احتجاج سلمان فارسي بر مردم (10 ق) - 3 ربیع الاول

احتجاج سلمان فارسي بر مردم (10 ق)

تاریخ وقوع: 3 ربیع الاول

امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش نقل مي فرمايد: سه روز بعد از دفن رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم سلمان خطاب به مردم كرد و گفت: آگاه باشيد اي مردم! و گوش فرا دهيد به كلام من، و سپس فكر كنيد. بدانيد كه به من علم زيادي داده شده است اگر من درباره تمام فضائلي  كه از علي بن ابيطالب  اميرالمؤمنين عليه السلام مي دانم سخن بگويم عده اي خواهند گفت: او ديوانه است و عده اي ديگر مي گويند: خدايا قاتل سلمان را ببخش!.

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به او فرمود: تو وصي من هستي در اهل و خانواده ام و خليفه و جانشين من هستي در امتم و مقام و منزلت تو نزد من به مانند حضرت هارون است نزد موسي عليه السلام ! امام اي مردم! شما سنت بني اسرائيل را پيشه كرديد و اشتباه كرديد و حق را نپذيرفتيد.

قسم به آن كسي كه جان سلمان در دست اوست! اگر از علي بن ابيطالب عليه السلام پيروي كنيد نعمت از زمين و آسمان بر شما فرود مي آيد كه اگر پرنده را در آسمان صدا بزنيد شما را اجابت مي كند و اگر ماهي را در دريا بخوانيد به شما گوش فرا مي دهد و دو نفر با هم اختلاف نمي كنند...

مردم! آل محمد عليهم السلام راهنمايان به بهشت هستند... مردم! بر شما باد به اميرالمؤمنين عليه السلام به خدا قسم(پيش از امروز) ولايت او را قبول نموده ايم، بارها دسته جمعي در حضور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و به دستور و تاكيد آن حضرت بر او به امارت مؤمنين سلام كرديم.

چرا  مردم فضيلت او را مي شناسند و به او حسد مي ورزند؟ قابيل به  هابيل حسد ورزيد و او را كشت. قوم موسي مرتد شده از دستور موسي بن عمران برگشتند، و امر اين امت مانند بني اسرائيل است(كه بارها پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند).

شما را كجا مي برند؟ واي بر شما من كجا و ابوفلان و فلان؟؟ آيا نمي دانيد يا خود را به ندانستن مي زنيد؟ حسادت مي كنيد يا خود را به حسادت مي زنيد؟ به خدا قسم بر مي گرديد به حالت كفر و با شمشير گردن يكديگر را مي زنيد؟؟

سلمان در پايان سخنش فرمود: بدانيد من عقيده خود را اظهار كردم و تسليم فرامين پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شدم و از مولاي خودم و هر مرد و زن مؤمني علي بن ابيطالب عليه السلام تبعيت كردم.

منبع: تقويم شيعه

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس