شروع خلافت متقى عباسى (329 ق) - 20 ربیع الاول

شروع خلافت متقى عباسى (329 ق)

تاریخ وقوع: 20 ربیع الاول
پس از آن كه راضى عباسى در نيمه ربيع الاول سال 329 قمرى[۱] وفات يافت، "بجكم" كه از اميران قدرتمند سپاه وى بود و در واسط بسر مى‌ برد، نامه‌ اى نوشت و به كاتب خود "ابوعبدالله كوفى" سپرد تا در بغداد اصحاب دواوين، قضات، علویان، عباسیان و بزرگان شهر را در نزد وزير "ابوالقاسم سليمان بن حسن" گردآورده و درباره خليفه بعدى به مشورت بپردازند.
پس از تشكيل جلسه و گفتگوى حاضران، همگى به "ابراهيم بن مقتدر عباسى"، برادر راضى عباسى رأى داده و وى را شايسته خلافت دانستند. سپس وى را حاضر ساخته و با وى بيعت نمودند و يكايك القاب حكومتى را بر وى عرضه داشتند و وى لقب "المتقى لله" را براى خويش پسنديد.
گرچه راضى بالله عباسى، پيش از مرگ خويش از بجكم خواسته بود كه فرزند كوچك وى به نام ابوالفضل را به جانشينى پدر برگزيند ولى بجكم آن را نپذيرفت و رأى بزرگان در جلسه را تأييد نمود و با متقى لله بيعت كرد. آغاز خلافت متقى لله بنا به روايت ابن اثير در 20 ربيع الاول و بنا به قول ابن خلدون در آخر ربيع الاول سال 329 قمرى واقع گرديد.[۲]
1-  تاريخ ابن خلدون، ج 2، ص 635؛ البداية والنهاية، ج 11، ص 222 و ص 324.
2- البداية والنهاية، ج 11، ص 224؛ تاريخ ابن خلدون، ج 2، ص 635
منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس