکل، فهرستی دقیق را به دست داده  که برخی از آنها به نظر دیگر فهرست‌نگاران نیامده است. استاد دانش پژوه در ۲۷ آذر ماه ۱۳۷۵ هـ .ش در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا  به خاک سپرده شد.
آثار متعددی از این استاد برجسته باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به فهرست‌های مختلف کتابخانه دانشگاه تهران و مجلس سنا و ترجمه کتاب‌های «النکت الاعتقادیه»، «مصادقة الاخوان»، «رسالة المعینیة» و تصحیح «ذخیره خوارزمشاهی»  اشاره کرد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس