شهادت امام صادق علیه السلام (148 ق) - 25 شوال

شهادت امام صادق علیه السلام (148 ق)

تاریخ وقوع: 25 شوال
شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پيشواي ششم مسلمانان(148 ق)شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) پيشواي ششم مسلمانان(148 ق)
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) پيشواي ششم مسلمانان، در اين روز به دست خليفه‏ ي عباسي، منصور دوانيقي مسموم و در مدينه به شهادت رسيد. امام صادق (علیه السلام) به شيخ الائمه نيز معروف است زيرا عمر ايشان از تمامي ائمه اطهار (علیهم السلام) طولاني تر است. حضرت را در قبرستان بقيع در كنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبي (علیه السلام) دفن كردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سي و چهار سال از امامت حضرتش مي‏گذشت. در ميان امامان معصوم (علیهم السلام)، براي هيچ كدام همانند امام صادق (علیه السلام) فرصت و شرايط مساعدي پيش نيامد تا بتوانند در سطح وسيع به انقلاب فرهنگي بپردازند و با تشريح فرهنگ غني و پُرمايه‏ ي اسلام، بر گسترش اين دين آسماني بيفزايند. ولي براي امام صادق (علیه السلام) اين فرصت، در گير و دار كشمكش‏ها و رودرويى بني ‏اميه و بني‏ عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از اين فرصت استفاده‏ ي كامل كرد و اسلام و فقهِ آن را از ديدگاه ائمه ‏ي اهل‏بيت (علیهم السلام) معرفي نمود و با تربيت شاگردان بسيار و برجسته، حيات تازه ‏اي به اسلام و مسلمين بخشيد و فرهنگ ناب تشيّع را كه از متن اسلام محمدي و علوي نشأت گرفته بود به جهانيان عرصه كرد. امام صادق (علیه السلام) به عنوان رييس مذهب جعفري حوزه‏ ي علميه‏ ي اسلامي در سطح عميق و وسيع تشكيل داده و علوم اسلامي را تدريس مي‏نمود. در اين حوزه، چهار هزار نفر به فراگيري علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) مي‏پرداخته و حضرت در اين زمان، اسلام اصيل را از زير حجاب تيره و تار اسلام بني ‏اميه و بني‏ عباس آشكار ساخت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس