وفات مشکوک حجةالإسلام«شیخ احمدکافی»(1398ق) - 15 شعبان

وفات مشکوک حجةالإسلام«شیخ احمدکافی»(1398ق)

تاریخ وقوع: 15 شعبان
شیخ احمد کافی (۱۳۱۵- ۱۳۵۷ش) روحانی واعظ و روضه‌خوان شیعی پیش از انقلاب اسلامی ایران و مؤسس مهدیه تهران.
احمد کافی شهرت خود را با سخنرانی‌هایش کسب کرد و در آنها از امام خمینی طرفداری می‌کرد. برخی از سخنرانی‌های وی در قالب کتاب و لوح فشرده بر جای مانده است. وی در خواجه ربیع مشهد مدفون است.
زندگی
احمد کافی فرزند میرزا محمد در روز جمعه ۱ خرداد ۱۳۱۵ش برابر با ۱ ربیع‌الاول ۱۳۵۵ق در مشهد زاده شد. وی پس از پایان دروس مقدمات و ادبیات عرب حوزوی، به وعظ و خطابه می‌پرداخت. در حدود پانزده سالگی در شب‌های جمعه برای زائران امام رضا (علیه السلام) دعای کمیل می‏‌خواند. وی ۳۰ بار در راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا شرکت کرد.
کافی در ۲۳ سالگی با دختر سید حسین شاهرودی ازدواج کرد.
احمد کافی چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پس از توقف در شیروان و اقامه نماز صبح در جمعه ۵۷/۴/۳۰ برابر با نیمه شعبان ۱۳۹۸ق، در چند کیلومتری مشهد در تصادف رانندگی کشته شد که برخی آن را مشکوک دانسته‌اند. جنازه وی به صحن حرم امام رضا (علیه السلام) آورده شده و پس از آنکه سید عبدالله شیرازی بر آن نماز گزارد، به تهران منتقل شد و پس از مراسم در مهدیه تهران مجددا جنازه به مشهد انتقال یافت و در خواجه ربیع دفن شد. در پی این ماجرا در قم، اصفهان، کاشان و برخی از شهرهای دیگر تظاهراتی برپا شد.

تشییع جنازه شیخ احمد کافی

فعالیت‌های علمی
کافی در ۱۳۳۳ش. برای فراگیری علوم دینی رهسپار نجف شد و در مدرسه طیب زیر نظر اساتیدی چون آیت الله خویی، سید اسدلله مدنی، حسین راستی کاشانی و سید مرتضی فیروزآبادی به تحصیل علوم دینی پرداخت. وی از طرف مدنی تبریزی مأمور خواندن دعای کمیل در صحن حرم امام حسین (علیه السلام) و دعای ندبه در مدرسه طیب بود.
اجازه‌نامه کافی از امام خمینی
تبلیغ
او در ۱۳۴۳ شمسی به تهران عزیمت کرد و به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و نیز مراسم دعای کمیل و دعای ندبه پرداخت.
از آن پس برای تبلیغ به اکثر نقاط ایران مسافرت می‌کرد و با استقبال مردم رو برو می‌شد.
کافی در سفرهایی که به مکه و مدینه داشت، بارها از حریم ولایت خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، به ویژه امام علی (علیه السلام)، در مقابل وهابیان، دفاع نمود.
کافی مسکین ز بهر دیدن رویت          گشته چو مجنون اسیر بر سر کُویت
تشنه یک جام وصلت است زجوبت      جام وصل رسان بکام گدایان
آثار
از شیخ احمد کافی آثار نوشتاری بر جای نمانده است، بسیاری سخنرانی‌های او پس از مرگش، در قالب کتاب و لوح فشرده گردآوری شده است که برخی از آنها عبارتند از:
آخرالزمان به روایت معصومین (علیهم السلام) از زبان کافی
کلید نجات و ایمنی از فتنه‌های آخرالزمان
روض‍ه‌های م‍رح‍وم ک‍اف‍ی
لطیفه‌های چهارده معصوم
نجات یافتگان امام زمان (علیه السلام) از زبان احمد کافی
ن‍غ‍م‍ه‌های ف‍اطم‍ی‍ه آخرین س‍خ‍ن‍ران‍ی‌های او را دربردارد.
فعالیت‌های اجتماعی
ساخت مهدیه تهران
ساخت درمانگاه
کمک به نیازمندان
ایجاد صندوق قرض الحسنه.
تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهرهای استان ایلام و روستاهای اطراف از جمله خدمات وی در زمان تبعید است وی در شهرهای مختلف، بنای ۷۲ مهدیه را با کمک اهالی پی‌ریزی کرد. او حتی در عربستان نیز، که هر سال برای حج به آن جا می‌رفت، فعالیت داشت؛ احداث بناهای مختلف مسجد، مدرسه و چاه‌های آب از جمله این موارد است.
فعالیت‌های سیاسی
در دوره پهلوی، نام بردن از امام خمینی جرم محسوب می‌شد، اما کافی در مجامع عمومی از او به بزرگی یاد می‏‌کرد. احمد کافی به دلیل سخنرانی‌هایش گاهی احضار و بازداشت می‌شد. وی برای مدت دو سال به ایلام تبعید شد.
در کلام دیگران
امام خمینی، آیت الله میلانی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی بارها شیخ احمد کافی را با عبارت‌های گوناگونی مورد توجه قرار دادند، از جمله آیت الله مرعشی نجفی می‌گفت:
در تاریخ یاد ندارم کسی همانند مرحوم کافی نام حضرت ولی عصر(عج) را زنده کرده باشد.
منبع
وفات مشکوک حجةالإسلام «شیخ احمد کافی» (1398 ق) (۳۰ تیر ۱۳۵۷ش)
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس