روز عبرت «خروج آمریکا از برجام» (1397 ش) - 19 اردیبهشت

روز عبرت «خروج آمریکا از برجام» (1397 ش)

تاریخ وقوع: 19 اردیبهشت
بعد از آن که ایالات متحده {البته ناجوانمردانه} از تمامی امتیازات مندرج در برجام به صورت کامل استفاده و به هیچ کدام از تعهدات خود نیز عمل نکرد، ترامپ برجام را پاره کرد و اینک نوبت دولت ایران است که آن را آتش بزند و به پیش از برجام بازگشته و فعالیت های هسته ای کشور را با سرعتی بیشتر از سر بگیرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه {18 اردیبهشت 1397 ش} تصمیم خود را درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد.
ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
ترامپ دیروز گفت: «این به اصطلاح توافق قرار بود از ایالات‌متحده و متحدان ما در برابر جنون بمب هسته‌ای ایران محافظت کند- سلاحی که تنها بقاء رژیم  ایران را به خطر خواهد انداخت.

وی درباره برجام اظهار داشت: «این توافق در واقع به ایران اجازه داد غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد و با گذشت زمان به آستانه گریز هسته‌ای برسد.»
ترامپ با تکرار توهین های چهل ساله گذشته زمامداران ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «در زمانی که آمریکا از بیشترین اهرم فشار برخوردار بود، این توافق فاجعه‌بار میلیاردها دلار پول که برخی از آنها پول نقد بودند در اختیار این حکومت قرار داد که برای من به عنوان یک شهروند آمریکا شرم‌آور بود.»
ترامپ در ادامه مدعی شد آمریکا در سال ۲۰۱۵ می‌توانست به «توافقی سازنده» دست پیدا کند. او گفت: «در آن زمان می‌توانستیم به آسانی به توافقی سازنده دست پیدا کنیم.»
وی در ادامه و ضمن هتاکی علیه ملت ایران و نظام اسلامی گفت : «محور توافق هسته‌ای این افسانه بود که رژیمی سفاک فقط به دنبال برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای بوده است.»
ترامپ اضافه کرد: «امروز ما شواهد قطعی داریم که این وعده‌های ایران دروغ بودند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به اسناد ادعایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی منتشر کرد که سابقه ایران در زمینه دنبال کردن سلاح‌های هسته‌ای را نشان داد.»
وی گفت: «من قبلا گفته‌ام که اگر نتوان برجام را اصلاح کرد، در آن نمی‌مانیم.»
ترامپ گفت: «در لحظات آینده، سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا می‌کنم. بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.»
وی اضافه کرد: «هر کشوری که به ایران برای دستیابی به سلاح کمک کند به شدت توسط ایالات متحده تحریم خواهد شد. آمریکا با رشوه هسته‌ای گروگان گرفته نخواهد شد.»
ترامپ در ادامه گفت: «ایالات متحده دیگر وعده‌های پوچ نمی‌دهد. وقتی که من وعده می‌دهم به آن عمل می‌کنم.»
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که خروج از برجام آمریکا را امن‌تر خواهد کرد. او گفت: «این اقدام، آمریکا را بسیار امن‌تر خواهد کرد.»
روحانی بر تداوم برجام تاکید کرد!!

به دنبال خروج آمریکا از برجام رئیس جمهور کشورمان طی یک گفت و گوی تلویزیونی با مردم اظهار داشت : امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم. ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا هیچ گاه به تعهد خود پایبند نبوده است. تاریخ چهل ساله ما به خوبی به ما گفته است که آمریکایی‌ها نسبت به ما و کشورهای منطقه رفتار خصمانه ای داشته اند.
وی گفت: رفتار آنها در دوره دکتر مصدق و رژیم گذشته؛ حمایت آنها از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافربری و اقداماتی که علیه مردم افغانستان یمن و عراق و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و دیگر مناطق داشته اند، را دیده ایم.
روحانی گفت: از این لحظه برجام بین ایران و ۵ کشور است و ۱+۵، یک را از دست داده است. با برجام بدون آمریکا مواجه هستیم و رشد اقتصادی ما ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند؛ این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است جز چند امضا و بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟
رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده است، گفت: امروز شاهدیم که کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد چه کسی است.
 وی با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد از این توافق خارج شود ، افزود: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روحانی گفت : به وزارتخارجه دستور داده ام در زمانی کوتاه مذاکرات با پنج کشور دیگر را انجام دهد، اگر اهداف ایران را سایر طرفها تامین کنند، برجام برجا خواهد ماند!
وی ادامه داد : مردم هیچ نگرانی نداشته باشند؛ از مدتها پیش می‌دانستیم ترامپ قابل اعتماد نیست، به سازمان انرژی اتمی دستور داده‌ام در صورت نیاز برای غنی سازی صنعتی بدون محدودیت آماده باشند.
رئیس جمهور کشورمان همچنین گفت : کار ترامپ جنگ روانی و فشار اقتصادی بود؛ ملت ایران از امشب متحدتر است، خوشحالم که شر یک موجود مزاحم از برجام‌کم شده است.

واکنش ها به خروج آمریکا از برجام
بعد از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، خبرگزاری رویترز گزارش داد «خزانه‌داری آمریکا فرایند ۹۰ و ۱۸۰ روزه فعالیت‌های مرتبط با ایران را آغاز کرده و پس از آن، تحریم‌ها از سر گرفته خواهند شد.»
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اقدام ترامپ در خروج از برجام را «اقدامی شجاعانه» خواند و از آن استقبال کرد و «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با لفاظی در خصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا ، گفت : این کار ترامپ نشانگر «رهبری شجاعانه آمریکا است که نهایتاً به فروپاشی رژیم بد و ظالم ایران می‌انجامد.»
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز گفت : «کار ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای «پیامی روشن به دیگران می‌فرستد که ایالات متحده توافقات ناقص را قبول ندارد.»

همچنین رژیم آل‌سعود طی بیانیه ای از خروج آمریکا از برجام استقبال و این کار ترامپ را تأیید کرد.
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد : « همانطور که از توافق ایران خارج می‌شویم، با شرکایمان برای یافتن راه‌حلی واقعی، جامع و ماندگار برای تهدید ایران، همکاری می‌کنیم. ما منافع مشترکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای داریم.»
پامپئو گفت : «آمریکا با شرکایش برای متوقف کردن برنامه موشکی بالستیک ایران و جلوگیری از ادامه فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، کار خواهد کرد.»
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا نیز طی سخنانی گفت : «اتحادیه اروپا از این تصمیم تأسف می‌خورد. برجام برای امنیت منطقه، اروپا و کل جهان، حیاتی است.»

وی همچنین اظهار داشت : اروپا از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد و «مصمم به حفظ برجام» است؛ مسئول سیاست خارجی اروپا همچنین گفته که «توافق هسته‌ای کارآمد است» و از دیگر کشورهای جهان خواسته که به اجرای توافق هسته‌ای پایبند بمانند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز که تلاش زیادی برای تغییر نظر ترامپ به خرج داده بود، بلافاصله در توئیتر خود نوشت : «فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام تأسف می‌خورند. رژیم منع اشاعه در خطر است.»
«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه نیز گفت : تصمیم آمریکا به خروج از برجام کانون‌های آشوب جدیدی در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. همچنین رئیس کمیته روابط بین‌الملل دومای روسیه پیامدهای این تصمیم ترامپ را ویرانگر توصیف کرده است.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز  به تصمیم ترامپ واکنش نشان داده و ضمن ابراز نگرانی از تبعات این اقدام آمریکایی‌ها، از همه اعضای توافق ایران و ۱+۵ خواسته که به تعهدات خود پایبند باشند.

«ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس نیز بیانیه مشترک تروئیکای اروپا در حمایت از برجام را خوانده است. در این بیانیه ضمن ابراز تأسف از تصمیم ترامپ، بر متعهد ماندن این سه کشور به توافق هسته‌ای تأکید و به همه کشورهای جهان یادآوری شده که توافق هسته‌ای، پشتوانه‌ای حقوقی به نام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دارد و به همین خاطر، مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.
تروئیکای اروپا همچنین یادآوری کرده که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران کماکان به تعهدات برجامی خود متعهد مانده و آلمان، فرانسه و انگلیس بر همین اساس، بر ادامه کار با کشورهای باقی‌مانده در برجام و تضمین استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای، تأکید دارد.
تروئیکای اروپایی همچنین به آمریکا هشدار داده که به ساختار برجام صدمه وارد نکند و از اقدام به جلوگیری از اجرایی شدن تعهدات برجامی دیگر کشورها خودداری کند.
رژیم آل خلیفه نیز  بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده است بحرین از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، حمایت می‌کند.
همچنین وزارت خارجه آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با برجام، دنیا امن‌تر از قبل شده و اروپا به همین خاطر، برای حفظ آن «سخت تلاش خواهد کرد.»

منبع: کیهان: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷سال هفتاد و ششم شماره ۲۱۹۰۱

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس