حکم صله رحم با گناهکار مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه)
تاریخ وقوع:
متفرقه
سوال سلام علیکم. من در خارج از کشور زندگی میکنم و عضو خانواده ای دارم که به مسائل شرعی چندان پایبند نیست. ایشان وقتی ما را دعوت میکنند، گاهی غذاهای غیرحلال (مانند مرغ غیرذبح شرعی) تهیه میکنند و حتی ما را به نوشیدن شراب در کنار غذا دعوت میکنند. ما فرزند کوچک داریم و نمیخواهیم در چنین فضایی باشند یا از غذای غیرحلال استفاده کنند. از طرف دیگر، نگران قطع صلهرحم نیز هستیم.
ایشان حتی زمانی که غذایی هم در میان نباشد، باز در حضور فرزندان ما از الکل و نوشیدنیهای حرام صحبت میکند. ایشان و همسرشان بارها به خاطر داشتن حجاب، خواندن نماز و عقاید دینی ما، غیر مستقیم ما را مسخره کردهاند. اگر ما به منزلشان نرویم، آنها نیز به منزل ما نمیآیند.
قبلاً از غذای ایشان میخوردم و میدانم که گوشت قرمز حلال تهیه میکنند. اما یکبار غذایی که با مرغ آماده شده بود، پرسیدم و همسرشان گفتند حلال نیست و دقت نکردهاند برای ما مرغ حلال تهیه کنند. بار بعد از غذای مرغی نخوردیم (فقط باقی غذاها را خوردیم) و این باعث ناراحتیشان شد. بعد ایشان به من گفتند: «من برای شما غذای حلال تهیه کرده بودیم، شما باید به ما اعتماد میکردید. ما به شما احترام میگذاریم و غذای حلال فراهم میکنیم.»
البته ایشان معمولا گوشت حلال مصرف میکنند، اما مرغ حلال برایشان اهمیتی ندارد و اعتقاد دارند همهی مرغها حکم حلال دارند.
سؤالم این است: حکم صلهرحم در چنین شرایطی چیست؟
با سپاس و احترام فراوان.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
«قطع رحم» و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، حرام است، هرچند آن خویشاوند، خودش، قبلاً قطع رحم کرده باشند یا نمازخوان نباشند یا شرابخوار باشند یا به برخی از احکام دینی بیاعتنا باشند و موعظه و ارشاد و نصیحت هم در آنها بی اثر باشد.
البتّه، اگر نوع خاصّی از صلۀ رحم با خویشاوند، (مانند مهمانی رفتن به منزلشان) موجب تأیید کار حرام وی یا تشویق او بر ارتکاب منکر شده یا موجب ابتلای خودِ فرد به گناه گردد، آن نوع صلۀ رحم جایز نیست و حرام است و شما موظّف هستید به شیوۀ دیگری صلۀ رحم را انجام دهید.
صلۀ رحم روشهای گوناگون دارد و فقط منحصر به دیدار و ملاقات حضوری نیست و انسان میتواند از طُرُق تماس تلفنی، نامهنگاری، ارسال پیام و مانند آن، جویا شدن از احوال فرد هرچند با واسطه یا با احسان به وی، هرچند از طریق ارسال کمک مالی در مواردی باشد که احتیاج مالی دارند و مواردی از این قبیل، وظیفۀ صلۀ رحم را انجام دهید؛ البتّه، احسان و کمک مالی در جایی هست که رحم و فامیل نیازمند باشد ولی با توضیحی که شما دادید {این فامیل که در نامه قبلی نوشته بودید برادرتان هست} نیازمند نیست بنابراین شما میتوانید به احوالپرسی و تماس و پیام اکتفا کنید
و البته منظور از اقوام و خویشاوندان که صلۀ رحم در مورد آنان لازم است، کسانی هستند که نسبت «نَسَبی» با انسان دارند و در بین مردم خویشاوند به حساب میآیند.
بنابراین، ملاک در ارحام، عُرف مردم است و عمو، عمّه، دایی، خاله و فرزندان آنان از واضحترین نمونههای آن میباشند و کسانی که تنها به واسطۀ ازدواج، نسبتی به انسان پیدا میکنند مثل برادر زن، زن برادر، زن عمو و مانند آن، رحم انسان محسوب نمیشوند. همچنین، کسانی که تنها به واسطۀ شیر خوردن و رضاع نسبتی به انسان پیدا میکنند، نیز رحم انسان به حساب نمیآیند.
اما نکتهای که در اینجا حائز اهمیت است این است که نشستن سر سفرهای که در آن سفره شراب باشد حرام هست بنابراین شما سر چنین سفرهای و کنار چنین سفرهای ننشینید و نیز خوردن غذاهایی که میآورند باید به حلال بودن آنها یقین کنید و اگر به حلال بودن آنها یقین ندارید استفاده جایز نیست از طرفی اگر میدانید رفت و آمد با آنها موجب فاسد شدن عقیده فرزندانتان یا بیتفاوتی فرزندانتان به مسائل و ارزشهای دینی میشود؛ قطع کردن صله رحم در این صورت اشکال ندارد. والله عالم.
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان پاسخگویی تاریخ پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۲:۳۰
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.