شهادت آیةالله «مرتضی نجفی بروجردی» (1377 ش) - ۱ اردیبهشت

شهادت آیةالله «مرتضی نجفی بروجردی» (1377 ش)

تاریخ وقوع: ۱ اردیبهشت
آیت الله شهید شیخ مرتضی نجفی بروجردی
شهید آیت الله شیخ "مرتضی نجفی بروجردی" در سال ١٣٠٧ بابر با سال ١٣٤٨ هجری قمری دیده به جهان گشود و یکم اردیبهشت ١٣٧٧ هجری شمسی برابر با ٢٣ ذیحجه سال١٤١٨ هجری قمری در نجف اشرف به شهادت رسید.
ایشان در بین الطلوعین هفدهم جمادى الاول سال ١٣٤٨ هـ. ق در یک خانواده مذهبى به دنیا آمد.  وجه تسمیه ایشان به "مرتضى"  به دو جهت مى باشد اول این که ساعاتى قبل از تولد، والده ایشان که بسیار عابده و زاهده بوده در خواب پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله و سلّم) و امیر المؤمنین (علیه السلام) را مى بیند که از والد ایشان مرحوم حاج شیخ "على محمد" سئوالاتى مى نمایند و حاج شیخ پاسخ می گوید و پس از اتمام سؤالها و بحث از زیر عباى مبارکشان طفل قنداق شده اى را به مرحوم حاج شیخ هدیه می نمایند و می فرمایند نامش "مرتضى"می باشد.
و جهت دوم این که ایشان در جوار مرقد مطهر امام على مرتضى (علیه السلام) متولد شده است .
پدر بزرگوارش شیخ "على محمد بروجردى " یکى از مراجع تقلید شیعه بود و کتاب هاى توضیح المسائل، مناسک حج، انیس المقلدین، حاشیه عروة، کتاب الخمس از آثار وى مى باشد.
ایشان از سن شش سالگى به کسب علم و دانش پرداخت مقدمات و سطوح را تحت نظر والد بزرگوار خود به پایان رساند و از محضر درس اساتید حوزه علمیه نجف اشرف هم بهره هاى فراوانى برد و به مقام شامخ مرجعیت رسید.
شهید آیت الله شیخ "مرتضی نجفی بروجردی"  موفق به تألیف تقریرات درس مرحوم سید ابوالقاسم "خوئى" در زمینه فقه و اصول در حدود چهل جلد شدند که شانزده جلد آن به نام مستند( العروة الوثقى) چاپ گردیده و فضلاء حوزه علمیه از آن استفاده مى نمایند.
سر انجام در سحر گاه بیست و چهارم ذى الحجه سال ١٤١٨ هـ. ق که مصادف با شب خاتم بخشى مولى الموحدین امیرالمومنین على (ع) و شب مباهله، به هنگام باز گشت از حرم مطهر از سوى مرد مسلحى مورد حمله قرار گرفته شد که آقا با فریاد ( الله اکبر) در مقابل درب مسجد ( قتله گاه ) بر زمین افتاده و همان جا به لقاء الله و دیدار معبود و معشوق اش شتافت پیکر پاک او را ( بنا به وصیت ایشان که فرموده بود : قبرم را در وادى السلام نزد دو قبر مطهر حضرت هود و صالح (ع) تعیین نمایید ) به خاک سپرده شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس